actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2013, 12:28
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
'Herverkiezing Italiaanse president Napolitano staatsgreep'

Het Italiaanse parlement heeft de 87-jarige Giorgio Napolitano zaterdag opnieuw en met grote meerderheid verkozen tot president van Italië. Het wordt zijn tweede ambtstermijn. Komiek Beppe Grillo noemt de herverkiezing 'een staatsgreep' en roept zijn kiezers op om te protesteren.

Napolitano is zaterdag in de zesde stemronde herverkozen met 738 van de 1.007 stemmen, ruim meer dan 504 stemmen die nodig waren. Dat heeft de voorzitster van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, Laura Boldrini, bekendgemaakt. Napolitano blijft dus nog zeven jaar president, als zijn gezondheid dat toelaat tenminste.

Stefano Rodotà, de kandidaat van de Vijfsterrenbeweging van komiek Beppe Grillo, kreeg 217 stemmen van de kiesgerechtigde sentaoren, kamerleden en vertegenwoordigers van de regio.

Toen duidelijk werd dat de 87-jarige president die normaal op 15 mei zijn ambt zou neerleggen, toch een tweede termijn van zeven jaar mag aanvatten, kreeg hij een minutenlange staande ovatie van een groot deel van het kiescollege. De aanhangers van Rodotà daarentegen protesteerden luidop en scandeerden Rodotà's naam.

'Kan mijn verantwoordelijkheid niet ontlopen'
De belangrijkste Italiaanse partijen hadden president Napolitano zaterdagochtend gevraagd om een tweede ambtstermijn te overwegen, nu het land geen uitweg meer zag uit de politieke crisis nadat de partijen er in vijf stemrondes niet in geslaagd waren een opvolger te verkiezen.

Hoewel de 87-jarige Napolitano eerder had gezegd dat hij een tweede ambtstermijn niet zag zitten vanwege zijn leeftijd en het feit dat geen enkele president voor hem twee termijnen op de positie zat, ging hij toch akkoord.'Ik kan mijn verantwoordelijkheid tegenover de natie niet ontlopen', liet de president optekenen in een officieel document.

'Er is een staatsgreep aan de gang'

Wie daar niet mee is opgezet, is Beppe Grillo. 'Er is een staatsgreep aan de gang. Om verandering een halt toe te roepen, zijn ze bereid alles te doen', schrijft de voormalige komiek en leider van de Vijsterrenbeweging op zijn blog.
Grillo wil dat zijn kiezers massaal naar het parlement in Rome trekken om te protesteren. 'We zijn met miljoenen. Laat me dit niet alleen of met een handvol mensen doen. Ofwel maken we hier democratie, ofwel sterven we hier als land', klonk het nog.

Met een kwart van de stemmen was Grillo de belangrijkste overwinnaar van de parlementsverkiezingen in februari, maar hij wilde aan 'geen enkele' regering het vertrouwen geven.

Standaard.be
20/04/13

Eigen mening:
Met een kwart van de stemmen voelt Grillo zich diegene die mag bepalen hoe het land geregeerd mag worden, maar wilt het zelf niet regeren. Hij vindt dat er een staatsgreep aan de gang is omdat de volksvertegenwoordigers die door drie kwart van de stemmen zijn verkozen, samen aan een oplossing hebben gewerkt. Als Grillo echt niet akkoord is met de gang van zaken moet hij zelf verantwoordelijkheid opnemen en beginnen samen te werken met de andere partijen. Maar hij vindt het gemakkelijker om kritiek te leveren aan de zijlijn. Grillo wilt verandering, maar volgens mij is deze verandering alleen mogelijk door samenwerking. De bevolking is verdeeld en staat niet geheel achter Grillo. Daarom moet de politieker volgens mij beseffen dat, als hij echte veranderingen zal willen doorvoeren, hij moet kunnen toegeven aan andere partijen en ook compromissen moet kunnen maken in plaats van alleen zijn eigen belangen na te streven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.