|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Crevits over uitgeschakelde trajectcontroles: "Als pakkans maar hoog blijft"
Crevits over uitgeschakelde trajectcontroles: "Als pakkans maar hoog blijft"
Minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) heeft er geen problemen mee dat de trajectcontroles op de E40 en de E17 soms worden uitgeschakeld om het aantal processen-verbaal behapbaar te houden. "Zolang de pakkans maar hoog genoeg blijft", benadrukt men vandaag op haar kabinet. Gisteren raakte bekend dat de politie de snelheidscontroles op snelwegen geregeld uitschakelt, omdat de parketten niet kunnen volgen met de verwerking van de pv's. Ook de trajectcontroles, een paradepaardje van minister Crevits, gaan soms uit. Rijgedrag veranderen door hoge pakkans Op het kabinet-Crevits luidt het dat van bij het begin duidelijk was dat de trajectcontrole geen 24 uur op 24 zou draaien. "Belangrijker voor ons is dat de pakkans voldoende hoog is, zodat het rijgedrag effectief verandert en het aantal ongevallen daalt", aldus woordvoerster Cybelle Buyck. "Belangrijk is dus wel dat alle pv's verwerkt worden." In Gentbrugge, waar de trajectcontrole al het langst actief is, ziet het kabinet-Crevits in elk geval een positieve impact. "Het wegbeeld is er rustiger en het aantal ongevallen is er teruggedrongen", luidt het nog. Bron: www.demorgen.be, datum 24 oktober 2013 Eigen mening: Ik ben van mening dat flitspalen en trajectcontroles voortdurend aan moeten blijven staan. Iedereen moet gestraft worden die te hard rijd. Het feit dat ze het aantal pv’s niet kunnen bijhouden mag geen gevolg zijn dat de trajectcontroles of flitspalen uitgeschakeld moeten worden. Als een leerkracht het te druk heeft met te verbeteren gaat ze ook niet zeggen ‘vandaag geef ik geen les’. En daar zijn geen levens mee gemoeid. Mensen die te hard rijden hebben een verhoogde kans op een ongeval en daar moet je ook aandenken vind ik. Ik vind dat het werken met trajectcontrole en flitspalen pas efficiënt is als je ze constant aanlaat staan en niet uitschakelt als ze het te druk hebben om pv’s uit te schrijven. |