actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2013, 07:44
s*rah.christianssen s*rah.christianssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: oostmalle
Posts: 29
Baneneffect btw-verlaging overschat.


Een vermindering van de btw op elektriciteit van 21 procent naar 6 procent, levert minder banen op dan eerder geraamd. Zo blijkt uit het verslag van de expertengroep die alles nog eens doorrekende.


Terwijl er begin oktober nog van uitgegaan werd dat de maatregel in 2018, op kruissnelheid, 10.790 banen zou opleveren, wordt nu nog gerekend op 7.930 banen.

De maatregel zou, dankzij de indexsprong en rekening houdend met terugverdieneffecten, volgend jaar 52 miljoen euro opbrengen, maar in 2018 379 miljoen euro kosten. Toch zou het effect groter blijven dan dat van een klassieke lastenverlaging.

De experten berekenden ook het effect van zo’n btw-verlaging enkel voor gezinnen. Die levert extra 7.680 banen op, bijna evenveel dus als in het vorige scenario, maar kost slechts 272 miljoen euro op kruissnelheid. Er werd ook een scenario berekend waarbij de btw zakt naar 12 procent.

Dit rapport dient als basis voor de relancediscussie van woensdag tussen de federale overheid en regio’s. CD&V verzette zich begin oktober nog tegen de btw-verlaging op elektriciteit.

Bron: De standaard 4/11/13 http://www.standaard.be/cnt/dmf20131103_028
commentaar: Ik vind het goed dat de overheid initiatief neemt om banen te creëren dit is met de grote werkloosheid hoog nodig. Maar ik maak me toch wel zorgen dat in een maand tijd de verwachte banen al met bijna 3000 afnemen. Is het op den duur dan nog wel de moeite? Ook vooral omdat het miljoenen gaat kosten aan de staat. Een andere keerzijde van het verhaal is dat de overheid zo weer meer btw-inkomsten misloopt. In België zijn er te veel directe belastingen (zoals personenbelastingen) en te weinig indirecte (zoals btw). Ik vind het een goed initiatief als het uiteindelijk meer voordelen zijn als nadelen maar ik twijfel hier toch aan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.