actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2010, 13:33
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Belgische lonen (te) snel gestegen

11:36 De lonen van de Belgische werknemers zijn in de periode 2009-2010 opnieuw meer gestegen dan in de buurlanden. Dat blijkt uit het jaarlijkse loonrapport van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven dat De Standaard kon inkijken.

Volgens het nieuwe CRB-rapport gingen de lonen bij de buren in de periode 2009-2010 met 3,4 procent omhoog. In België was er in de voorbije twee jaar een loonkostenstijging met 3,9 procent.

Volgens de wet op de vrijwaring van de concurrentiekracht, die dateert van 1996, mogen de Belgische lonen niet sneller stijgen dan in de drie grote buurlanden. Het is de taak van de CRB om de loonevolutie in ons land te vergelijken met die in Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Het belangrijkste onderdeel van die 3,9 procent was de loonindexering, de automatische aanpassing van de lonen van de Belgische werknemers aan de gestegen consumptieprijzen (de inflatie). De indexaanpassing bedroeg 3,4 procent.

Ook uit de vorige rapporten van de CRB is gebleken dat de lonen in ons land sneller stijgen dan in de buurlanden. Het nieuwe rapport, dat pas dinsdag officieel wordt bekendgemaakt, zal wellicht een belangrijke rol spelen in de komende onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden over een nieuw interprofessioneel akkoord.

Datum: 05/11/2010
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Als het de taak is van CRB om erop toe te zien dat de lonen niet sneller stijgen dan in onze buurlanden, hebben zij hun taak blijkbaar niet helemaal goed kunnen doen. Nu blijkt dat de lonen in België sneller stijgen. Voor de Belgen is dit natuurlijk goed, wie werkt verdient geld en liefst zo veel mogelijk. Maar ik kan me al wel voorstellen dat er dan steeds meer buitenlanders in België willen komen werken en dan zullen er wel meer Belgen geen werk kunnen vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2010, 20:37
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Mening:

Positief vind ik dat er een vergelijking wordt gemaakt tussen naburige Europese landen. We leven immers in een eengemaakt Europa met vrij verkeer van kapitaal en goederen.
Wat ik in dit artikel mis is een vergelijking van de absolute loonbedragen. Het kan best zijn dat iemand in Nederland of Duitsland meer verdient dan iemand in België voor dezelfde job. In dat geval vind ik het wel logisch dat onze lonen procentueel iets meer stijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2010, 22:45
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik had bij het lezen van het artikel juist dezelfde bedenking gemaakt als Wim. Er staat nergens in of we minder, evenveel of meer verdienen als in onze buurlanden. Daarom ben ik dit eens gaan opzoeken en kwam op www.netto.tijd.be op een artikel met als besluit "Belgische bazen verdienen een stuk minder dan hun buitenlandse collega's. Arbeiders worden in ons land dan weer wel goed betaald." Ze zouden met deze gegevens volgens mij ook rekening moeten houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.