actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th December 2014, 14:06
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Vanaf tweede zware overtreding rijbewijs kwijt en verplichte examens

Vanaf tweede zware overtreding rijbewijs kwijt en verplichte examens

Wie meermaals de verkeersregels aan zijn laars lapt, zal het vanaf 1 januari een pak lastiger krijgen. Die bestuurders zullen hun rijbewijs maanden kwijt zijn en moeten ook vier examens afleggen.

De regels worden strenger, de straffen een pak zwaarder, zo heeft minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) bekendgemaakt. Eerst en vooral krijgt de term 'recidivist' een nieuwe invulling. Vroeger gold die alleen voor wie dezelfde verkeersovertreding beging. Wie twee keer door het rood reed, was een recidivist. Wie door het rood reed en later dronken achter het stuur kroop, was 'gewoon' een verkeersovertreder.

"Dat verandert", legt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit uit. "Nu zullen bestuurders als recidivist worden bestempeld als ze meermaals een zware overtreding (zie kader onderaan) begaan. Ongeacht om welke overtreding het gaat."

Wie twee keer in de fout gaat, verliest zijn rijbewijs voor drie maanden. Bij een derde keer is dat zes maanden, bij een vierde keer zelfs negen maanden. Een bestuurder die drie opeenvolgende keren een zware overtreding begaat, riskeert bovendien een levenslang rijverbod.

Daarna moeten de verkeersovertreders verplicht 're-integratie-examens' afleggen. Zo moeten ze hun theoretische en praktische rijproeven overdoen.

Groen licht
Daarnaast volgen nog psychologische en medische testen. "Het zijn de psycholoog en geneesheer die finaal groen licht geven", legt De Spiegelaere uit. "Ze gaan na of de persoon bekwaam is om zich opnieuw in het verkeer te begeven en of er sprake is van schuldinzicht. Dat zijn vragen waar zij een antwoord op proberen te krijgen. Er moet aan een aantal criteria voldaan worden. Uiteraard is het moeilijk om daar harde, kwantificeerbare cijfers op te plakken." De psychomedische proeven zullen plaatsvinden in erkende centra.

De nieuwe maatregelen moeten vooral dié chauffeurs van de weg houden die weigeren de verkeersregels te volgen. "De hardleerse verkeersovertreders moeten van de weg", benadrukt De Spiegelaere. "We willen het politierechters makkelijker maken om deze overtreders te herkennen én te bestraffen."

Om hoeveel personen het precies gaat, is niet duidelijk. "Maar het staat vast dat het een kleine groep is", zegt Koen Peeters van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). "Het is vooral een groep die zich heel onveilig gedraagt en een groot risico vormt."

Het is niet zonder reden dat er zwaardere maatregelen komen. De nieuwste cijfers over het aantal doden en gewonden in het verkeer zijn bedroevend. Was 2013 nog een 'uitzonderlijk goed jaar' - met aanzienlijk minder letselongevallen en verkeersslachtoffers -, dan drukken de eerste cijfers van 2014 dat optimisme meteen de kop in.

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar waren er meer ongevallen met doden en gewonden dan tijdens dezelfde periode in 2013. Het gaat om 31.379 letselongevallen. Daarbij vielen 461 doden ter plaatse en 40.352 gewonden.

Vooral kwetsbare weggebruikers waren de dupe. Bij de fietsers nam het aantal letselongevallen met 11,2 procent toe. Bij voetgangers was dat 2,1 procent. Ook bij personenwagens (+ 1 procent) en vrachtwagens (+ 3,6 procent) was er een toename.

Aantal doden halveren
"Een lichtpuntje is dat jonge bestuurders het iets beter doen op de weg", zegt Peeters. "Het aantal letselongevallen bij hen is tijdens de eerste negen maanden van dit jaar met 4,5 procent gedaald. Dat is goed nieuws. Maar verder kunnen we van de nieuwe verkeersstatistieken moeilijk vrolijk worden."

De nieuwe maatregelen tegen recidivisten moeten de regering helpen haar doelstelling te halen om tegen 2020 het aantal verkeersdoden te halveren.

Zware overtredingen
- Rijden zonder geldig rijbewijs
- Vluchtmisdrijf
- Overdreven en onaangepaste snelheid
- Rijden onder invloed van alcohol en drugs
- Gebruik van een radarverklikker
- Overtredingen van de vierde categorie, zoals het niet respecteren van de aanwijzingen van een agent

Bron: De Morgen, 24/12/14, http://www.demorgen.be/binnenland/v...amens-a2162145/

Eigen mening: Dat verkeersovertreders die verschillende zware overtredingen begaan als recidivisten bestempeld worden, vind ik een goede maatregel. Zij moeten zwaarder gestraft worden omdat ze zich, na een eerste straf, nog steeds niet aan de regels kunnen houden. Regels zijn er nu eenmaal om na te leven. Ik vind het dan ook raar dat men eerst een onderscheid maakte tussen de verschillende regels, want je mocht er meerdere overtreden zonder bestempeld te worden als recidivist.

Ook de psychologische en medische test zijn een goed idee, maar ik heb mijn bedenkingen over hoe deze testen juist in zijn werk zullen gaan. Ik geloof niet dat hardleerse overtreders zonder problemen zullen toegeven dat zij zich niet aan de regels willen houden, om welke reden dan ook. Tenslotte zijn de re-integratie-examens ook een goede maatregel. Het is altijd goed voor bestuurders om de verkeersregels op te frissen. Velen zullen, door ervaring, met succes slagen. Toch denk ik dat deze re-integratie-examens eerder schrik zullen aanjagen. Eenmaal je je rijbewijs gehaald hebt wil je niet meteen terug.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2014, 11:19
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik denk door het invoeren van deze straffen dat veel meer mensen beter gaan opletten in het verkeer want het gaat hier uiteindelijk om zware straffen, namelijk drie maanden uw rijbewijs verliezen. Ik denk dat er zeer weinig mensen de dag van vandaag nog zonder hun auto kunnen, laat staan drie maanden of meer. Ik vind deze straffen niet meer als normaal want het gaat hier ook om zware overtredingen.
Uiteraard zijn er mensen die deze maatregel aan hun laars lappen en zonder rijbewijs rijden. Deze mensen moeten zeer streng aangepakt worden!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2014, 12:19
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. Veel mensen begaan zo'n misdrijf maar worden maar 'kleinschalig' gestraft. Niet om vooroordelen te stellen, maar vaak zijn het ook mensen met een chique auto en net iets meer centen dan de gewone mens die zulke overtredingen begaan, en dan lachen ze eens om de boete die ze krijgen. Ik sta hier volledig achter!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.