actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2011, 13:19
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Nieuwe studenten kiezen steeds minder voor lerarenopleiding

Nieuwe studenten kiezen steeds minder voor lerarenopleiding

Generatiestudenten, dat zijn studenten die zich voor de eerste keer inschrijven voor een bacheloropleiding, kiezen steeds minder voor een lerarenopleiding. Tegenover vorig jaar ging hun aantal dit jaar naar beneden van 6.391 naar 5.993, een daling met 6 procent. Dat blijkt uit de cijfers voor het Vlaamse hoger onderwijs die onderwijsminister Pascal Smet donderdag bekendmaakte.
Smet sprak over een 'significante daling'. 'Onderwijs heeft duidelijk een probleem op de studiekeuzemarkt', luidde het. Het sterkt de sp.a-minister in de grootse plannen die hij heeft om het beroep opnieuw aantrekkelijk te maken. 'Er zullen structurele ingrepen voor nodig zijn, en geen ad hoc-maatregelen', zegt hij.

Volgens Jeroen Janssens, woordvoerder van minister Smet, zal er op verscheidene fronten moeten gewerkt worden om de 'nieuwe' studenten opnieuw naar de lerarenopleiding te loodsen. 'Wat we wel zien, is dat heel wat leraren in het basisonderwijs of regenten er na enkele jaren in het beroep de brui aan geven', zegt hij. Janssens meent dat, om die 'fall out' te keren, leraren op korte termijn een perspectief te geven op een vaste baan een oplossing kan bieden.

Verpleegkunde opnieuw in de lift

Generatiestudenten kiezen wel weer vaker voor een bacheloropleiding verpleeg- of vroedkunde. Ook in de lift zitten de zogenaamde STEM-opleidingen, waar onder meer biotechniek, industriële wetenschappen en technologie en toegepaste wetenschappen toe behoren. Het aandeel vrouwen in die opleidingen is de voorbije tien jaar ook gestegen, van 29 procent in 2001-2002 naar 33 procent dit academiejaar.

bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111215_059

mening:
Ik kan eigenlijk goed begrijpen dat er vele studenten bewust niet kiezen voor een leerkrachtenopleiding. De richting biedt op dit moment gewoon niet genoeg werkzekerheid. Wanneer je nu afstudeert als leerkracht, is de kans klein dat je vast wordt aangenomen. Vele jonge leerkrachten worden nu enkel 'gebruikt' voor korte of middellange vervangingen, waardoor ik goed kan begrijpen dat er leerkrachten zijn die er na enkele jaren de brui aan geven.
Mannen hebben daarentegen iets meer geluk. Aangezien de vraag naar mannelijke leerkrachten op dit moment groter is, is de kans groter dat zij sneller worden aangenomen.
Toch heb ik gekozen voor een leerkrachtenopleiding, aangezien ik later echt graag voor een klas wil staan. Ik zal later dus blijven 'vechten' tot ik een vaste baan heb.
Enkel studenten die later echt heel graag voor een klas willen staan, kiezen volgens mij toch voor deze opleiding.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2011, 17:08
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Nieuwe studenten kiezen steeds minder voor lerarenopleiding

Ik ben het volledig eens met de visie van Kristof. Het is inderdaad niet echt een slimme zet om leraar te worden als je streeft naar jobzekerheid. Mannen hebben misschien een voordeel ten opzichte van vrouwen, maar dat is ook vaker in kleuteronderwijs en lager onderwijs. In het secundair onderwijs is die vraag er ook, maar toch veel minder dan in de andere niveaus.
Ik denk dat het dan ook redelijk belangrijk is om na een lerarenopleiding te gaan verderstuderen om andere richtingen uit te kunnen met je diploma's. Op die manier heb je altijd een reserveplan, of biedt het je gewoon veel meer mogelijkheden zoals meerdere vakken of hogere jaren, ... Zo zie ik het zelf ook, omdat ik heb gekozen voor twee twee-uursvakken (biologie en geschiedenis) waarvan één van beiden (geschiedenis) al helemaal geen jobzekerheid voor bestaat. Het is dan ook mijn plan om nog een hoofdvak bij te nemen en dan richting universiteit te trekken voor hogere studies.
Ik ga, net als Kristof, natuurlijk 'vechten' om voor een klas te staan, maar ik wil ook eerst lang studeren voor ik ga werken. Daardoor heb ik meer mogelijkheden naar de toekomst toe, maar ook gewoon omdat ik graag studeer en naar school ga! We zullen zien wat de toekomst brengt ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2011, 18:05
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Ik vind het logisch dat net afgestudeerden minder kiezen voor een lerarenopleiding. Verder studeren, het kost allemaal veel geld. Daarom zijn er veel mensen die niet meer een sprong in het ongewisse willen nemen. Het is daarom veel aantrekkelijker om een opleiding te kiezen waar je al iets van af weet of waar je de voorstudies reeds van gedaan hebt. Voor een klas staan heeft echter niemand in zijn secundaire carrière al gedaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.