actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2008, 19:37
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Moslims willen feestdagen zelf kunnen bepalen

Elke moslimwerknemer zou zelf een aantal feestdagen moeten kunnen kiezen. Dat is de wens van de koepelvereniging van enkele tientallen moslimorganisaties.


Het voorstel van de koepelvereniging komt er één dag voor het Offerfeest. De meeste moslims zijn dan verplicht om op hun werk een dag vrijaf te nemen, maar dat lukt niet altijd.

Youssed Souissi van de Vereniging voor Ontwikkeling en Emancipatie van Moslims: "We willen gewoon dat moslims hun feestdagen kunnen beleven zonder de poespas van doktersattesten, sociaal verlof of gedoogde afwezigheden."

Verkeerd signaal
"De meeste bedrijfsleiders beseffen het belang van het Offerfeest wel voor hun werknemers. Ze staan dan ook graag verlof toe. We raden moslims ten zeerste af om met een doktersbriefje af te komen, dat zou een verkeerd signaal zijn."

Het voorstel houdt in dat als een moslim het Offerfeest als feestdag opneemt, hij of zij op bijvoorbeeld Pinkstermaandag gewoon gaat werken.


Bron: www.gva.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2008, 20:04
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
In mijn ogen is dit een regeling die onhaalbaar is...

Stel: de desbetreffende Moslim werkt als arbeider in een fabriek en neemt zijn verlofdag op voor het Offerfeest. Dat moet technisch mogelijk zijn: 1 iemand aan de band minder kan zo vervangen worden. Maar we moeten natuurlijk ook kijken naar die Pinkstermaandag, wanneer onze Moslim wel komt werken en de andere arbeiders een verlofdag hebben... Dan staat hij helemaal alleen aan de band en het lijkt me moeilijk om een fabriek op zo een manier draaiende te houden voor 1 dag.

Het lijkt me ook onlogisch om zelf als christene in een Moslimland een eigen feestdag te gaan eisen. Als ik me ga vestigen in een ander land waar een ander geloof geldt, leg ik me neer bij de waarden en tradities van dat land. Stel dat ik naar een Moslimland verhuis en ik wil een Moslimfeestdag inruilen voor een christelijke feestdag... Dat gaat daar volgens mij niet met een glimlach onthaald worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2008, 17:53
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Het zoveelste protest van de Moslims..

Soms begrijp ik niet goed waarom ze naar hier verhuizen? Is het hier dan zo slecht voor hen? Het is zoals Charlotte al zei dat iedere cultuur zijn gewoontes en zijn eigen tradities zo goed mogelijk probeert te vrijwaren. En ik kan ook begrijpen dat ze het misschien niet eerlijk vinden dat de christenen wel vrije dagen krijgen omwille van hun geloof en bepaalde feesten. Maar het is gewoon zo dat wanneer wij naar een moslimland moesten gaan en bepaalde verlofdagen vroegen omwille van onze godsdienst of bepaalde tradities, … het niet al te vriendelijk onthaald zal worden door de plaatselijke bevolking.
Dus daarom denk ik ook bij mezelf : Je bent uit eigen wil (meestal) naar dit land gekomen of verhuist, is het dan ook zo moeilijk om jezelf een klein beetje aan te passen aan de plaatselijke cultuur?! Ik denk niet dat ze al veel te klagen gehad hebben.

Het is zo dat zulke momenten enorm belangrijk zijn voor Moslims en dat apprecieer ik ook ten zeerste dat zij nog zo begaan zijn met hun geloof, maar het gaat gewoon om het feit pas jullie een beetje aan de situatie aan. Niet tegenstaande als ze tot een akkoord kunnen komen, zou het leuk zijn voor hen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th December 2008, 19:07
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: dessel
Posts: 28
We leven in een tijd waarin veelvuldig gepleit wordt voor multiculturalisme en de voordelen hiervan. Hierbij zijn conflicten zoals hieronder genoemd uiteraard niet weg te denken. Of het werkelijk mogelijk is om hier een specifieke regeling te treffen en de wet aan te passen betwijfel ik. Wel kan er volgens mij opgeroepen worden voor een tolerante houding bij de werkgevers. Op die manier wordt er gewerkt aan een positieve sfeer hieromtrent.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th December 2008, 11:20
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Jens_Cools
Het zoveelste protest van de Moslims [...] Is het hier dan zo slecht voor hen? [...] is het dan ook zo moeilijk om jezelf een klein beetje aan te passen aan de plaatselijke cultuur?! Ik denk niet dat ze al veel te klagen gehad hebben.

