actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2012, 10:39
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Geen verplichte harttest voor voetballertjes

Er komt dan toch geen verplichte harttest voor jonge voetballers. De Belgische voetbalbond ziet af van het idee. Bij de start van volgend seizoen komt er wel een sensibiliserings- campagne. Sportdokter Chris Goossens is ontevreden.

De voetbalbond dacht eraan om een verplichte test in te voeren voor alle 400.000 aangesloten jeugdspelers, toen begin dit jaar een 16-jarige voetballer overleed na een hartstilstand. Afgelopen weekend waren er in het buitenland opnieuw 4 gevallen van hartfalen, onder meer bij een 25-jarige voetballer uit de Italiaanse 2e klasse.

Maar de voetbalbond vindt een verplichting uiteindelijk toch een brug te ver. "We willen de drempel om voetbal te spelen niet verhogen", zegt secretaris-generaal Steven Martens. "Er zijn artsen die zeggen dat het aanleiding kan geven tot paniekzaaierij om iedereen te laten testen."

Dat een cardiologisch onderzoek tussen de 50 en de 60 euro kost per speler, speelt mee in de beslissing, bevestigt Martens. "Maar er zijn ook andere aspecten. Is het bijvoorbeeld wel mogelijk om zoveel spelers te screenen? Zijn er artsen genoeg beschikbaar?".

Er komt wel een sensibiliseringscampagne bij de start van volgend seizoen. "Het is onze taak om erop te wijzen dat het nuttig en belangrijk kan zijn om zo’n test te laten doen. Elke ouder kan dan zelf de keuze zelf maken", zegt Martens. "We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de campagne."

Chris Goossens: "Een rare beslissing"

Sportdokter Chris Goossens had liever wel een verplichte harttest gezien. Hij spreekt van een "rare beslissing". "Wat mij ergert, is dat er nooit overleg is geweest tussen de clubartsen en de mensen van de voetbalbond", zegt Goossens, die voorzitter is van de vereniging van clubartsen.

Het argument dat een verplichte test de mensen bang zou maken, klopt volgens Goossens helemaal niet. "Er ís momenteel een onveiligheidsgevoel door alle negatieve berichtgeving in de kranten. Dat is wat paniek zaait bij de mensen."

Goossens hoopt dat de voetbalbond de beslissing nog terugdraait. "Wij staan open voor discussie."

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...17_GeenHarttest

Mening:
Ik ben het mee eens met de mening van sportdokter Chris Goossens. Het is zeker de bedoeling dat de jongeren blijven voetballen, maar zoals Goossens zegt, komt het door de negatieve berichtgeving dat paniek veroorzaakt. Als jongere wil je toch weten of er iets mis is met je hart of hebben ze liever dat ze ineens overlijden aan een hartstilstand. Ook al zijn de harttesten duur en zijn er misschien niet genoeg artsen beschikbaar.. Er moet toch een andere oplossing zijn? Een sensibiliseringscampagne is al een eerste stap in de goede richting maar als ouder wil je toch je kind beschermen en een hartstilstand vermijden als je weet dat je je kind kan onderzoeken door een harttest. Zeker nu de laatste tijd veel meer voorvallen van harstilstand bij voetballers voorkomen..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th April 2012, 10:55
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
De argumenten die Steven Martens geeft stel ik toch in vraag. Ten eerste geeft hij het argument dat het een hoge kost is voor dit cardiologisch onderzoek. Ik vind daarentegen dat de prijs van zo'n onderzoek goed meevalt. Je moet maar eenmaal 50 tot 60 euro betalen. Je moet hier toch niet elk jaar voor op controle?!
Vervolgens vraagt hij zich af of het wel mogelijk is om zoveel spelers te screenen. Waarom zou dit niet mogelijk zijn? Je gaat toch niet elk kind op dezelfde moment screenen? Het is toch mogelijk om dit om een iets langere termijn te doen.
Tot slot vraagt hij zich af of er wel genoeg artsen zijn. Als het mogelijk is om elke professionele wielrenner te onderzoeken, waarom zou dit dan niet mogelijk zijn bij voetbalspelers?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th April 2012, 11:10
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Zoals Kristof al even aanhaalt zijn er ook nog andere sporten dan voetbal. Het is natuurlijk wel zo dat voetbal de meest beoefende sport is in België maar het leven van de kinderen die geen voetbal spelen maar een andere sport lijkt mij toch even belangrijk? (of niet?)
Een tweede aspect dat te vaak wordt overgeslagen is de stap voor de screening namelijk de algemene gezondheid van kinderen op peil houden. Sport is hierin een goede factor maar ook voeding en rust zijn een belangrijke factor.
Elk kind een preventieve screening geven kost de maatschappij veel meer dan de sensibiliseringsactie die men nu wil opzetten... (een goede zaak dus)
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th April 2012, 17:31
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Dat men niet alle sporters wil laten testen begrijp ik, maar je mag niet vergeten dat dit een initiatief van de KBVB was. Ik ben nog altijd niet volledig overtuigd of het wel zo slim is om dit niet te laten doorgaan. Dat men niet iedereen wil en kan screenen begrijp ik maar risico-gevallen zouden toch de screening moeten doorlopen. Het blijkt dat toch ook dat Club Brugge hier zo over denkt (kijk bijgevoegde link)

