actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2014, 11:29
Sam.L*evens Sam.L*evens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 20
Streep verf? Graf moet weg

De technische dienst van Brecht gebruikt een ingrijpende manier om aan te duiden welke graven moeten worden ontruimd. Met een spuitbus wordt een groene streep over de naam van de overledene getrokken. Kerkhofbezoekers vinden dat onrespectvol. Burgemeester Luc Aerts, die niet op de hoogte was, grijpt in.
DIRK VAN GORP

Nabestaanden van overledenen die einde grafrust zijn, krijgen van de gemeente de vraag of de concessie voor het graf verlengd moet worden. Als de nabestaanden de concessie niet willen verlengen, worden de graven ontruimd. Dat gebeurt in elke gemeente zo, en in Brecht ligt die standaardtermijn voor een concessie op 20 jaar na het overlijden. Bij ruiming gaat het in de meeste gevallen over overledenen waarvan de familie niet meer leeft of waarvan de familie het niet meer nodig acht om de concessie te verlengen. Toch blijft de grafopruiming een gevoelig thema, want voor nabestaanden is het stoffelijk overschot van hun overleden familielid vanzelfsprekend belangrijk. Van overheden en besturen wordt dan ook verwacht dat ze die ontruiming met respect afhandelen.

Gifgroene verf

Daar ging ook Brechtenaar Jean Vanloo vanuit tot hij gisteren tijdens een bezoek aan het graf van zijn overleden vrouw sommige gedenkstenen zag. Met gifgroene verf hadden de arbeiders van de gemeente de naam van de overledene doorstreept. "Ik bezoek hier nog bijna elke dag mijn overleden echtgenote. Niet dat ik zelf familieleden heb wiens graf op deze manier ontruimd wordt. Maar toen ik dit zag, werd ik boos", vertelt Vanloo. "Zo ga je niet met de doden om. Een beetje tactvoller zijn, is hier wel op zijn plaats. Daarom heb ik gereageerd en meteen een brief naar de gemeente gestuurd."

"Dit vermijden"

Burgemeester Luc Aerts reageerde zelf onthutst. "Ik wist niet dat het op deze manier gebeurde. Ik heb meteen naar onze diensten gebeld om hen hierover aan te spreken. Ze erkennen al te voortvarend gehandeld te hebben en soortgelijke zaken zullen in het verleden vermeden worden", zegt Aerts. De burgemeester begrijpt wel waarom de graven die ontruimd moeten worden, vooraf gemarkeerd zijn. "Het is niet onze dienst die de graven ontruimt, maar dat gebeurt door een externe firma. Het is natuurlijk belangrijk dat zij geen fouten maken en daarom is een duidelijke markering aangewezen", aldus de burgemeester. "Maar er moeten betere manieren zijn om dit sereen op te lossen."

Bron: Het Laatste Nieuws 28-11-2014

Mening: Ik vind het schandalig dat deze gemeente zoiets doet. Dit betuigt van weinig respect naar de families toe. Je kan dit op veel andere en veel betere manieren doen. Het is voor de families al erg genoeg dat het graf van hun familielid ontruimd moet worden en het is nog erger als ze een streep over de naam van hun familielid zien staan. Ik hoop dat de gemeente deze aanpak gaat veranderen want dit gaat nog veel stof doen opwaaien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.