actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2013, 16:57
Wouter.M*eeusen Wouter.M*eeusen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 20
Regering verdeeld over discriminatie op grond van taal

15:45 BINNENLAND "Er is binnen de regering geen akkoord om een instelling aan te duiden die rechtszaken voor taaldiscriminatie kan starten." Dat zei minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) zopas in de Kamer aan Olivier Maingain (FDF).
Maingain (foto) was "verontwaardigd over de schandalige beslissing van het Antwerpse OCMW dat geen leefloon wil toekennen aan mensen die geen Nederlands willen leren". Dat is volgens hem "een extreme discriminatie op grond van taal". Hij hekelde het feit dat momenteel geen enkele instelling uit naam van het slachtoffer een rechtszaak kan starten als die discriminatie gebaseerd is op taal, terwijl dat wél kan voor discriminatie op grond van racisme, seksuele voorkeur, geslacht, gezondheid, leeftijd e.d.

Centrum Gelijke Kansen

Milquet antwoordde dat het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) inderdaad niet bevoegd is voor discriminatie op grond van taal. "Door een eenvoudig koninklijk besluit zouden we een instelling kunnen aanwijzen, die dat wél zou zijn. Dat zou idealiter de Vaste Commissie voor Taaltoezicht zijn. Maar er is binnen de regering geen akkoord daarover."

Interfederaal centrum

"Toen we het CGKR hebben omgevormd tot een interfederaal centrum, werd tussen alle overheden beslist om dit centrum niet bevoegd te maken voor taaldiscriminatie", zo zei Milquet.

Lees ook: Naar een interfederaal antidiscriminatiecentrum

"Wij zijn hierdoor nog altijd niet in orde met de Europese regels", antwoordde Maingain. Toen vanuit de plenaire vergadering werd geroepen dat in Brussel Nederlandstaligen in allerlei overheidsinstellingen al jarenlang gediscrimineerd worden omdat ze Nederlands spreken zei Maingain: "Wel steun mij om een instelling op te richten om naar de rechter te stappen. We zullen dan wel zien wie er gelijk heeft".

JDW

Archiefbeeld Belga

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...d-van-taal.aspx

Eigen mening: Ergens kan ik het Antwerpse OCMW wel volgen omdat ik vind dat iedereen hier in België (Vlaanderen) moeite moet doen om de Nederlandse taal voldoende te kennen zodat ze het hier kunnen toepassen. Anderzijds ben ik er zeker van dat er allochtonen zijn die de Nederlandse taal zeker wel willen leren en dat vraagt natuurlijk tijd dus is het erg dat ze geen leefloon krijgen. Dus ik vind het nog al dubbel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.