actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2012, 11:35
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Treinkaartje wordt duurder

BRUSSEL - Vanaf 1 februari 2013 stijgen de prijzen van de abonnementen, de standaardbiljetten en de seniorenbiljetten van de NMBS als gevolg van de jaarlijkse tariefaanpassing. Dat meldt de spoorwegmaatschappij.



‘Zoals elk jaar, past de NMBS op 1 februari haar tarieven aan volgens de bepalingen in het beheerscontract met de overheid. Zo wordt een gemiddelde prijsstijging doorgevoerd van 1,80 procent, wat lager ligt dan de evolutie van de gezondheidsindex (+ 2,21 procent) en bijvoorbeeld de kostenstijging voor personeel', luidt het in een bericht van de NMBS.

De abonnementen worden maximaal 1,32 procent duurder; het standaardbiljet gemiddeld 3,08 procent. ‘De prijs van lange afstanden stijgt verhoudingsgewijs minder dan die van de korte afstanden', stelt de NMBS.

Het seniorenbiljet, voor een heen- en terugreis, zal 3 euro per rit kosten in tweede klasse, in plaats van 2,65 euro.

De Go Pass 1 wordt dan weer goedkoper en de prijzen van de Rail Pass, de Go Pass 10 en de Key Card blijven ongewijzigd.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121116_00370817
DS 16 november

Mijn mening:
Ik vind het jammer, dat men weer eens de prijzen van de treinen gaat verhogen. Want de laatste jaren zijn deze al enorm gestegen en is de kwaliteit er niet echt op vooruit gaan. Zo komen er vaak nog treinen te laat en zijn er nog altijd stakingen! Ook de busabonnementen namen dit jaar toe met maar liefst 10 euro. Hoe gaat men dit dan allemaal kunnen blijven betalen als student?
Als men wil dat steeds meer mensen het openbaar vervoer gaan gebruiken, is dit niet de goede manier. Zo verliezen ze volgens mij zelfs klanten, aangezien sommige mensen het niet zo breed hebben en dit niet gaan kunnen blijven betalen. Tenslotte stijgen de prijzen fors van het standaardbiljet (3,08%) , en juist de armere mensen kopen deze biljetten omdat ze niet ineens een treinabonnement kunnen betalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2012, 17:25
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Dit vind ik een zeer negatief gegeven. Mensen reizen nu al niet graag met de trein vanwege allerhande vertragingen.
Wanneer ze er nu ook nog eens meer voor moeten betalen zullen er veel minder reizigers geneigd zijn om nog met de trein te reizen. Gevolg? Terug meer auto's op de baan. En iedereen kent de gevolgen van meer auto's op de baan. Dit zorgt weer voor een vicieuze cirkel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2012, 13:30
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Treinkaartje wordt duurder

Ik ben het eens met Evelien en Charlotte want het gaat een vicieuze cirkel worden. De meeste mensen gaan na een tijd niet meer met de trein willen rijden om dat het te duur wordt. Natuurlijk moet er een prijsstijging gebeuren zoals het met de overheid is afgesproken maar dan moet de NMBS wel hier iets extra voor doen. Dus geen treinen schrappen, minder stakingen doen en zich houden aan de juiste uren. Want de NMBS schrapt vele treinen en dan moeten mensen misschien een extra trein nemen om op hun werk te geraken, op school,... En daarvoor zouden ze dan nog eens extra voor moeten betalen. Dat is twee keer een straf voor de reizigers. Ik ben niet akkoord. Wel een geluk dat de prijs van de Go Pass 10 niet gewijzigd is, want voor de jeugd is dit een goede en "minderdure" reis mogelijkheid.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th November 2012, 14:04
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik kan hier ook niet aan uit. Heel België klaagt dat we te veel met de auto rijden en te weinig het openbaar vervoer gebruiken. En wat doen ze? Ze maken het openbaar vervoer nog duurder. Onbegrijpelijk zoiets! Op deze manier gaan er voortaan nog meer mensen de auto gebruiken. En dan verschieten ze ervan dat er binnenkort weer te veel CO² wordt uitgestoten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th November 2012, 21:01
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Misschien als ze eens wat meer zouden werken in plaats van staken, dat ze meer reizigers zouden hebben en minder kosten. Dat ter zijde, ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat prijzen omhoog zouden gaan. Ze willen ons aansporen het openbare vervoer te gebruiken, onder andere voor het milieu, en minder de auto te gebruiken. Ik denk dat veel mensen het laatste jaar meer de auto nemen in plaats van de trein door de vele stakingen, om dan ook nog eens de prijs te verhogen lijkt me geen aantrekkelijker aanbod om de trein te nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.