actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2011, 10:52
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Meerderheid Belgen is voor behoud van taalfaciliteiten

Artikel:
De meerderheid van de Belgen wil de taalfaciliteiten voor Franstaligen in zes Vlaams-Brabantse gemeenten behouden. Dat blijkt uit een peiling bij 2.000 Belgen op vraag van La Libre Belgique.

56 procent van de Vlamingen is voor het behoud van de taalfaciliteiten. Ook 92 procent van de Walen en 85 procent van de Brusselaars is voorstander. Bij de inwoners van Vlaams-Brabant zelf is er meer verdeeldheid.

61 procent van de Vlamingen heeft wel een probleem met de toenemende aanwezigheid van Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel. De meerderheid van de Walen en Brusselaars ziet hier geen graten in. Een minderheid van onze landgenoten (30 procent) vindt dat de Franstaligen in de rand voldoende inspanningen leveren om Nederlands te leren.

Bij de peiling kwam ook de uitbreiding van Brussel ter sprake. Vooral Brusselaars (74 procent) en Walen (71) vinden dat gemeenten uit de rand met meer dan 60 procent Franstaligen aan Brussel moeten worden toegevoegd. Slechts 36 procent van de Vlamingen is hier voorstander van.

60 procent van de Belgen wil van Brussel een volwaardig gewest maken, de andere 40 procent pleit voor een beheerschap door de Vlaamse en Franse gemeenschap.

Bron:
Gazet van Antwerpen
19 maart 2011
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ciliteiten.aspx

Motivatie:
Maar slechts 30% van de Vlamingen vindt dat de Franstalige in de rand voldoende inspanningen leveren om Nederlands te leren.
Dit vind ik ontzettend weinig! Maar het zal dan ook wel zo zijn in de realiteit, de cijfers moeten wel van ergens komen.
Ik vind persoonlijk ook dat wij steeds maar Frans moeten praten, zij mogen ook wel eens de moeite doen om Nederlands te spreken...
Ik moet er wel bij zeggen dit is een veralgemening er zullen altijd Franstalige zijn die wel hun best doen, en zij blijven natuurlijk dit verwijt over hun krijgen.
Dit zal natuurlijk ook te maken hebben met de spanning tussen de Vlamingen en de Franstaligen. Ik ben heel benieuwd hoe dit in de toekomst gaat aflopen of "opgelost" zal kunnen worden.

Laatst aangepast door verschueren.sien : 19th March 2011 om 11:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th March 2011, 11:55
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik vind dit zeer realistische cijfers, alleen schrok ik ook wel even van die 30 procent. Ik zou denken dat meer Vlamingen vinden dat er Franstaligen (beter)Nederlands moeten leren. Ik begrijp dat 'wij' als Vlamingen niet graag hebben dat de Franssprekende gebieden uitgebreid worden, maar we moeten er wel rekening mee houden dat Wallonië en Vlaanderen (nog steeds) tot één land behoren en dat er dus geen 'vaste' grezen zijn. We kunnen moeilijk de Franstaligen aan de 'grens' tussen Vlaanderen en Wallonië tegenhouden en zeggen dat zij het Nederlandssprekend gebied niet in mogen.
En ja, dan is er nog Brussel. Steeds meer Franstaligen vestigen zich in onze hoofdstad, die (misschien ongelukkig) gelegen is in Vlaanderen, waar ze wel degelijk Nederlands spreken. Ik denk dat een uitbreiding van het Franstalige gebied bijna onvermijdelijk is, hoewel ik persoonlijk liever het Vlaams niet te veel naar de achtergrond zie verdwijnen ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2011, 17:30
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Ik begrijp dat dit in deze tijden een zeer gevoelig onderwerp is. Maar ik vraag mij af waarom iedereen zo moeilijk doet om deze taalverschillen? Er zijn nu eenmaal mensen die minder graag of minder snel een vreemde taal leren. Moeten we nu iedereen over dezelfde kam scheren en zeggen dat ze geen Nederlands willen praten?
Ik ben er natuurlijk wel van bewust dat wij Vlamingen onze talen beter beheersen maar dit wil niet zeggen dat wij beter zijn. Ik vind het juist positief en leuk dat ons kleine landje toch drietalig is. Ja, niet iedereen kan zeggen dat ze de 3 talen echt spreken maar als wij Vlamingen dit wel kunnen moeten we er toch gewoon fier op zijn, of niet? We kunnen beter trots zijn op onszelf dan steeds de vinger te wijzen naar de franstalige die geen Nederlands kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.