actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2010, 10:16
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Steun voor zonnepanelen gaat versneld omlaag

Steun voor zonnepanelen gaat versneld omlaag
vrijdag 12 november 2010, 14u16Bron: Belga Auteur: wdp Aanraden 35 Delen Bewaar Corrigeer E-mail Print
Louis Verbraeken

© louis Verbraeken
Dossiers

Hoe kan ik zuinig wonen?
BRUSSEL - De subsidies voor nieuwe zonnepanelen gaan versneld omlaag, vooral voor bedrijven. Dat heeft de Vlaamse regering vandaag beslist.
Minister van Energie Freya Van den Bossche had de versnelde afbouw voorgesteld. Volgens de sp.a-politica zijn zonnepanelen nog steeds overgesubsidieerd, en dat heeft een negatieve impact op de elektriciteitsfactuur en leidt soms tot overdreven winsten.

Wie enkele jaren geleden zonnepanelen plaatste, kreeg nog 450 euro per groenestroomcertificaat (1 megawattuur geproduceerde stroom). Maar omdat zonnepanelen goedkoper werden, werd beslist de steun terug te schroeven. Zo daalde de waarde van een groenestroomcertificaat vanaf 2010 tot 350 euro en was voorzien dat die waarde vanaf 2011 stelselmatig verder zou dalen.

Maar omdat er nog steeds sprake is van oversubsidiëring, wordt het steunbedrag versneld afgebouwd. Voor grote zonneparken, die vaak "onverantwoorde winsten" maken, valt de steun stapsgewijs maar toch vrij drastisch terug van 330 euro begin 2011 tot 90 euro vanaf 2013. Voor gezinnen en kmo’s verloopt de daling minder snel: van 330 euro begin 2011 naar 190 in 2013 en uiteindelijk 90 euro vanaf 2016. De eerste stapsgewijze verlaging is voorzien vanaf april 2011.

Het zal voortaan 8 à 10 jaar duren voor de investering in zonnepanelen is terugverdiend. Nu is dat op zo’n 5 à 6 jaar. Volgen Van den Bossche blijft investeren in zonnepanelen rendabel, maar wordt de oversubsidiëring weggewerkt.

Terwijl de steun voor zonnepanelen versneld wordt afgebouwd, zullen andere en nieuwe technologieën zoals vergisting en warmtekrachtkoppeling meer ondersteund worden. Aan de steun voor windenergie en biomassa verandert er niets.

bron: de standaard

Eigen mening:
Ik vind het goed dat deze steun stilaan daalt. Vermits de overheid moet bezuinigen is het een goed idee om deze subsidie te verlagen. Ook met deze lagere subsidie blijven mensen er op lange termijn nog altijd voordeel uithalen. Het plaatsen van zonnepanelen heeft met deze steun meer bekendheid gekregen dus ik denk ook dat als er nog mensen zijn die zonnepanelen willen plaatsen, ze dit alsnog zullen doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2010, 11:43
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Ik vind het goed dat de steun aan grote parken daalt, omdat zij sowieso sneller winst maken dan gewone gezinnen en kleine ondernemingen. Dat ook de steun voor de aanschaf van zonnepanelen door gezinnen daalt, heeft volgens mij zowel voor- en nadelen. Een groot voordeel is dat je niet langer 'de zonnepanelen van je buurman' zal betalen, een argument dat vaak werd aangehaald om de te hoge subsidies voor het plaatsen van zonnepanelen aan te kaarten. Toch denk ik dat zonnepanelen door deze maatregel aan populariteit zullen inboeten. De bedrijven die de zonnepanelen plaatsen vrezen ook voor banenverlies. Ik vind het wel goed dat men ook andere initiatieven voor het produceren van groene energie zal ondersteunen, want het maken van zonnepanelen is volgens de onderstaande link ook niet bepaald goed voor ons milieu.
http://www.lowtechmagazine.be/2008/...nkere-kant.html
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2010, 14:00
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Citaat:
Orgineel gepost door Nathalie.Tops
want het maken van zonnepanelen is ook niet bepaald goed voor ons milieu.
http://www.lowtechmagazine.be/2008/...nkere-kant.html


Hierbij moet ik me volledig aansluiten. Ik heb zelf 2jaar zonnepanelen geplaatst en dan zie je dat de 3/4 van de klanten dit niet doen voor het milieu maar om er een stukje rijker uit te worden.
Wij hebben thuis zelf ook panelen. en als ik zelf denk waarom ze het doen, is het ook bij ons voor het geld. Zelf ben ik ook van het gedacht dat ze de subsiedie'kraan' flink mogen dichtdraaien. Zo komt er plaats op de markt voor hernieuwbare GROENE energie. En laten we hopen dat de stomme discussie over windmolens snel beeindigd wordt. De onverdraagzaamheid die er vandaag de dag voor zorgt dat niemand zijn buur een windmolen in de tuin mag hebben, en dit gewoon voor het uiterlijke.
Flink omlaag die premie zodanig dat het een 0 of 5% rendement premie wordt.
En aan allenzelfstandige die faïet gaan. Spijtig want dat had je moeten weten als je in een 'boomingsector' stapt. What goes up must come down!

Birgen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.