actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2012, 03:35
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
CD&V kondigt ‘nieuw verhaal’ aan

Partijtop looft ‘lef’ van Beke


BRUSSEL - Geen drie weken voor de stembusgang verrast Wouter Beke met de aankondiging dat CD&V ná 14 oktober zijn verhaal ‘scherper wil stellen’. Bad timing? Zijn partij vindt van niet.



‘Het huis van de heer heeft vele kamers’, en meestal geldt dat ook voor het aantal meningen binnen CD&V. Behalve gisteren. Alsof het gerepeteerd was, benadrukten de CD&V-toppers dat er niets mis is met de mare van hun voorzitter Wouter Beke, die in Metro liet weten dat hij binnenkort het verhaal van CD&V wilde ‘scherp stellen’.

‘Het klopt dat CD&V een duidelijk verhaal mist’, antwoordde Beke. ‘Dat wordt hét werkpunt na de verkiezingen. En volgend najaar zullen we naar een partijcongres gaan om dat nieuwe verhaal te bekrachtigen.’

Het Toekomstcongres moet het sluitstuk worden van een uitgebreide denkoefening, zegt oud-voorzitster Marianne Thyssen. ‘De sociaal-economische context is veranderd, Europa is in beweging en dichter bij huis hebben we de institutionele hervormingen. Het is logisch dat een partij haar grondslagen herijkt.’

‘Af en toe moet een partij haar ideologie opfrissen’, noemt Etienne Schouppe het. ‘Een herpositionering is onvermijdelijk na de zesde staatshervorming.’

Dat wil evenwel niet zeggen dat CD&V momenteel een slecht verhaal heeft. Kamerfractieleider Raf Terwingen: ‘De aangekondigde verdieping staat los van ons lokale verhaal. {iedereen inbegrepen} slaat aan.’

Ook Vlaams minister-president Kris Peeters kwam in Terzake met die argumenten voor de dag.


Enerzijds-anderzijds

Het idee om in 2013 een inhoudelijk congres te organiseren, leeft al langer binnen CD&V. Na de verkiezingsnederlaag van 2010 werd een eerste aanzet gegeven met de ‘ideologische werkgroep’ van Rik Torfs en Inge Vervotte, die de nuance van CD&V in de verf zette via het veelbesproken ‘enerzijds-anderzijdsrapport’. Toen dat dode letter bleef, luidde Torfs in deze krant de alarmbel.

‘Ik kan het initiatief van Wouter Beke alleen maar toejuichen’, reageert Torfs nu. ‘Ik denk niet dat dit onverstandig is. Wat is het beste? Doen alsof je geweldig bent of jezelf in vraag durven te stellen? Dat laatste is moediger.’

Als het zover is, kan Beke rekenen op Torfs: hij hoopt dat zijn rapport met Vervotte en zijn boekje met Pieter Marechal (‘Wie mooi wil zijn, moet leiden’) als basis kunnen dienen.

Beke spiegelt het Toekomstcongres van 2013 aan het grote ideologische congres van 2001, in Kortrijk. Daar vervelde de oude CVP tot le nouveau CD&V. Een naamsverandering staat evenwel niet op de agenda. Beke: ‘Ik sta voor alles open, maar op dit moment is niemand vragende partij.’


DS, 25-09-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2012, 10:13
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
'Een domme zet van Beke'


'Een domme zet van Beke'


Communicatie-expert Marc Michils noemt het maar een domme zet van Wouter Beke om nu openlijk aan te geven dat CD&V eigenlijk geen sterk verhaal heeft.


Heel kort voor de lokale verkiezingen heeft CD&V-voorzitter Beke aangekondigd dat zijn partij een vernieuwingscongres gaat houden volgend jaar. Zijn partij heeft immers een 'scherper verhaal' nodig.

Volgens communicatie-expert Marc Michils, ceo van het bureau Saatchi & Saatchi, is die aankondiging slecht getimed. Niet zozeer voor de buitenwereld - Michils verwacht geen grote impact op de verkiezingsuitslagen - maar wel intern.

'Wat moeten de militanten nu denken? Dat de partij een onduidelijk verhaal heeft? Dit verbaast me van Wouter Beke, die doorgaans sterk communiceert.'

'Dit was de fout van de dag', stelt hij omdat Beke maandag de hele dag zijn uitspraken heeft moeten uitleggen op radio en tv.

Michils stoort zich ook aan de aankondigingspolitiek. 'Partijen moeten ophouden met vernieuwingsprojecten te beloven. Je moet daden voorleggen.'

Hij stelt verder dat CD&V moet ophouden met naar de N-VA te verwijzen. 'Ze moeten stoppen met alles in functie van de N-VA te formuleren. Zo maak je van die partij een referentiepunt.'

Eigen mening
__________________________________________________ ____

Ik kan me vinden in de mening van Michils, omdat het misschien iet de beste optie was om zo kort voor de verkiezingen met deze bekentenis te komen. Zijn conclusie, dat er intern wel eens strubbelingen zouden kunnen volgen, zijn dan natuurlijk ook vanzelfsprekend.
Ik kan me ook vinden in de positie van Beke, want hij neemt het initiatief en hij toont het lef om dit voor de verkiezingen als hét werkpunt voorop te stellen.
Wat het resultaat is binnen de partij (of op de verkiezingsuitslagen) dat zullen we zeer binnenkort te weten komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th September 2012, 16:22
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Toen Wouter Beke aangesteld werd als algemeen voorzitter van CD&V gaf hij zichzelf 3 belangrijke opdrachten mee:

1) Communautair woord houden: intussen is BHV gesplitst en is de 6de staatshervorming in volle ontwikkeling.

2) De gemeenteraadsverkiezingen voorbereiden: ook dat is nu in volle ontwikkeling.

3) Ons programma scherper stellen: een congres in het najaar van 2013.

Laat het net die derde trap zijn waar Wouter Beke op geantwoord heeft. Is dat een slechte zet van Beke? Ik vind dat niet direct. Iedereen wist dat CD&V aan een herbronning toe was na de verkiezingen van 2010. Verherstraeten, Torfs, Vervotte, ... hebben al aanzetten gegeven. De lange regeringsvorming heeft die werken ook vertraagd. Dat dat nu komt bovendrijven, vind ik daarom geen teken van zwakte of dergelijke. Een "ideologisch" congres is uit de lucht gegrepen. Dat is een eigen leven gaan leiden in de media.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.