actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2016, 16:37
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Vluchtelingenstroom doet Belgische bevolkingsgroei verdubbelen

In 2016 en 2017 zal de Belgische bevolking telkens met ongeveer 85.000 inwoners toenemen. Dat is de schatting van het Federaal Planbureau. De helft van de groei is toe te schrijven aan de vluchtelingenstroom.

Het Federaal Planbureau en de Algemene Directie Statistiek hebben maandag nieuwe demografische vooruitzichten gepubliceerd. Daarin klinkt het dat de Belgische bevolking ‘aanzienlijk, maar niet uitzonderlijk’ zal aandikken in 2016 en 2017. Naar schatting mogen we ons jaarlijks aan 85.000 extra inwoners verwachten. De helft daarvan is ‘natuurlijk’ (het aantal geboortes min het aantal overlijdens, red.), de andere helft valt te verklaren door de vluchtelingencrisis.

Het planbureau ‘veronderstelt dat de vluchtelingenstromen in 2016 gelijk blijven aan die van het laatste kwartaal van 2015, waarna ze geleidelijk dalen om midden 2017 opnieuw de waargenomen niveaus van vóór de migratiecrisis te bereiken’. Een asielzoeker wordt pas opgenomen in de bevolkingsstatistieken wanneer hij/zij het vluchtelingenstatuut of het statuut van begunstigde van subsidiaire bescherming krijgt. ‘De impact van de migratiecrisis op de bevolkingscijfers is bijgevolg vertraagd en afgezwakt.’


• Een asielzoeker is een persoon die zijn/haar land van oorsprong heeft verlaten en die bescherming vraagt door een verzoek om internationale bescherming in te dienen.

• Een vluchteling is een asielzoeker die erkend wordt door de bevoegde autoriteiten.

• Het statuut van begunstigde van subsidiaire bescherming wordt verleend aan een vreemdeling die niet voldoet aan de voorwaarden om erkend te worden als vluchteling en die een reëel risico loopt op ernstige schade (foltering, doodstraf, bedreiging van het leven in het geval van een internationaal of binnenlands gewapend conflict) wanneer hij zou terugkeren naar zijn land van oorsprong.



Op langere termijn schat het Planbureau dat de gemiddelde groei van de bevolking tussen 2020 en 2060 zal oplopen tot 40.000 inwoners per jaar. Dat zal voor 1,8 miljoen extra inwoners zorgen tegen 2060, of een toename van 16 procent.

Op het niveau van de gewesten zou het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tussen 2020 en 2060 gemiddeld ongeveer 8.000 bijkomende inwoners per jaar tellen, het Vlaams Gewest 17.000 en het Waals Gewest 11.000. De jaarlijkse groei over die periode zou voor elk van de drie gewesten kleiner zijn dan die over de periode 1991-2014.

Met uitzondering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zou het aantal huishoudens ten slotte sneller stijgen dan het aantal inwoners.

Bron: De Standaard, 14-03-2016

Mening:

Het is logisch dat ook de bevolkingsgroei zal 'lijden' onder de vluchtelingencrisis. Deze mensen hebben ook recht op voortplanting. Dus met het gevolg dat ook zij meer en meer mensen op de wereld gaan zetten, en dus meer mensen in België. De Belgen zelf hebben natuurlijk ook deze rechten, dus ook zij gaan meer en meer mensen op de wereld zetten. Met andere woorden, de bevolking zal dus dubbel zo snel gaan groeien. Dit is allemaal heel normaal als je het zo bekijkt. Maar dit kan men 'gemakkelijk' oplossen, door minder vluchtelingen toe te laten. Dit is natuurlijk gemakkelijk gezegd, die mensen moeten geholpen worden. Dit probleem, de bevolkingstoename, gaat op lange termijn niet alleen in België een probleem zijn. Overal in Europa zijn er vluchtelingen, dus overal in Europa zal men uiteindelijk wel met dit probleem te maken krijgen. In het begin zal dit allemaal wel meevallen en zal men dit niet zo hard voelen. Maar op langere termijn zal dit wel voelbaar worden. Iedereen heeft 'producten' nodig om te overleven. Als er meer bevolking gaat zijn, zullen er ook meer van die producten moeten zijn. Maar ik denk dat we hier wel snel bijzijn en dat we ons hierop wel kunnen voorzien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2016, 10:17
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Vluchtelingenstroom doet Belgische bevolkingsgroei verdubbelen

Ik ga niet akkoord met de mening die hieronder beschreven staat. Wanneer ze spreekt over dat er te weinig producten zullen zijn om die mensen te voeden, denk ik dat het niet correct is. Als we nog maar naar één supermarkt kijken en hoeveel dat daar in staat, kan je echt al veel mensen voorzien van dagelijkse voeding. Dan spreken we nog niet over de verschillende winkelketens en het massaal afgevoerd voedsel omdat het ofwel niet verkocht is, ofwel niet meer goed is. Wanneer we daaraan het ‘afval’ van de bakkers en beenhouwers er nog bijrekenen, denk ik dat we geen tekort zullen hebben aan voedsel voor het stijgende inwonersaantal. Wel zullen we minder kieskeurig moeten zijn in wat we kopen en waar. Dat er een groei van de bevolking is met als oorzaak de vluchtelingencrisis, lijkt me niet meer dan een normale stelling. Het is logisch dat wanneer je mensen opvangt of een statuut geeft, zij meegerekend worden in de cijfers. Erg bang word ik daar niet van. Ik vermoed dat België, of algemeen Europa, wel wat meer aankan dan zij doet uitschijnen. We moeten goede regels daarvoor voorzien en correct handelen, dat wel. Zo kan je ook niet iedereen blijven opvangen maar is het idee van een spreidingsplan zeker in orde. Wat er nu gebeurt, volgens mij, is dat we al kijken naar de gevolgen voor onszelf: opvang, voedsel, bevolkingsaantal … Eigenlijk is dat in mijn ogen niet helemaal juist. Uiteraard is dat een logische reactie dat je gaat kijken naar wat jouw land aanbelangt. Echter is het probleem oplossen veel belangrijker. Als we ervoor kunnen zorgen, of als de landen zelf ervoor kunnen zorgen, dat oorlog stopt en er geen mensonwaardige toestanden meer aanwezig zijn, zal ook de stroom afnemen. Hoewel ik ook geen voorstander ben van een overvloedige Europese of Amerikaanse inmenging. Het blijft een delicaat onderwerp maar om nu enkel naar de gevolgen te gaan kijken, daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.