actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2015, 21:21
Lindsay.C*eymans Lindsay.C*eymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 25
Honderdduizenden Spanjaarden protesteren tegen les in stierenvechten

Honderdduizenden Spanjaarden protesteren tegen les in stierenvechten

Honderdduizenden mensen verzetten zich tegen een plan van de Spaanse conservatieve regering om op staatsscholen een tweejarige cursus in stierenvechten te introduceren. Bij het ministerie van Onderwijs werd een pakket met ruim 430.000 handtekeningen tégen het plan afgeleverd. Zeker 300.000 handtekeningen zijn van Spaanse afkomst.

De cursus kan vrijwillig worden gevolgd door leerlingen van 15 tot 17 jaar en voorzien in lessen van in totaal 2000 uur opleiding, zowel theorie als praktijk. Het praktijkdeel omvat bijvoorbeeld les in het reinigen van het gecompliceerde kostuum van de toreador, inclusief de cape.

"Ze (het ministerie van Onderwijs, red.) willen een traditie in stand houden die in verval is. Ze maken het Spaanse onderwijssysteem belachelijk door 15-jarige kinderen te leren hoe ze dieren moeten martelen", schrijft de initiator van de petitie.

De organisaties van dierenrechten waren volgens The Guardian vlot met hun verzet tegen de plannen om "vijftienjarigen te trainen in het martelen van dieren".

"Over een paar weken hebben we een miljoen handtekeningen", zegt een dierenrechtenactivist tegen de Britse krant. "Dit laat zien dat Spanjaarden het zat zijn dat politici overheidsgelden uitgeven aan activiteiten die helemaal niks met onderwijs hebben te maken."

Cultureel erfgoed
Hoewel het verzet tegen stierenvechten al oud is en groeit, is het vechten lastig uit te bannen. Stierenvechten kent een bijzondere status in Spanje; in 2013 werd het officieel uitgeroepen tot nationaal cultureel erfgoed.

Die nieuwe wet kwam voort uit een petitie van voorstanders van stierenvechten die 600.000 handtekeningen ophaalden, waaronder die van premier Rajoy. Daarnaast streeft het land er naar stierenvechten op de Werelderfgoedlijst van Unesco te krijgen.

Vorige maand oordeelde het Europees Parlement dat Europese subsidies niet gebruikt mogen worden om stieren te fokken die worden ingezet bij stierengevechten. Toen hadden bijna 30.000 mensen een petitie ondertekend om te stoppen met EU-subsidies die bijdragen aan stierenvechten.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/buitenland/h...chten-bb815260/

Eigen mening:
Ik begrijp zowel de voor-en tegenstanders van deze kwestie.
Stierenvechten is inderdaad iets typisch van Spanje. Vroeger werd deze culturele "sport" voornamelijk beoefend. Tegenwoordig is dat veel minder. Langs de ene kant vind ik dat jammer, omdat de bekendheid van een opvallend en bekend cultureel aspect stilaan uitdooft. Anderzijds begrijp ik deze uitdoving wel door de gevaren die hieraan vast hangen.
Daarom lijkt het me onverantwoord om jongeren van vijftien tot zeventien deze opleiding te laten volgen. Het is dan misschien niet verplicht, toch vind ik het onverantwoord. Er is een grote kans dat er jongeren zullen zijn die stierenvechten "cool" of "kickend" vinden. Hierdoor kan misschien ook wel het gevaar ontstaan dat ze elkaar de loef willen afsteken en gaan handelen zonder nog eens een keertje bij het hoge risico stil te staan.
Dit blijft een delicate zaak wat letterlijk draait om leven of dood. Dit is echter niet alleen van de beoefenaar, maar ook dat van de stier.
Verder vind ik dat er een vrij hoge minimumleeftijd zou moeten komen voor stiervechten. Een minimum van ongeveer 28 jaar lijkt me ideaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.