actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 11:46
Louize.D*Groote Louize.D*Groote is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Schoten
Posts: 30
Kraken is vanaf nu officieel strafbaar

De nieuwe wet die kraken strafbaar stelt, is vanaf vandaag officieel van kracht. Daardoor kan de politie nu ingrijpen als een woning - ook als die op dat moment niet werd bewoond - gekraakt wordt.

Het wetsvoorstel om kraken strafbaar te stellen komt van de meerderheidspartijen N-VA, CD&V, Open Vld en MR en kwam in een stroomversnelling na enkele opvallende kraakgevallen in Gent.

Verschillende gezinnen die even met vakantie waren in binnen- of buitenland ontdekten na thuiskomst dat hun woning was ingenomen door krakers. Afgelopen week nog kraakten Roma een huis dat te koop staat in Gent.

De politie kon niet veel meer doen dan de feiten vaststellen, omdat het wettelijk kader om de krakers het huis uit te zetten, ontbrak. De nieuwe wet maakt het bezetten van een woning die zichtbaar bewoond is strafbaar, waardoor de politiediensten nu wel onmiddellijk kunnen optreden. Ook het kraken van onbewoonde panden is nu strafbaar, na een klacht van de rechtmatige eigenaar.

Bron:
De Morgen, 16/11/2017, 07u43
https://www.demorgen.be/binnenland/...fbaar-b1b283df/

Eigen mening:
Ik ben blij dat deze wet eindelijk is doorgevoerd. Het slaat nergens op dat mensen ongestraft een woning kunnen kraken, in het bijzonder wanneer de eigenaars even op vakantie zijn. Wat ik helemaal absurd vond, is dat deze krakers het huis niet eens moesten verlaten en dat de politie hier niets aan kon doen. Dat is een brug te ver, mensen die hun eigen huis moeten verlaten, omdat andere mensen besloten het te kraken. Naar mijn mening mag je enkel een woning kraken als het duidelijk is dat het om een verlaten pand gaat waar geen enkel spoor van leven is. Ik begrijp dat bijvoorbeeld daklozen een woning kraken, maar dit doe je niet wanneer deze nog volledig in eigendom is van iemand anders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.