actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2014, 00:11
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Plan België voert actie tegen kindhuwelijken

Plan België heeft zaterdag, op de internationale Dag van het Meisje, campagne gevoerd tegen kindhuwelijken. Met een massale openingsdans, waar ook zanger Koen Wauters en vicepremier Alexander De Croo aan deelnamen, aan het Gentse Sint-Pietersstation, werd de campagne “Stop kindhuwelijken” afgetrapt.

“Kindhuwelijken zijn een van de ergste kinderrechtenschendingen die er bestaan. De impact op meisjes is enorm. Meestal moeten ze stoppen met school en zien ze van de ene dag op de andere hun toekomstdromen in rook opgaan”, aldus Koen Wauters. “Per dag worden 39.000 meisjes gedwongen om een nieuw leven te beginnen in functie van hun echtgenoot, vaak een onbekende. Dat zijn 27 meisjes per minuut. Elke 2 seconden eentje. Hallucinante cijfers zijn dat, die te weinig aandacht krijgen.”

Minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo, die pas enkele uren voordien zijn eed als minister had afgelegd, sloot zich aan bij Wauters. “Een jong meisje dat uitgehuwelijkt wordt, verliest haar vrijheid en haar toekomst. Hoe meer mensen opstaan tegen deze aantasting van de waardigheid van meisjes, hoe luider onze stem klinkt en hoe sneller we een einde kunnen maken aan dit onrecht. Als kersvers minister van Ontwikkelingssamenwerking zal ik die stem ook internationaal laten weerklinken. Hoe meer wij rechtstaan, hoe sterker de boodschap aankomt.”

Op de tonen van “Happy” van Pharell Williams deden de minister en zanger-presentator een eerste dansje en riepen mensen aan het Sint-Pietersstation op om niet enkel mee te dansen, maar net als Wauters Plan Ouder te worden.

Bron: 10/10/14 De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20141011_01315882

Mening: Het is toch nog steeds je eigen beslissing met wie je trouwt en wanneer. Vroeger werd dit misschien zo gedaan, maar de tijd waar wij nu in leven is dit niet meer vanzelfsprekend. Toch zeker niet in ons land, in andere landen gebeurt dit misschien wel. Ze moeten meestal ook trouwen met een onbekende. Dat is gewoonweg het leven van een jong meisje verwoesten! Ik hoop dat hier snel verandering in komt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2014, 21:42
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik vind het persoonlijk gewoon ziek dat je je eigen kind zomaar verplicht om met een vaak onbekende man te trouwen. Eerst en vooral is een kind een kind en kinderen hoeven niet te trouwen. Ten tweede moet dat kind toch gelukkig zijn en toch zelf zijn eigen toekomst kunnen kiezen? Dat kind moet toch zelf met iemand een toekomst kunnen opbouwen van wie zij oprecht houdt ongeacht de financiële situatie, de nationaliteit of het geslacht van de partner. Ik vind kindhuwelijken absoluut niet kunnen en al zeker niet wanneer men uitgehuwelijkt wordt. Ik vind het dus zeer goed dat er een organisatie is die dit wil stoppen. Wij leven vandaag in een moderne maatschappij die enorm geëvolueerd is en kindhuwelijken horen daar niet bij want dat is in mijn ogen iemand dwingen om ongelukkig te zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th October 2014, 18:27
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik vind dit een zeer goed initiatief maar ik vrees dat de impact ervan in het beste geval gering zal zijn. Een dergelijk onderwerp zou op een mondiaal niveau, laat staan Europees niveau, aangepakt moeten worden. Zo zou je evengoed geen tonijn uit blik meer kunnen eten in de hoop deze diersoort op eigen houtje te redden. We weten allemaal maar al te goed waar en in welke context jonge meisjes uitgehuwelijkt worden maar toch blijft het een stil en ongemakkelijk onderwerp. De Islam blijft hardnekkig vasthouden aan haar tradities en spijtig genoeg is de uithuwelijking van meisjes jonger dan 10 jaar daar nog één van. Doorheen heel het Midden Oosten en Noord en West-Afrika vindt deze schending van de kinderrechten plaats en nauwelijks wordt dit aangesproken. Men is nu gechoqueerd en verontwaardigd door de moordaanslagen en de massaverkrachtingen van IS maar in feite is het voor de kinderen daar alleen maar een kwestie van door wie ze misbruikt worden. Een prettig en vrij leven is tot nu toe sowieso al geen optie geweest.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.