actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2014, 19:17
Valerie K*rckhofs Valerie K*rckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
‘Elke veroordeelde moet 120 euro in fonds storten’

‘Elke veroordeelde moet 120 euro in fonds storten’

N-VA stelt voor dat elke veroordeelde voortaan 120 euro stort in een nieuw fonds om de gratis rechtsbijstand te financieren. Kamerlid Sophie De Wit heeft daarvoor een wetsvoorstel ingediend.
Met het fonds zouden de advocaten kunnen worden betaald die actief zijn in het vroegere pro-Deosysteem. Volgens berekeningen van het Rekenhof zou zo’n fonds jaarlijks 14 miljoen euro opleveren.

De kostprijs voor de juridische tweedelijnsbijstand is de voorbije jaren fors toegenomen. Het Salduz-arrest, dat voorschrijft dat een verdachte nog voor het eerste politieverhoor recht heeft op een advocaat, maakt de situatie er niet goedkoper op, voert De Wit aan.

Daarom stelt ze voor dat iedereen die wordt veroordeeld, voortaan 120 euro moet storten in een nieuw fonds. Daardoor zou de staat extra geld hebben om pro-Deoadvocaten te betalen. Momenteel moeten veroordeelden al 150 euro betalen aan het Fonds voor Hulp aan Slachtoffers. Dat wil de N-VA’ster ook zo houden. ‘Als een veroordeelde maar weinig geld heeft, dan moeten eerst de gerechtskosten worden betaald, vervolgens de som voor het Fonds voor Hulp aan Slachtoffers en pas daarna de som voor het Fonds voor Tweedelijnsbijstand’, vindt De Wit.

Ook het regeerakkoord schuift een fonds voor tweedelijnsbijstand, dat zou worden gestijfd door mensen die worden veroordeeld tot een correctionele of criminele straf, naar voren om de kosten van het systeem betaalbaar te houden. Daarbij wordt evenwel geen bedrag geciteerd. De Wit hoopt dat met de indiening van haar voorstel de oprichting spoedig een feit kan zijn en dat het nieuwe fonds al volgend jaar aan de slag kan gaan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141125_01395536
Datum: 25/11/2014
Mening: ik vind dit eigenlijk een heel goed idee. Nu moet de staat dit allemaal zelf financieren, dat vind ik niet zo goed. Ik vind dat de criminelen er zelf mogen voor opdraaien. Natuurlijk is dan het eerlijkste dat alle criminelen dit bedrag moeten betalen.
Nu wordt het dus eigenlijk van belastinggeld betaald en ik vind niet dat alle mensen daaraan moeten bijdragen. Ik ben dus volledig voorstander van dit idee.

Laatst aangepast door Valerie K*rckhofs : 25th November 2014 om 19:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.