actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2012, 09:42
j*ckie.van.der.hoeven j*ckie.van.der.hoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
KBC maakt 460 miljoen winst in derde kwartaal

De financiële KBC Groep heeft het derde kwartaal afgesloten met een onderliggende winst van 460 miljoen euro. In het derde kwartaal vorig jaar was dat nog -248 miljoen euro. Dat maakte KBC vandaag bekend.

De onderliggende resultaten houden geen rekening met uitzonderlijke elementen die niet behoren tot de gewone bedrijfsuitoefening, zoals de stijging van de waarde van de CDO's in de portefeuille met 0,3 miljard euro. De nettowinst volgens de International Financial Reporting Standards (IFRS) bedroeg 531 miljoen euro.

"Het derde kwartaal van 2012 werd gekenmerkt door een goed bedrijfsresultaat, een aanzienlijke afbouw van onze risicoblootstelling en een verdere versterking van onze kapitaal- en liquiditeitspositie", zegt CEO Johan Thijs.

Thuismarkten
Volgens KBC is de groei van de bedrijfsopbrengsten te danken aan de goede commerciële prestaties in de thuismarkten van België en Centraal- en Oost-Europa. De nettorente-inkomsten bleven wel krimpen. De kredieten en deposito's in de kernmarkten bleven dan weer aan een goed tempo groeien. Verder bleven de commerciële verzekeringsresultaten goed.

KBC zegt dat het zijn risicoprofiel verder verlaagd heeft door de blootstelling aan overheidsobligaties van Zuid-Europese landen te verkleinen en de winstvolatiliteit door CDO-posities verder af te bouwen. De bank-verzekeraar benadrukt dat zijn liquiditeit en solvabiliteit verbeterd werd

Ten slotte zegt KBC dat het inspanningen blijft leveren om de 4,67 miljard euro staatssteun voor eind 2013 terug te betalen, zoals bepaald door Europa. "Een groot deel daarvan" wil het voor eind 2012 terugbetalen.

Bron: De Morgen
Datum: 08/11/12, 09u45

Eigen mening:

Ik vind het goed dat de banken, of KBC in dit geval, terug in staat zijn om winst te maken. Naast het feit dat ze de 'toxische' activiteiten afstoten en ook op andere vlakken risico's proberen in te perken hoop ik dat dit een goed signaal is en de voorbode van een economie die hetzelfde traject volgt en ook terug een stevige groei vertoont!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2012, 10:06
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ik vind het eveneens bemoedigend om eens een positief bericht te horen over de bankensector. De afgelopen dagen kregen we enkel negatieve berichtgevingen, denk hierbij aan Dexia en Belfius. Dat KBC in staat is om wel winst te maken, betekend in mijn ogen dat er nog een sprankeltje hoop is voor onze bankensector.
Toch wil ik hierbij wel een kritische noot geven. De winst die KBC gemaakt heeft, is in mijn ogen, enorm hoog. Maar ik vraag me af of dit zal worden omgezet in een rente die weer iets of wat normaal is, of dat de winsten enkel naar de aandeelhouder gaat. Natuurlijk hoop ik op het eerste, maar hier twijfel ik ten sterkste aan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.