actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2015, 12:01
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Godsdienstvrijheid op school kost samenleving een bom geld

Om de godsdienstvrijheid op school te kunnen garanderen, hoesten we 292 miljoen euro op. En de samenleving wordt steeds diverser dus 'zullen de kosten nog oplopen', aldus Hilde Crevits (CD&V).

Godsdienstvrijheid op de openbare school kost ons een smak geld. De loonkosten van al die leerkrachten levenbeschouwelijke vakken beliep in het schooljaar 2013-2014 ongeveer 282 miljoen euro (voor alle netten samen). Tel daar de extra werkingsmiddelen bij die het officieel onderwijs krijgt om het hele scala aan te bieden (meer dan 10 miljoen) en je komt uit op 292 miljoen euro.

Een bom geld

‘Dit kost de samenleving een bom geld maar wat krijgen we ervoor terug?’, vraagt Ann Brusseel, Vlaams parlementslid voor Open VLD, zich af. Zij vroeg de gegevens op bij minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). ‘De samenleving wordt steeds diverser, dus de kosten zullen nog oplopen. Het moet anders. Laten we die vakken opentrekken, leerlingen samenbrengen en in dialoog laten treden. De school is er om te leren denken, niet om te leren geloven.’

Het thema staat weer in de belangstelling nu het Grondwettelijk Hof heeft geoordeeld dat je de les godsdienst of zedenleer zonder motivatie kunt weigeren (DS 13 maart).

De grondwet verplicht de openbare scholen (het GO! en de scholen van steden, gemeenten en provincies) om alle erkende godsdiensten en zedenleer aan te bieden aan wie erom vraagt. Het volstaat dat één leerling dat doet en de school moet het vak organiseren.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150314_01579406
Mening:
De beleving van religie zou buiten de schoolmuren moeten plaatsvinden.
De scholen zijn inderdaad niet bevoegd voor het meegeven van een religie aan de leerlingen, hiervoor dienen de ouders.
Ik vind ook dat er een speciaal vak opgericht moet worden zodat alle religies bij elkaar komen en dat ze van elkaar gaan leren en elkaars waarden en normen leren appreciëren.
Dat zou een hoop geld besparen en het brengt ons allen dichter bij elkaar.

Laatst aangepast door b*itt.g : 14th March 2015 om 12:05.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2015, 14:34
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Geen godsdienst in vakjes

Ik sluit mij grotendeels aan bij het bovenstaande.
Het is in mijn ogen vrij absurd dat een school een vak zou moeten aanmaken omdat (soms zelfs minderdan) een handvol leerlingen een bepaalde godsdienst naleeft.

Net zoals b*itt.g denk ik dat een meer algemeen vak hier een betere optie zou zijn. Het bespaard inderdaad geld, maar bovendien zou het een einde maken aan wat ik noem "godsdienst in vakjes".

Sinds een tijdje gelooft iedereen wel iets anders; er zijn zoveel verschillende religies en zo veel verschillende varianten daarop. Het lijkt mij veel logischer en zinvoller om, in plaats van ze allemaal apart te behandelen, ze samen te zetten.

Op die manier komen de leerlingen in contact met nieuwe culturen en kunnen ze er vrij over praten met andere leerlingen. In mijn ogen is dat een verrijking.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.