actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2013, 17:50
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Ziekenhuis in Herentals volgt locatie van patiënten met badge

Het Sint-Elisabethziekenhuis in Herentals werkt voortaan met een locatiesysteem. De patiënten krijgen een badge die werkt als een gps, zodat het ziekenhuispersoneel weet wie zich exact waar bevindt. Patiënten krijgen ook een aanduiding van de reële wachttijd in de wachtkamer.

U hebt het wellicht ook al meegemaakt dat u een afspraak hebt gemaakt bij een dokter in een ziekenhuis en dat u heel lang moet wachten. Vaak is de desbetreffende dokter weggeroepen voor een noodgeval, maar zijn de patiënten in de wachtkamer daar niet van op de hoogte. Met het systeem dat nu geïnstalleerd is in het AZ in Herentals, zou dat probleem tot het verleden behoren.

"Patiënten krijgen een aanduiding van hoe lang de wachttijd is", zegt ziekenhuisdirecteur Rudy Van Ballaer op Radio 2 Antwerpen. "Als een arts weggeroepen wordt voor een spoedgeval, dan zie je als patiënt de vertraging op het scherm verschijnen." Van Ballaer vindt het cruciaal dat de patiënt over voldoende informatie beschikt. "Niets is zo frustrerend als langer te moeten wachten, terwijl je niet weet waarom."

Iedere patiënt die nu ingeschreven wordt voor een consultatie, krijgt een badge met daarin een chip. Via die chip kunnen de artsen en verpleegkundigen zien welke patiënt zich waar bevindt. "Dat biedt heel veel voordelen voor zowel de patiënten als voor het ziekenhuis", gaat Van Ballaer verder. Op die manier hoeft de patiënt niet in de wachtkamer te wachten om toch geen afspraak te missen.

"Een bijkomend voordeel is er voor patiënten die verschillende onderzoeken moeten ondergaan en van de ene naar de andere afdeling moeten gaan", zegt Van Ballaer. "De artsen zien op hun scherm wanneer welke patiënt terug is, van pakweg de afdeling medische beeldvorming, en in de wachtkamer zit te wachten op zijn resultaat."

Bron: www.deredactie.be - 25/09/'13 - http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._herentals_chip

Eigen mening: Ik ben zeker voorstander van dit nieuwe systeem aangezien het een efficiëntere doorstroming tot doel heeft. Zelf woon ik in Herentals en weet ik hoe groot het Sint-Elisabethziekenhuis is. Wachttijden kunnen soms enorm oplopen zonder dat je hiervoor een geldige verklaring krijgt. Dit zal voortaan wel het geval zijn. Een ander voordeel aan deze badges is dat er ongeveer tien procent meer consultaties ontvangen kunnen worden, wat toch een aanzienlijk aantal is. Indien het nieuwe systeem een succes is, doet het Sint-Elisabethziekenhuis dus een gouden zaak. Tot slot zie ik nog een bijkomend pluspunt. Door gebruik te maken van badges is het overbodig geworden om de namen van patiënten om te roepen, er zal simpelweg verwezen worden naar het nummer dat vermeld staat op de badge. Dit resulteert automatisch in meer privacy voor de patiënt, wat toch ook niet onbelangrijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2013, 19:07
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Net zoals Hanne ben ik ook voorstander van dit systeem. Zelf woon ik ook in Herentals en weet ik dus ook hoe lang de wachttijden er zijn. Op deze manier kunnen patiënten die lang moeten wachten zich nog even begeven naar de cafetaria om rustig iets te drinken of te eten i.p.v. uren te moeten wachten in de wachtruimte.

Het digitale tijdperk heeft inderdaad mooie voordelen, zo weet ik uit ervaring dat men in het UZ Leuven ook met soortgelijk systeem werkt maar dan voor andere zaken. Patiënten krijgen bij een onderzoek of opname een bandje met een scancode op waardoor men door het scannen van het bandje meteen kan zien om welke patiënt het gaat en ook onmiddellijk het hele dossier van deze patiënt kan raadplegen op een pc. Tijdens opnames hebben het verplegend personeel ook tijdens hun verpleegrondes een laptop bij dat geïnstalleerd is aan hun verzorgingskar. Wanneer het personeel medicatie toedient aan de patiënt wordt zowel de medicatie als het polsbandje van de patiënt gescand en zo komt dit ook onmiddellijk in het persoonlijk dossier en op de rekening van de patiënt. Bovendien zijn er reeds in enkele patiëntenkamers een beweegbaar scherm geïnstalleerd dat zowel functioneert als tv en pc tegelijkertijd. Ook het persoonlijk dossier kan de patiënt hier zelf op volgen.
Dit biedt volgens mij ook heel wat voordelen en is een hele stap vooruit richting het comfort van de patiënt, wat het toch ook allemaal een stuk aangenamer maakt.

Laatst aangepast door jana.lambrechts : 25th September 2013 om 19:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.