actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2011, 08:44
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Een op de vijf bestuurders draagt veiligheidsgordel niet

Een autobestuurder op de vijf draagt zijn veiligheidsgordel niet. Dat blijkt na een actie van de Brusselse politiezone Brussel Zuid (Anderlecht, Sint-Gillis en Vorst). Vorige maandag vatte de politiezone haar 'maand van de verkeersveiligheid' aan voor het achtste jaar op rij.
Tijdens een preventieve actie vorige week hebben agenten en wijkinspecteurs van de politiezone Brussel Zuid controles uitgevoerd op het dragen van de gordel en het gebruik van kinderzitjes. Van de 20.888 gecontroleerde bestuurders pleegden 4.281 een inbreuk op de geldende regels. Dat is 20,5 procent.

De hele maand nog voert de politiezone preventieve en controleacties uit om de verkeersveiligheid te bevorderen. Er zal gecontroleerd worden op gordeldracht en aangepaste snelheid.

Bron: 8 oktober 2011
www.destandaard.be

Eigen mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief van de politie om een "maand van de verkeersveiligheid" te houden. Dit zou echter een heel jaar moeten gebeuren,vind ik. Je hoort het dagelijks verkeersongelukken, waarbij mensen geen gordel dragen en hierdoor erg zwaar gewond zijn. De passagiers kunnen veel harder gekwetst zijn dan wanneer ze hun gordel wel dragen. Dus waarom zou je de gordel dan niet om doen, dit is geen moeite.
Toch denken enorm veel mensen hier nog anders over, liefst 20% van de personen in de gecontroleerde voertuigen droeg geen gordel. Daarom ben ik blij dat de politie nog controles blijft uitvoeren.
Zelf heb ik nog niet zo lang een rijbewijs, de gordel vastmaken is het eerste wat ik doe als ik instap, deze reflex zouden zowel chauffeurs als passagiers
van de wagen moeten hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th October 2011, 10:37
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik ga akkoord met Lieselot.
1 op de 5 autobestuurders die zijn gordel niet draagt is ontzettend veel. Toch moet ik zeggen dat ik niet verschiet van dit aantal. Als ik met andere mensen mee rijd, doe ik ook altijd direct mijn gordel aan, maar toch merk ik vaak dat dan zelfs de bestuurder dit niet doet. Ik draag altijd mijn gordel gewoon omdat het veel veiliger is. Een gordel dragen kost helemaal geen moeite en je kan ook niet echt zeggen dat je er zoveel last van hebt. Als een gordel het verschil kan maken tussen blijven leven in een ongeval of sterven is mijn keuze snel gemaakt. Dan maar iets over mijn schouder en buik hebben dat misschien net IETS MINDER comfortabel zit, maar wel wetende dat ik meer kans heb om te overleven. Dat ze nu controles uitvoeren is heel goed, maar ik betwijfel of de mensen die anders hun gordels niet droegen of ze die nu dan wel gaan dragen. Het is te hopen voor hen, want het helpt alleen maar hun veiligheid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th October 2011, 17:50
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Ik vind dit ook vast en zeker een goed initiatief van de politie. Een ongeval is snel gebeurd. Zelf ben ik al een keer betrokken geweest bij een redelijk zwaar verkeersongeval. We hebben toen veel geluk gehad dat we allemaal onze gordel droegen. Het is een kleine moeite om jezelf vast te klikken en zelfs om eventueel tegen de andere passagiers te zeggen om dit te doen. Als ik binnenkort een rijbewijs heb weet ik wel zeker dat er niemand met mij zal mogen meerijden zonder gordel. De moeite of eventueel ongemak die je kan ondervinden bij het dragen van een gordel weegt als nadeel niet op tegen de veiligheid die de gordel je biedt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th October 2011, 18:25
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Inderdaad eens een goed idee van de politie om dit vaker te controleren! Een een gordel in de auto is echt voor eigen veiligheid. Zo vind ik die campagnes naast de weg ook zeer belangrijk. Sommige mensen vinden filmpjes veel te dramatisch en schokkend maar ik vind dat dit duidelijk de aandacht wekt. Dankzij deze campagnes denken automobislisten ook aan wat het gevolg kan zijn en zullen ze wel twee keer nadenken. Ik vind ook dat de chauffeur verantwoordelijk is voor zijn passagiers en er dus ook op moet staan dat zijn passagiers een gordel dragen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th October 2011, 11:25
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Als bestuurder kan ik niet begrijpen dat het dragen van de gordel zo met de voet getreden wordt. Ikzelf voel mij niet veilig als ik mijn gordel niet om heb. Het meest verontrustende vind ik echter de nalatigheid als het over kinderzitjes gaat. Een ouder wil zijn kind optimaal kunnen beschermen, waarom dan niet in de wagen? Ik vind dat zware boetes hier op zijn plaats zijn, als ouders niet uit zichzelf hun kind willen beschermen, dan moet de overheid hen daar maar toe dwingen.
Ouders verwachten van hun kinderen dat zij leren zich verantwoordelijk te gedragen. Hoe kunnen zij dit optimaal doen als de ouders op zich het juiste voorbeeld niet stellen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.