actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 12:37
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Calvo daagt N-VA uit tot referendum over toekomst van België

29-10-15

Groen-Kamerlid Kristof Calvo roept N-VA op een referendum te organiseren over de toekomst van België. "Als N-VA in 2019 opnieuw een communautaire campagne wil, moet ze ook maar een referendum durven organiseren, zoals in Schotland en Catalonië", argumenteert Calvo in zijn nieuwe boek 'F*ck de zijlijn'.

N-VA is en blijft voor Calvo in de eerste plaats een nationalistische partij. "Maar het zijn wel nationalisten zonder de moed van hun overtuiging. De sfeer in België verzieken, ja, maar de bevolking vragen of België ook echt moet worden opgeblazen, dat durven ze niet", sneert Calvo.

Federale kieskring
Het groene Kamerlid ziet de toekomst van België alvast helemaal anders. In zijn boek bepleit hij een sterk federaal België, inclusief een federale kieskring, een herfederalisering van bevoegdheden zoals buitenlandse handel, een Belgisch uitwisselingsprogramma voor alle scholieren en het verplichten van de andere landstaal als tweede taal in het onderwijs, ook aan Franstalige kant.

Opvallend is voorts dat Calvo af wil van de gemeenschappen. "Als er een nieuwe staatshervorming komt, moeten we evolueren naar een federalisme op basis van gewesten, de plek waar mensen wonen", vindt hij. "De gemeenschappen moeten op de schop, zodat Brussel een eigen beleid op maat kan ontwikkelen."

Calvo's boek - 'F*ck de zijlijn' - gaat niet enkel over het communautaire of de institutionele toekomst van België. Het bevat onder meer ook voorstellen rond ondernemen, leefmilieu en diversiteit. Vandaag stelt hij zijn boek voor aan de pers

bron: De Morgen

Eigen mening:
Ik ben het niet eens met de mening van Calvo. Ik vind dat partijen nog altijd de kans moeten krijgen, ongeacht de uitslag van de verkiezingen, om de keuze te hebben tussen aan de kantlijn te staan of zelf de touwtjes in handen te nemen. Zo kunnen partijen die geen meerderheid halen en een coalitie met bepaalde partijen niet zien zitten toch het roer aan anderen overlaten. Over zijn standpunt van over de toekomst van België ben ik het wel eens. Ik ben voor een federale kieskring, een herfederalisering van de bevoegdheden. Hiermee worden de bevoegdheden beter verdeeld, wat kan resulteren in een goed en onafhankelijk beleid. Ook een uitwisselingsprogramma voor alle scholieren vind ik een goed idee. Dat er ook aan de Franstalige kant Nederlands als tweede taal moet worden gegeven is ook een must. Dit had naar mijn inziens al lang moeten gebeuren. Franstaligen moeten ook Nederlands krijgen op school zodat beide delen van België op z'n minst met elkaar kunnen communiceren om zo de kloof tussen Frans en Nederlands te verkleinen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.