actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2007, 13:31
de pietro's Avatar
de pietro de pietro is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 54
Tachtig procent studenten slikt medicatie tijdens examens

GENT - Maar liefst negentig procent van de Gentse studenten heeft tijdens de examenperiode last van psychische ongemakken en tachtig procent neemt hiervoor medicatie. Dat blijkt uit een onderzoek van CM Midden-Vlaanderen.
CM Midden-Vlaanderen polste bij drieduizend studenten van de Gentse universiteit en de Arteveldehogschool naar hun examenstress. Daaruit blijkt dat negen op de tien kampen met stress, gaande van oververmoeidheid tot slaapstoornissen.

Bovendien slikt tachtig procent van de studenten medicijnen om dat te verhelpen. Opvallend is dat vrouwen meer naar slaap- en kalmeermiddelen grijpen en dat mannelijke studenten meer hun toevlucht nemen tot stimulerende of pepmiddelen. Voorts komen meer dan de helft van de jongeren via hun ouders in aanraking met de middelen.

Studenten nemen om verschillende redenen medicijnen: om de stress te verminderen, hun prestaties te verhogen of om hun zenuwen de baas te kunnen. Alarmerend is nog dat zeventien procent van de ondervraagden ook buiten de examenperiode heil zoekt bij medicatie.

(de standaard)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2007, 15:49
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Vroeger durfde ik ook al wel eens (van die plantaardige) druppeltjes nemen om te kalmeren; zo vies dat je er bijna van moest kokhalzen

Tegenwoordig probeer ik me gewoon zelf kalm te houden en gebruik ik het dus niet meer. Er zijn echter mensen genoeg die ik ken en die zich niet kalm kunnen houden tijdens een examen, of volledig tilt slaan. Ik vraag me af of het dan niet terecht is dat je een middeltje neemt om je examen goed te kunnen uitvoeren, of misschien zijn er wel andere manieren om de stress wat te verwerken ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2007, 16:36
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
examenstress

Zelf heb ik niet zoveel stress voor de examens, wat niet altijd een voordeel is. Tijdens de blokperiode drink ik wel regelmatig een red bull om niet in slaap te vallen bovenop mijn boeken. Ik heb wel nog nooit medicatie ingenomen tegen de examenstress, voor mij is dit niet nodig. Ik kan er wel inkomen dat studenten met veel stress dit wel doen. Een vriendin van mij doet dit ook, ook op aanraden van haar moeder. Als zij dit niet doet is ze gewoon geen mens!!! Misschien moet er vanuit de school meer informatie of begeleiding worden gegeven rond examenstress.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th December 2007, 20:46
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Tijdens de examenperiode neem ik altijd vitaminenpilletjes. Deze pilletjes zorgen er bovendien voor dat ik me beter kan concentreren. Wat wel handig is tijdens het leren. Ik vind dit zeer doeltreffend, en ben er dan ook van overtuigd dat er niets mis met is. Toch kan ik wel aannemen dat sommige mensen ander 'spul' slikken of gewoon overdrijven in wat ze nemen. Dit kan uit de hand lopen, met nadelige gevolgen. Hier moet men wel dringend iets tegen doen, en jongeren beter informeren!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th December 2007, 21:33
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Ik nam vroeger tijdens de examens ook wel eens middelen om de stress te verminderen. De laatste 2 ŕ 3 jaar ben ik daar mee gestopt, aangezien ik zelfs die middelen begon te gebruiken bij een test. Met als logisch gevolg: te veel is te veel. Nu de laatste jaren doe ik het dus zonder en al bij al gaat dat beter dan met die middelen. Ik ben zelf beginnen werken aan hoe ik die steeds opkomende stress voor een examen kon gaan aanpakken zonder medicatie en dergelijke. Ik slaag er nu in om mezelf (redelijk) kalm te houden voor en tijdens een examen. In mijn klas zaten wel eens fanatiekelingen die echt overdreven met de medicatie. Er was zelfs een meisje die een slaapgebrek had, te wijten aan de middelen die ze nam, die helemaal oververmoeid was. Ze moest bijna de helft van de examens later in het jaar gaan afleggen. Wij waren er al vanaf, maar zij moest nog studeren. Dat was voor haar zeker niet leuk, maar nu heeft ze gelukkig ingezien dat die middelen niet altijd goed zijn voor je lichaam. Natuurlijk de studenten die middelen nemen, doen dat omdat ze goede resultaten willen halen. Je kunt het ze dan ook niet echt kwalijk nemen, bovendien worden die middelen meestal door de ouders gegeven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th December 2007, 16:07
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik heb nog nooit iets van medicatie genomen tijdens de examens. Ik heb ooit 1 keer redbull gedronken om goed wakker te zijn tijdens het afleggen van men examen maar iets anders nooit. Ik ken wel iemand die echt ziek word van de stress. Dan krijgt ze pijn aan darmen, maag,.. en dan schrijft de dokter haar medicatie voor. Dit is nog net iets anders dan op eigen houtje iets innemen. Ik zou dit dan ook nooit zelf doen, ik zou niet weten wat in te nemen, en mijn ouders zouden dat ook niet toelaten.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th December 2007, 16:40
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Wel ik heb ooit van mijn moeder zo iets biologisch gekregen, dat was een vitaminepilletje, om op te peppen zodat ik niet te moe was tijdens dat ik mijn examen aan het afleggen was. Ik heb toen gemerkt dat ik barste van de energie tijdens mijn examen en dat ik het er moeilijk mee had om stil te blijven zitten. Ik heb het sindsdien alleen nog maar genomen op het einde van mijn examens wanneer ik gewoon heel moe was en geen zin meer had. Maar verder dan dat is het nooit gekomen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.