actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2011, 14:07
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Vrijstelling gordelplicht wordt strenger

Artikel:
Op dit moment mogen bijna 300.000 Belgen zonder autogordel rijden. Veel te veel, zeker in vergelijking met de buurlanden, vindt staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). Hij legt de laatste hand aan een ingekorte lijst met terechte aandoeningen zodat het aantal personen met ’gordelallergie’ ernstig wordt beperkt, zo schrijft Het Laatste Nieuws vrijdag.

Tussen 1975 en 2007 kregen 300.000 Belgen een vrijstelling. Liefst 250.000 daarvan zijn geldig voor onbepaalde duur. Sinds 2008 is het aantal toekenningen aan het zakken, maar nog steeds komen er jaarlijks meer dan 3.500 personen bij. In Nederland zijn er dat amper 500.

Om de gordelziekte in te dijken, leggen artsen die de rijgeschiktheid beoordelen momenteel de laatste hand aan een gelimititeerde lijst met een tiental aandoeningen. Het gaat onder meer om problemen met ribben, longen en het strottenhoofd.

"Op iets langere termijn moeten we voor elke nieuwe aanvrager eerst een uitgebreid medisch dossier ontvangen. Dat moet staven waarom het medisch noodzakelijk is om zonder gordel te rijden en pas dan kennen we een attest toe voor een periode van 5 jaar", aldus kabinetswoordvoerder Jan Pauwels.

Levenslange vrijstellingen zijn verleden tijd. De bestaande attesten blijven wel geldig, al was het de bedoeling ook die te herbekijken.


Bron:
Het Nieuwsblad 04/03/2011
http://www.nieuwsblad.be/article/de...&subsection=156


Eigen mening:
Enerzijds begrijp ik wel dat men wil dat zoveel mogelijk mensen hun gordel dragen in de auto. Men wil zoveel mogelijk mensen duidelijk maken dat een gordel dragen, je leven kan redden.
Anderzijds snap ik eigenlijk niet waarom ze daar zoveel tijd aan besteden. De mensen spelen tenslotte met hun eigen leven en toch niet met dat van anderen. Fietsers worden toch ook niet verplicht om een helm op te zetten... Ik vind gewoon dat de mensen zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen en hun gordel dragen. Doen ze dat niet, dan is dat hun probleem...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2011, 11:40
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Het is gewoon een kwestie van gewoonte. Vroeger droeg ik ook nooit een gordel, nu is dat het eerste wat ik doe als ik mijn auto instap.
Ik vind het wel wat belachelijk dat er zoveel aandacht wordt aan geschonken. Mensen moeten zelf maar instaan voor de gevolgen.
Meer aandacht hoeven ze daar mij niet aan te schenken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th March 2011, 13:03
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ik vind de hele wetgeving wat betreft het dragen van een gordel onzin. Als mens beslis je zelf of je al dan niet een gordel draagt. Het is niet zo, dat wanneer je geen gordel draagt, je het leven van iemand anders in gevaar brengt. Neen, je brengt enkel dat van jezelf in gevaar.

Ik vind wel dat er een wetgeving mag zijn, dat kinderen t.e.m. 18 jaar, verplicht zijn om een gordel te dragen. Want zij zijn in principe nog niet volwassen en zouden dus niet volledig zelfstandig kunnen beslissen (zij kunnen dit natuurlijk wel, maar het is om ergens een lijn te trekken).
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th March 2011, 11:17
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Vrijstelling gordelplicht wordt strenger

Ik vind dat meerderjarigen inderdaad zelf mogen beslissen of ze hun gordel dragen of niet. Mensen die geen attest hebben dragen hun gordel ook niet altijd.

Als we minder attesten uitschrijven betekent dit nog niet dat er minder mensen zonder gordel zullen rijden. Het is de keuze van de persoon of hij/zij zijn/haar gordel wel of niet draagt. Het enige leven dat hij in gevaar brengt als hij dit niet doet is inderdaad dit van zichzelf. Zoals Jens al vermeldde is het wel zo dat we ergens een lijn moeten trekken en dan volg ik zijn idee.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th March 2011, 22:37
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Naar mijn mening moet gordel dragen altijd verplicht blijven! Er gebeuren zo veel ongelukken waarbij de inzittenden geen gordel dragen. Zonder gordel zijn de gevolgen veel erger dan met gordel. Ik heb zelf al een ongeluk meegemaakt met de auto waarbij de passagier van de andere auto geen gordel aan had, de bestuurder en ook wij hadden echter wel een gordel aan. De passagier zonder gordel was er erger aan toe. Dat bewijst maar wat een gordel allemaal niet kan doen. Veel mensen zeggen ook dat gordel dragen op de achterbank niet nodig is, naar mijn mening moet het overal. Ook mensen die een vrijstelling krijgen moeten om de zoveel jaar gecontroleerd worden, zodat ze eventueel wel een gordel kunnen dragen. Er wordt inderdaad veel aandacht aan geschonken, maar is dat negatief? 300.000 mensen die in België geen gordel moeten dragen, dat vind ik schandalig veel. Mensen moeten beseffen dat gordel dragen enkel voordelen heeft. Geen gordel dragen is en blijft levensgevaarlijk!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 10th March 2011, 13:13
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Ik vind het goed dat ze de regelgeving gaan aanpassen, want een gordel dragen is echt belangrijk. Maar langs de andere kant kan je natuurlijk niemand dwingen om de gordel te dragen. Die persoon moet zijn verantwoordelijk er dan voor opnemen. Maar als je als ouder dan niet het goede voorbeeld geeft, gaan je kinderen de gordel misschien ook niet dragen. En nemen ze jou 'slechte' gewoonte over. En zo breng je dus niet alleen jezelf, maar (on)rechtsreeks ook anderen in gevaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.