Waar lees je ergens dat ze het hier slecht vinden? Of dat ze aan het klagen zijn? Waar staat er iets over 'protest'? De koepelvereniging doet enkel een voorstel (!) of uit een wens. Daar is toch hoegenaamd niets mis mee? Als je zoiets al niet meer mag voorstellen, zijn we wel in een erg kortzichtige en onverdraagzame maatschappij beland...

Het zoveelste bewijs dat de lessen leesvaardigheid tijdens Nederlands geen onbelangrijke lessen zijn!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th December 2008, 12:53
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Waar lees je ergens dat ze het hier slecht vinden? Of dat ze aan het klagen zijn? Waar staat er iets over 'protest'? De koepelvereniging doet enkel een voorstel (!) of uit een wens. Daar is toch hoegenaamd niets mis mee? Als je zoiets al niet meer mag voorstellen, zijn we wel in een erg kortzichtige en onverdraagzame maatschappij beland...

Het zoveelste bewijs dat de lessen leesvaardigheid tijdens Nederlands geen onbelangrijke lessen zijn!



Dat moet in principe toch nergens te lezen zijn?! Dit is gewoon wat Jens ervan vindt... Hij heeft het artikel gelezen en op zijn eigen manier geïnterpreteerd. En nu wil hij er zijn eigen menig bij vermelden. En bij mijn weten is dit nog steeds een forum en zulke websites dienen nog steeds om eigen meningen te uiten.

En waarom hamer je zo op die lessen leesvaardigheid tijdens Nederlands? Als je wat rondsurft op deze website zou je je als leraar Nederlands vooral moeten ergeren aan het massale aantal dt-fouten dat nog steeds gemaakt wordt. Dit ene kleine "foutje" wordt direct opgemerkt, maar over die dt-fouten wordt steeds gezwegen... Nu wil ik niet beweren dat ik nooit fouten maak, maar 'ik wordt' of 'ik vindt' kom ik hier maar al te vaak tegen!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th December 2008, 13:39
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Ik vind het een goed initiatief, maar volgens mij gewoon onhaalbaar. Want zoals eerder gezegd, als een moslim een vrije dag vraagt om het Offerfeest te kunnen bijwonen, maar dan wel moet komen werken op Pinkstermaandag, dan gaan er mensen zijn die dan toch moeten komen werken, aangezien de Moslim dan alleen aan de band gaat moeten staan. En dan blijft er onenigheid tussen de arbeiders onderling, want wat gaat men dan verzinnen om iedereen gelukkig te houden? De Moslim ook niet laten werken op Pinkstermaandag, en de productie gedurende een hele dag stilleggen of alle Moslims in het bedrijf laten werken gedurende één dag? Het bedrijf zou er geen voordeel uit kunnen halen, integendeel. Ik denk ook niet dat er mensen zijn die vrijwillig zullen komen werken als ze eigenlijk in principe een vrije dag hebben. Indien iemand een voorstel heeft om dit toch in goede banen te leiden, denk ik dat dit enkel maar gaat leiden tot problemen...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 27th December 2008, 14:38
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Dat moet in principe toch nergens te lezen zijn?! Dit is gewoon wat Jens ervan vindt...

Als Jens zegt 'het zoveelste protest van moslims' kan je er vanuit gaan dat dit doelt op het geposte artikel. Als dat niet zo is, kan hij het woord 'het' niet gebruiken, want dat impliceert een verband met een eerder genoemd 'onderwerp'. Daarom vraag ik hem waar hij leest dat ze ergens tegen protesteren, want dat doen ze namelijk helemaal niet.
Zo kan ik nog wel enkele voorbeelden aanhalen. De manier waarop Jens het schrijft wijst wel degelijk op een duidelijk verband met het artikel. Ik wees hem er enkel op dat er helemaal geen verband is tussen zijn post (dat moslims klagen over ons land en het hier slecht vinden) en het artikel.

