actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2007, 14:53
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Bedrijven en scholen voeren steeds strenger rookbeleid

Bijna de helft van de Vlaamse en Brusselse bedrijven gaf in 2006 voorlichting rond roken. Dat is een verdubbeling in vergelijking met 2003. Ook de basis- en secundaire scholen gingen er op het vlak van tabakspreventiebeleid in drie jaar tijd op vooruit.
Dat blijkt uit de resultaten van een peiling door het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (VIG), die donderdag in aanwezigheid van Vlaams minister voor Welzijn en Volksgezondheid Steven Vanackere (CD&V) werden voorgesteld.

Uit de peiling blijkt dat zowat 45 procent van alle bedrijven voorlichting geeft rond roken. Grotere bedrijven (meer dan 1.000 werknemers) halen hogere scores dan kleinere bedrijven (50-100 werknemers). Ook op het vlak van voedings- en bewegingsbeleid scoren grotere bedrijven beter.

"Het is opvallend dat bedrijven die opleidingen rond tabakspreventie aanbieden en werken met een coördinator veel hoger scoren", zegt Els Wouters van het VIG. "Al ontbreekt er bij de meeste bedrijven een coördinator - slechts 6 procent heeft er een - voor voeding en beweging en kan de aandacht voor melkproducten, vers fruit en groenten zonder twijfel beter", klinkt het.

"Bedrijven investeren vaak ook eerder in faciliteiten zoals fietsstallingen, kleedkamers en douches dan in algemene bewegingseducatie of voorlichting. We stellen dus vast dat veel bedrijven geen globaal gezondheidsbeleid voeren", aldus Wouters.

Ook scholen doen het sinds 2003 beter op het vlak van tabakspreventie en voeding. Basisscholen gingen er vooral op vooruit wat tabakspreventie betreft (22,5 procent), secundaire scholen vooral op het vlak van voeding (16,5 procent). Al wijst het VIG er wel op dat de reglementering voor de leerkrachten veel minder streng is dan voor de leerlingen.

Wat voeding betreft, valt vooral de stijgende populariteit van light frisdranken op en ook het feit dat er in 2006 meer secundaire scholen (zes op de tien) regelmatig fruit aanbieden.

Het VIG hield in 2006 een zogeheten "indicatorenbevraging" naar het gevoerde rook-, voedings- en bewegingsbeleid in Vlaamse en Brusselse scholen en bedrijven. Het deed dat in opdracht van de Vlaamse Overheid en in samenwerking met de zogeheten Logo's (lokaal gezondheidsoverleg). In totaal vulden 2.358 scholen en 2.077 bedrijven een uitgebreide vragenlijst in.

Het volledige onderzoek is te vinden op www.vig.be.

gva 29/11/07
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2007, 21:38
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
En wat rookpreventie in scholen betreft => met succes! Want waar zat de daling van het rookcijfer dat onlangs gepubliceerd werd? ... Inderdaad: Steeds minder jongeren beginnen er aan.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat scholen de enige factor hiervoor zijn natuurlijk)

Ah ja en nog dit: Weg met de verdoken 'rookkamertjes' voor leerkrachten die het niet kunnen laten!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2007, 12:10
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Lille
Posts: 70
Eindelijk eens wat positief nieuws over de jeugd ! Blijkbaar hebben de campagnes toch hun succes...
Wat ik schandalig vind is dat leerkrachten geen enkele moeite doen om de leerligen aan te zetten om te stoppen met roken. In tegendeel. In de meeste scholen zitten leerkrachten nog volop te roken in de koffiekamer. Als je dan als student voorbij de koffiekamer passeert, krijg je direct een walm over je heen. Mensen ga dan eens even buiten staan of doe minstens een poging om te stoppen met roken! Leerkrachten moeten toch het goede voorbeeld geven?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2007, 15:56
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Gezond is roken allerminst en leerkrachten moeten idd 'het goede voorbeeld' geven aan leerlingen. Wel vind ik dat leerkrachten nog steeds de kans moeten krijgen om op school te roken (buiten het oog van de leerlingen om). Je wil echt geen leerkracht die zijn frustratie van niet te kunnen roken op zijn leerlingen gaat uitwerken. Oké, toon een beetje karakter, maar heeft niet iedereen zwakke punten?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st December 2007, 17:12
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Ik vind het positief dat scholen bezig zijn met voorlichting rond roken. Zelfs de bedrijven steken een handje toe. De vraag is of weldegelijk mensen gaan stoppen met roken omwille van die voorlichtingen. Ik hoop echt dat dit zo is. Voor bedrijven kan het belangrijk zijn dat mensen gaan stoppen met roken of minderen, zodat ze niet tot last zijn voor de niet-rokers op het bedrijf. Maar vooral op scholen is volgens mij die voorlichting heel belangrijk. Ik weet nu niet hoeveel kinderen van de lagere school al roken. Maar zeker voor de leerlingen in het secundair is het belangrijk dat ze goed geďnformeerd worden over roken. Ze komen namelijk in de periode van hun leven, waarop veel mensen beginnen met roken. En voor die leerlingen van de lagere school zou de voorlichting zo moeten werken dat ze zich later beter kunnen afweren, wanneer een vriend je een sigaret aanbiedt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th December 2007, 11:54
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Ik vind dit zeer goed. Op deze manier weten jongeren en volwassenen wat de gevolgen van roken zijn en hoe je op een gezonde manier kan leven. Het rookbeleid is volgens mij zeer belangrijk in scholen en bedrijven. De mensen die niet roken, moesten vroeger vaak in de rook zitten. Nu wordt dit allemaal opgelost zodat zij hier nu geen last meer van hebben.
Scholen zijn inderdaad meer gezonde voeding aan het promoten, maar dit kan volgens mij nog meer naar voren gebracht worden.

Wat al wel een tijdje geleden is, is de afschaffing van het roken in openbare gebouwen. Ik vind het goed dat deze maatregel uitgevoerd is. Volgens mij was dit de eerste belangrijke stap om dit proces op gang te zetten.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 5th December 2007, 13:04
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
Trčs bien

Door de vorige antwoorden op deze post is het toch duidelijk dat het goed is!
Eindelijk wordt er eens iets aan gedaan, het werd hoog tijd. Maar dan nog, er zijn veel zelfstandigen in België en die hebben dan geen voorlichting voor roken. Die hebben enkel de slechte reclame en de slecht uitspraken over roken die hun moet dwingen om te stoppen, of om nooit te beginnen roken. Dus met roken zal je blijvend worden geconfronteerd. Roken is iets dat veel mensen doen en elke mens die het karakter heeft om er niet mee te beginnen of om ermee te stoppen betert in mijn ogen zijn eigen leven EN het leven van zijn medemensen.
Ik zit thuis zelf in een goede situatie om zelf nooit met roken te beginnen, mijn pa rookt veel, mijn moeder is gestopt met roken (wat ik wel schitterend vind) en mijn broer is net als mij tegen roken. Als mijn vader een sigaret aansteekt dan hangt binnen de kortste keren 'heel het kot vol doemp'. Bijna zo erg dat de niet-rokers bij ons bijna ziek worden door het roken van mijn vader. Daarom zal ik nooit een sigaret aanraken, en dus ook nooit roken. Ik ben ronduit tegen en steun elk initiatief dat anti-roken is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.