actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2016, 09:02
Lode.G*vers Lode.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 84
'Speurders onderzoeken racisme bij Mechelse politie'

Na het Antwerpse komt nu ook het Mechelse politiekorps onder vuur wegens vermeend racisme, zo schrijft Gazet van Antwerpen zaterdag. De politievakbonden NSPV en Sypol vragen dat het Comité P een onderzoek doet naar het functioneren van de Mechelse politie, omdat bijna alle Marokkaanse en Turkse politiemensen het korps hebben verlaten.

Een aantal (ex-)politiemensen getuigde aan Gazet van Antwerpen over racistische pesterijen door collega’s en leidinggevenden in het Mechelse korps. Volgens een aantal van hen is de situatie in Mechelen ‘ernstiger’ dan in het Antwerpse korps, dat onlangs heel wat kritiek kreeg van het Comité P.

NSPV-voorzitter Tom De Gent vindt dat het Comité P een grondig onderzoek moet doen naar het functioneren van het Mechelse korps. ‘Als in enkele jaren tijd bijna alle medewerkers van Turkse of Marokkaanse origine vertrekken, dan is er een probleem. Bovendien heeft onze vakbond de jongste jaren namens leden uit Mechelen een veertigtal procedures moeten voeren tegen beslissingen van de korpsleiding. Dat is een zeer hoog aantal. Of er sprake van racisme is, laat ik nog in het midden, want niet alleen allochtonen klagen over de korpsleiding.’

Korpschef Yves Bogaerts zegt zelf ook een voorstander te zijn van een onderzoek door het Comité P. ‘Omdat ik me tegen intentieprocessen of onterechte beschuldigingen toch niet kan verdedigen. Ik sluit niet uit dat er incidenten gebeuren, maar volgens onze preventiedienst zijn er geen indicaties dat er in ons korps een sfeer van onverdraagzaamheid heerst.’

Bron: DS, 14-05-2016
weblink
Eigen mening:
Of er sprake van racisme is, laat ik nog in het midden, want niet alleen allochtonen klagen over de korpsleiding.’ Vertaald naar een krantenkop wordt dat dan ‘Speurders onderzoeken racisme bij Mechelse politie’… ‘Clickbait’ heet zoiets dan. Foei, media! (of was(/ben) ik te naïef om te geloven dat de media dit niet gebruikt?)

De kritiek op de methodiek terzijde is het uiteraard vanzelfsprekend dat er onderzoek gedaan wordt naar de klachten omtrent de korpsleiding en het ‘verdachte’ wegvallen van zoveel allochtone politieagenten uit het korps. Hopelijk kan dit onderzoek in alle sereniteit verlopen en springt het circus van de media niet op deze ‘racismezaak’. Laat het comité P eerst haar werk doen en effectief nagaan of er sprake is van racisme.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.