|
|||
|
|||
Iran bouwt atoombom
Iran bouwt atoombom
Iran werkt in het geheim aan een kernwapen. Dat staat in een ontluisterend rapport van het Internationaal Atoomagentschap over het nucleair programma van Teheran. Het VN-agentschap zegt bewijzen te hebben die rechtstreeks wijzen op de productie van een kernwapen. Het nieuwe rapport is het meest veroordelende ooit over Iran. Teheran heeft altijd gezegd dat de uraniumverrijking in het land bedoeld is voor burgerdoeleinden, zoals de opwekking van elektriciteit. Maar, zo zegt het IAEA nu, dat is slechts den dele waar. Het klopt dat Iran in 2003, zoals Teheran zelf altijd benadrukt, een gestructureerd programma rond het ontwerp van kernkoppen en het testen van nucleaire ontstekingmechanismen heeft stopgezet. Maar delen van dat programma gingen in het geheim verder. Het Atoomagentschap wijst naar computermodellen die zijn aangetroffen en die enkel maar relevant zijn bij de ontwikkeling van een kernwapen. Het IAEA zegt duizenden pagina's aan documenten te hebben geraadpleegd om tot deze conclusie te komen. Die documenten waren voor een deel afkomstig van inlichtingendiensten van verschillende landen. Ook heeft het agentschap rechtstreekse gesprekken gehad met een aantal personen die "betrokken waren bij relevante activiteiten in Iran". Een daarvan was een belangrijke figuur in het clandestiene nucleaire bevoorradingsnetwerk, zo schrijft het IAEA. Er worden geen namen genoemd in het rapport, maar duidelijk is dat het hier gaat om het netwerk rond Abdul Qadeer Khan, de Pakistaanse atoomgeleerde die later een pak kerngeheimen verkocht aan onder meer Iran, Libië en Irak. "De inlichtingen in deze annex komen van verschillende onafhankelijke bronnen", staat in het rapport. Het IAEA wil daarmee voorkomen om vergeleken te worden met de beruchte inlichtingen over het Iraakse kernprogramma, dat in 2003 leidde tot de Amerikaanse inval in het land. Die inlichtingen, zo zou snel blijken, waren volledig gefabriceerd. Het rapport beschrijft ook hoe Iran om de zoveel jaar de bureaucratische instellingen die over de militaire kant van het wapenprogramma gingen, wijzigde. Wetenschappers werden bijvoorbeeld ondergebracht in organisaties met namen als 'Sectie voor geavanceerde ontwikkelingsapplicaties en -technologieën'. Maar duidelijk was, zo zegt het IAEA, dat de uiteindelijke leiding van het programma in handen is van het Iraanse ministerie van Defensie. Het Atoomagentschap schrijft dat het Iran meermaals opriep tot gesprekken over het programma, maar in geen enkel geval reactie ontving. Het IAEA kreeg ook nooit toestemming om te spreken met de belangrijkste man van het atoomprogramma, Mohsen Fakhrizadeh, noch met diens rechtstreekse collega's. Bron: www.demorgen.be - 9/11/2011 Ik begrijp niet waarom er niets gedaan wordt aan de houding van Iran. Enkele jaren geleden gaf het Internationaal Atoomagentschap de VN de opdracht om Iran sancties op te leggen. Deze sancties waren nodig omdat het IAEA ondervond dat Iran zich niets aantrok van de westerse druk, wat de dag van vandaag nog steeds zo is. Iran kan maar beter niet onderschat worden. Ahmadinejad is namelijk een ultraconservatie man die de touwtjes in handen heeft en niet met zich laat sollen. In het verleden kwam het zelfs zover dat het Iraanse parlement de inmenging van het Atoomagentschap veroordeelde, wat een totaal omgekeerde gang van zaken is. Zoals in dit artikel beschreven staat, bestaat er geen twijfel rond het feit dat uraniumverrijking in Iran geenszins bedoeld is voor burgerdoeleinden. Ik hoop dat Iran tijdig gestopt wordt, zodat deze zaak niet uitdraait op een rampscenario. Laatst aangepast door Hanne.Geudens : 9th November 2011 om 10:26. |
|
|||
|
|||
Ik begrijp de reactie van Hanne enigszins wel. Het kan niet de bedoeling zijn dat landen ongestoord kunnen werken aan kernwapens. Anderzijds doet die reactie mij sterk denken aan de oorlog in Irak. Die heeft niet te veel goeds gebracht. Ik denk niet dat Europa staat te springen om miljoenen, die er overigens niet zijn, te pompen in nog maar eens een oorlog tegen kernwapens. Is een misschien nutteloze oorlog het risico waard om de economische crisis nog erger te maken? Voor mij alleszins niet. De reden dat de sancties niet werken is ook dat wij de Arabische landen nodig hebben voor olie etc. en dat weten ze daar goed genoeg.
|