actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2011, 17:34
kato.van.herck kato.van.herck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: arendonk
Posts: 48
Sabam wil bijdrage van truckers

Sabam wil bijdrage van truckers

De auteursrechtenmaatschappij Sabam aanziet cabines van vrachtwagens als een werkvloer. Chauffeurs die er naar de radio luisteren, moeten daarom een bijdrage betalen. Dat meldt De Standaard op zijn website.
Volksvertegenwoordiger Maggie De Block van Open VLD vindt dat overdreven. "Het is onlogisch dat truckers daarvoor moeten betalen. Die chauffeurs hebben de radio vooral nodig voor hun veiligheid en niet voor de muziek."

Vincent Van Quickenborne, Minister van Ondernemen, geeft zijn partijgenote gelijk. Hij stelt dat truckcabines intieme ruimtes zijn waar de radio voor chauffeurs een essentiele rol speelt.

Sabam gaat daar helemaal niet mee akkoord. Woordvoerder Thierry Dachelet reageert. "Wij hebben onder voorzitterschap van minister Van Quickenborne het akkoord Unisono gesloten met het bedrijfsleven, waarin bepaald is dat alle bedrijven voor de muziek op de werkvloer een bijdrage betalen afhankelijk van het aantal personeelsleden. Die met minder dan negen zijn daarvan zelfs vrijgesteld."

Truckers luisteren volgens Dachelet wel naar muziek in hun cabine. De radio als veiligheidsargument vindt de woordvoerder daarom ongeldig. (adha)
(bron: www.hln.be)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2011, 17:36
kato.van.herck kato.van.herck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: arendonk
Posts: 48
betalen betalen betalen.

Typisch Belgisch... . Betalen, betalen en betalen. Wacht, wil je niet betalen? Dan maken we wel een wetje opdat je moet betalen, betalen en betalen...
Dit is weer pure geldklopperij, als je dan als trucker je radio laat afstaan, zodat je niet moet betalen, hoe weet je dan waar de files zich bevinden, waar er een ongeval is gebeurd, ...
Het is ook niet dat ze die muziek gebruiken voor commerciële doeleinden, ze zitten maar alleen, of soms met twee in hun cabine. Puur België om nog maar iets te verzinnen om munt uit te slaan! Belachelijk!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th March 2011, 19:30
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Niet typisch Belgisch
--> Typisch sabam ...
Kom op die vragen tegenwoordig overal geld voor. Straks moet je nog betalen als je op de bus wat te luid met je muziek zit.
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th March 2011, 23:18
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Dit is gewoon een geniaal artikel!!
Sabam eist zowieso al veel te veel geld van voor het draaien van muziek!
Als gewone kleine vereniging betaal je al veel geld voor gewoon een td te geven.

Je moet jezelf eens voorstellen: je zit voortdurend in je wagen voor je werk, wat doe je dan? Inderdaad je zet je radio aan omdat het anders echt wel heel saai is natuurlijk! En moeten zij daarom dan gaan betalen?

Wat is dit voor een regeling?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th March 2011, 10:52
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Ik moet bij mezelf toch ook wel eens lachen als ik hoor waar Sabam nu weer mee afkomt.

Ik heb overlaatst op het programma 'Basta' gezien waar Sabam allemaal geld voor vraagt en het is gewoon hilarisch. Je belt erheen noemt een naam op van een product uit een supermarkt en die staat, raar maar waar, in hun lijst van artiesten. Ken je Suzi Wan, een chinese saus met groenten? Nee hoor, volgens Sabam een artiest waarvoor je geld moet betalen als je zijn muziek wilt spelen op een fuif.

Ze maken zichzelf gewoonweg belachelijk en zijn goed in mensen te irriteren. Ik weet nog, vorig jaar, we gaven een fuif en kregen telefoon van Sabam. Om te vragen of we een lijstje wilden maken van alle nummers die we gingen spelen? Met wat zijn die mensen bezig.

Ze vinden altijd wel iets en nu zijn het de truckchauffeurs! Jaja iedereen moet eraan geloven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th March 2011, 11:13
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Als muzikant heb ik ook al wat ervaring met Sabam. Ik vind het een belachelijke zaak. Voor alles moet je betalen (zelfs voor een pot groenten met saus ) maar ik denk dat er weinig van dat geld terechtkomt bij de artiesten zelf. Voor mij is Sabam een een gelegaliseerde maffia.
Als vrachtwagenchauffeurs al niet meer naar de radio mogen luisteren terwijl ze hele dagen onderweg zijn... Gewoon belachelijk!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th March 2011, 12:25
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
SABAM overdrijft werderom. Ik kan er goed inkomen dat truckers de radio gebruiken om naar verkeersinformatie te luisteren. Natuurlijk luisteren ze ook naar muziek, maar dan moet binnenkort iedereen SABAM betalen. Iedereen die op de baan is, naar, van of tijdens het werk, zal auteursrechten moeten betalen, omdat ze naar muziek luisteren op de werkvloer. Ik vraag me vooral het volgende af: hoe ga je controleren dat truckers naar de radio luisteren? Ze kunnen de radio evengoed afzetten. Wat als de trucker een cd draait in zijn vrachtwagen of zijn mp3-speler aansluit? Dit kan muziek zijn dat niet is ingeschreven bij SABAM (cfr. Basta). Het is echter gebleken dat SABAM hier zich niets van aantrekt...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 28th March 2011, 11:14
3s. 3s. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 42
Werkvloer

SABAM zei dat wanneer er sprake was van een werkvloer met minder dan 9personen, deze vrijgesteld was van de bijdrage. Als ze camions dan toch als werkvloer beschouwen, zitten de chauffeurs nog altijd alleen in hun cabine, wat dus minder als 9mensen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.