actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2013, 11:20
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
'Ruim 8.200 hectare bos erbij in Vlaanderen sinds 2011'

Vlaanderen telt 185.686 hectare bos, 8.262 hectare meer dan twee jaar geleden. Dat blijkt maandag uit de nieuwste meting van de Boswijzer die minister van Natuur en Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) heeft vrijgegeven. Natuurverenigingen Bos+ en Bond Beter Leefmilieu (BBL) zijn echter niet overtuigd.


In 2011 vond de ‘nulmeting’ van de Boswijzer plaats. Toen was in Vlaanderen meer dan 177.000 hectare bos te vinden. Twee jaar later blijkt er 4,7 procent bijgekomen te zijn.

Volgens minister Schauvliege bewijst dat cijfer dat de Vlaamse regering zich inzet voor meer bos in Vlaanderen. ‘En ook al is het nog maar de tweede meting en kunnen we pas op basis van een langere tijdsreeks duidelijke trends vaststellen, toch zijn de jongste resultaten voor een minister van Natuur hoopgevend nieuws.’

In elke Vlaamse provincie is het bosareaal toegenomen. De grootste toename in absolute cijfers wordt in Antwerpen genoteerd. Daar steeg de bosoppervlakte van 58.455 naar 61.253 ha (+2.798 ha, of +4,8 procent). In Oost-Vlaanderen steeg het areaal met 10,3 procent, de grootste relatieve toename. Er staat nu 24.884 ha bos in de provincie, tegenover 22.551 ha in 2011 (+2.333 ha).

De Boswijzer maakt gebruik van digitale luchtfoto’s met zeer hoge resolutiebeelden. Pas wanneer het waargenomen groen hoger is dan drie meter en de oppervlakte meer dan een halve hectare beslaat, wordt van een bos gesproken. ‘Deze methode laat toe om de evolutie van de bosoppervlakte in Vlaanderen nauwgezet en eenduidig op te volgen’, zegt Schauvliege.

'Wij willen kaarten zien'

De natuurorganisatie Bos+ heeft echter vragen bij de cijfers van de Boswijzer en wil de kaarten zien waarop de metingen zijn gebaseerd. Dat zegt Bert De Somviele in De Ochtend op Radio 1. Bond Beter Leefmilieu treedt Bos+ bij.

Mochten de cijfers kloppen dan betekent dit volgens Somviele dat de grootste kentering is gerealiseerd in het bosbeleid van de laatste decennia. '8.000 hectare is indrukwekkend.'

Toch blijft Somviele kritisch: 'De projecten waar elk jaar 10 hectare wordt bij gerealiseerd, kan ik op één hand tellen.' Bovendien vertoont het boswijzer-systeem volgens hem ook een aantal onregelmatigheden. 'Zo staan de villawijken in Sint-Martens-Latem en Brasschaat bijvoorbeeld ingekleurd als bos.'

Zowel Bos+ als Bond Beter Leefmilieu houden er dus hun bedenkingen op na bij de gebruikte meetmethode en de gehanteerde definitie van het begrip 'bos'. 'Geen enkele actie op het terrein staaft deze toename en ook de Vlaamse begrotingsinspanningen voor natuur en bos van de afgelopen twee jaar wijzen niet in de richting van bosuitbreiding', aldus de organisaties.

BOS+ en BBL vinden het dan ook uitzonderlijk dat minister Schauvliege er in twee jaar tijd en zonder bijkomende budgetten in geslaagd zou zijn om minstens tien keer zoveel nieuwe bossen te realiseren als (het veel grotere) Nederland, terwijl uit alle voorgaande analyses bleek dat het de voorbije jaren helemaal niet zo goed ging met de bosoppervlakte.

De organisaties wijzen er nog op dat het tijdstip van de aankondiging opvallend is, omdat minister Schauvliege enkele dagen geleden door de meerderheid en de oppositie in het parlement kritisch aan de tand werd gevoeld over het uitblijven van een bosbeschermingsplan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131007_00778424

Mijn mening: Ik vind het een positief gegeven dat het bosgebied toeneemt hierin België. Het is belangrijk voor onze gezondheid om voldoende groen te hebben. Bosgebieden zijn daarnaast ook recreatief gericht. Of de cijfers al dan niet exact kloppen vind ik niet zo belangrijk, het belangrijkste is dat het bosgebied uitbreidt. Misschien is een tweede telling van het bosgebied een goed idee om een duidelijker beeld te krijgen over het werkelijke aantal ha.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2013, 13:50
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Ruim 8.200 hectare bos erbij in Vlaanderen sinds 2011

Het is nodig dat er meer groen komt. Daarover is iedereen het eens.Ik vind het dus zeker en vast goed dat er metingen gebeuren om te bepalen hoeveel bossen er zijn. Ik stel me enkel de vraag of deze metingen wel degelijk objectief gebeuren. In dit artikel klinkt het voor mij alsof minister Joke Schauvliege de metingen heeft laten uitvoeren om aan te tonen dat zij er werk van heeft gemaakt. Als dit het geval is, heeft de meting voor mij in het verkeerde kader plaatsgevonden. Ik vind dit vooral een voorbeeld van hoe nuttig bepaalde organisaties kunnen zijn in het discussie voeren en "tegenwerken" van ministers. De organisaties doen gewone mensen die er niet veel van afweten inzien dat het niet zo rooskleurig is, als de ministers het ons doen geloven. De commentaar van bepaalde organisaties gaat soms erg over de schreef dus het is nog steeds aan de toeschouwers om niet geneigd te zijn één bepaalde mening zo maar over te nemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th October 2013, 17:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Meer groen in België

Allereerst zou ik hierover willen zeggen dat we niet ineens euforisch moeten worden. Er is inderdaad meer bos bijgekomen dan er voordien was, maar er is nog veel te weinig groen dan nodig. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het zeker positief dat België zich inzet voor meer natuur. Anderzijds is het volgens mij wel met een korrel zout te nemen. Er zal inderdaad wel meer natuur zijn, maar de cijfers zullen, voor de goede naam, wel een beetje aangepast zijn. Daarom sluit mijn mening grotendeels aan bij de mening van Jana.

Misschien kunnen we er zelf ook iets aan doen! Als iedereen nu enkele bomen plant in de tuin in plaats van verharde bodem te leggen, zou dit ook al een beetje kunnen helpen. Uiteraard niet veel, maar alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.