Citaat:
En bij mijn weten is dit nog steeds een forum en zulke websites dienen nog steeds om eigen meningen te uiten.

Zeker en vast, maar als je niet op het artikel/openingspost reageert of op een uitspraak in de draad, start je beter een apart topic. Kwestie van zulke misverstanden te vermijden.
Ik geef trouwens toch ook maar mijn mening? Als ik nu gezegd zou hebben 'Jens, wat een onbetamelijke post, gelieve die onmiddellijk te verwijderen/ aan te passen', dan zou jouw repliek terecht zijn. Dat is nu duidelijk niet het geval.

Citaat:
En waarom hamer je zo op die lessen leesvaardigheid tijdens Nederlands?

Er staan inderdaad heel wat spelfouten op deze site en zoals ik al ergens geopperd heb, zou het volgens mij een goed idee zijn om daar een aparte draad voor aan te maken, zodat de 'foutenmakers' ook op de hoogte zijn van hun fouten en er uit kunnen leren. Ik 'erger' mij dus wel degelijk aan de hoeveelheid dt-fouten, maar het stoort me ook dat veel artikels zo vaak verkeerd geïnterpreteerd worden of dat posters in een artikel iets lezen dat er helemaal niet in staat. Toch zeker als ze aan de hand daarvan enkele vrij boude uitspraken doen.

Tot zover deze les leesvaardigheid.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 27th December 2008, 14:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Er staan inderdaad heel wat spelfouten op deze site en zoals ik al ergens geopperd heb, zou het volgens mij een goed idee zijn om daar een aparte draad voor aan te maken, zodat de 'foutenmakers' ook op de hoogte zijn van hun fouten en er uit kunnen leren.
Mmm, interessant idee van die aparte thread, maar hoe zie je dat concreet in zijn werk gaan dan?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 27th December 2008, 15:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Mmm, interessant idee van die aparte thread, maar hoe zie je dat concreet in zijn werk gaan dan?

Dat kan volgens mij heel eenvoudig. Als iemand een fout ziet staan even de fout (met context eventueel) kopiëren en als citaat posten (met de fout geaccentueerd door een rood kleurtje, of groen ) in de spellingsdraad. Onder het citaat zou degene die de fout wil 'aankaarten' de verbetering kunnen plaatsen en eventueel zelfs even wat meer uitleg geven over de betreffende regel. Een pm naar de betreffende gebruiker lijkt me ook interessant. Lijkt me erg leerrijk voor veel posters/studenten, mezelf incluis.

Een voorbeeldje (hoewel zo uitgebreid niet per se hoeft natuurlijk):
Citaat:
Het zoveelste protest van de Moslims..

'Moslims' moet met een kleine letter, 'moslims' dus, net als katholieken, christenen, islamitisch enz.

Zie ook http://woordenlijst.org/leidraad/16...n van volkeren:
(1) De naam voor een bevolkingsgroep of een lid daarvan schrijven we met een hoofdletter als hij is afgeleid van een aardrijkskundige naam of als het om een specifiek volk gaat.
(2) Een overkoepelende term voor etnische groepen schrijven we met een kleine letter.
(3) Als de benaming gebaseerd is op een (geloofs)overtuiging schrijven we geen hoofdletter.

De draad zou dan wel drijven op het engagement van de studenten natuurlijk. Als niemand de moeite wil doen om de fouten even te verbeteren in de spellingsdraad, zal dit initiatief een stille dood sterven.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 2nd January 2009, 23:07
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Dit is een heel moeilijk onderwerp. Ik heb zelf op een school gezeten met meer dan 50 % moslims. Op een school is dit ook bijna onmogelijk omdat alleen de moslims dan een dag extra verlof kregen. De rest van de leerlingen moesten gewoon naar school komen. Terwijl moslims ook vrijaf hebben op kerstmis en pasen... Is het dan niet logisch dat de rest van de leerlingen ging klagen.
Ik denk dat het dan op werkvlak makkelijker op te lossen is. Een werknemer heeft uiteindelijk nog altijd vakantiedagen. Deze kan hij opnemen...
Want over scholen zeggen ze hier niets...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.