actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2013, 07:26
S*ana.Snoeijs S*ana.Snoeijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 38
Roken pas vanaf 21 jaar in New York

De burgemeester van New York, Michael Bloomberg, heeft dinsdag de wet getekend waardoor de wettelijke minimumleeftijd om sigaretten en tabak te mogen kopen opgetrokken wordt van 18 naar 21 jaar. Het is voor het eerst dat dit gebeurt in een grote Amerikaanse stad. De maatregel geldt ook voor elektronische sigaretten.

De wet treedt binnen zes maanden na de ondertekening in voege. Vanaf mei 2014 moeten jongeren een identiteitskaart voorleggen als ze sigaretten of tabak willen kopen.

The Big Apple neemt de maatregel omdat de gemeenteraad vindt dat te veel rokers deze dodelijke gewoonte aannemen voor de leeftijd van 21 jaar. ‘Door de leeftijd op te trekken waarop onze kinderen en jongeren toegang krijgen tot tabak, verminderen we de kans dat ze op een dag beginnen met roken’, aldus Bloomberg.

Hoogste taksen van de VS
New York hanteert reeds een erg strikte wetgeving inzake tabak. Zo is het verboden om te roken in onder meer bars, restaurants en parken. De taksen op tabak zijn er ook de hoogste van de Verenigde Staten.
Het percentage rokers in New York is volgens de stad gedaald van 21,5 procent in 2002 naar 14,8 procent in 2011, maar dat van de jongeren blijft sinds 2007 onveranderd op 8,5 procent.

Eigen mening:
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze wet. Enerzijds vind ik dit een goede wet, maar of ze nageleefd gaat worden daar heb ik mijn twijfels bij. De winkels gaan waarschijnlijk nooit iemand identiteitskaart vragen want dan worden ze klantonvriendelijk beschouwt. Dus als men wil dat deze wet word nageleefd zullen ze heel strenge controles moeten uitvoeren. Anderzijds is de kans groot dat op de zwarte markt sigaretten populairder gaan worden. Want wie echt wil roken vind wel een manier om eraan te komen.

Bron: AFP, Roken pas vanaf 21 jaar in New York , Het Nieuwsblad, 20 november 2013, http://www.nieuwsblad.be/article/de...131120_00847322
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.