http://www.hln.be/hln/nl/2730/Club-...-vanaf-12.dhtml
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th April 2012, 19:31
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Kristof.VanDyck
De argumenten die Steven Martens geeft stel ik toch in vraag. Ten eerste geeft hij het argument dat het een hoge kost is voor dit cardiologisch onderzoek. Ik vind daarentegen dat de prijs van zo'n onderzoek goed meevalt. Je moet maar eenmaal 50 tot 60 euro betalen. Je moet hier toch niet elk jaar voor op controle?!
Vervolgens vraagt hij zich af of het wel mogelijk is om zoveel spelers te screenen. Waarom zou dit niet mogelijk zijn? Je gaat toch niet elk kind op dezelfde moment screenen? Het is toch mogelijk om dit om een iets langere termijn te doen.
Tot slot vraagt hij zich af of er wel genoeg artsen zijn. Als het mogelijk is om elke professionele wielrenner te onderzoeken, waarom zou dit dan niet mogelijk zijn bij voetbalspelers?


Een cardiologisch onderzoek kost je maar 50 tot 60 euro, de rest legt het ziekenfonds bij. Dus je moet wel aangesloten zijn bij een ziekenfonds en het ziekenfonds gaat dus de andere kosten moeten dragen.

Je argument van artsen kan misschien wel kloppen maar toch begrijp ik wel dat ze zich afvragen of er genoeg artsen zijn.
Toen ik een afspraak moest maken bij de cardioloog moest ik 2.5 maand wachten en hebben ze me er ergens tussen genomen omdat mijn dokter zich toch wel zorgen maakte.
Die dokters hebben het echt wel druk hoor! Ik heb toen 2uur in de wachtzaal gezeten om hij het zo druk had met een noodgeval dat er nog eens tussen kwam. Laat staan dat er daar nog eens 400.000 gevallen bijkomen. Dus zo simpel is het niet.

Ik zou toch ook eerder pleiten voor risicogroepen maar ja, je weet nooit wie een riscio geval is. Iedereen kan met een afwijking geboren zijn zonder dit te weten. Net zoals ik dit ook niet wist tot mijn dokter dit ontdekte tijdens een routine onderzoek. Ik heb natuurlijk wel het geluk dat mijn hart een ruis heeft, anders zou de dokter dit ook niet hebben kunnen ontdekken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th April 2012, 23:56
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik vind het een beetje onbegonnen werk om 400000 voetballertjes te laten screenen. Oké je kan sommige kinderen met een hartkwaal opspeuren en hen op de gevaren van het sporten wijzen. Maar bij 95% van de kinderen ga je waarschijnlijk geen hartkwaal vaststellen. Toch wil dit niet zeggen dat je geen hartaanval kan krijgen. Neem nu die Italiaanse voetballer die vorig weekend is overleden. Een voetballer van dit niveau moet jaarlijks medische testen afleggen. Bij zo'n medische test kijken ze het hart ook na. Ik veronderstel dat ze bij die Italiaanse voetballer niets hebben vastgesteld, anders hadden ze hem toch niet laten voetballen? Ik wil maar zeggen dat zo'n harttest geen zekerheid geeft. Het is perfect mogelijk dat ze bij jou niets vaststellen, maar dat je twee maanden later toch sterft aan een hartaanval.
Het is ook zo dat het hart van jonge voetballertjes nog volop in ontwikkeling is. Dus eigenlijk zou je dan elk jaar een harttest moeten afnemen. Dit is gewoon onbegonnen werk. Daarom lijkt de sensibiliseringcampagne mij een beter idee. Ouders kunnen op eigen initiatief zo nog altijd het hart van hun kind laten onderzoeken.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th April 2012, 17:00
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik denk persoonlijk niet dat een verplichte test zal zorgen voor paniekzaaierij. Men verwacht vandaag de dag dat zo'n test verplicht worden door al het slechte nieuws dat we meer en meer te horen krijgen over voetballers die plotseling doodvallen op het veld (om het even cru te zeggen).

Zoiets moet toch voorkomen worden! Daarom vind ik het een heel slecht idee om dergelijke tests niet te verplichten. Moest mijn zoon voetballen en er zou een verplichte test naar zijn hartje plaatsvinden, ik zou blij en opgelucht zijn dat men aandacht wil schenken aan de gezondheid van mijn zoon.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th April 2012, 22:40
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Geen verplichte harttest voor voetballertjes

Naar mijn mening is een sensibiliseringscampagne de beste oplossing. Je kan mensen toch moeilijk gaan verplichten om hun zoon/dochter te laten screenen op hartproblemen. Volgens mij zorgt dit alleen maar voor meer paniek en onrust. De sport wordt hier ook niet echt populairder mee gemaakt en ik denk zelfs dat een verplichte test de populariteit kan laten dalen. Ik wil wel zeggen dat het echt geen slecht idee is om je kind te laten screenen, maar ik vind een verplichting net een stap te ver gaan. Ikzelf voetbal nu al bijna veertien jaar en ik heb nog nooit een hartstilstand gezien. Het is ook wel zo dat je niet noodzakelijk een hartafwijking moet hebben om een hartstilstand te krijgen. Maar natuurlijk loop je met een hartafwijking wel een hoger risico om een hartstilstand te krijgen. Ik begrijp ook het standpunt van de voetbalbond in verband met het kostenplaatje. Het is moeilijk om iedere screening te bekostigen, hoewel die kost niet in verhouding staat met een mensenleven natuurlijk. Het is een beetje wikken en wegen en ik denk dat de ideale oplossing in dit geval niet bestaat…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.