actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2013, 09:38
a*exander.exelmans a*exander.exelmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tielen
Posts: 27
40 kerken in Vlaanderen met sluiting bedreigd

30/11/13, 06u45 − Bron: Belga


De komende jaren zullen er tientallen parochiekerken in Vlaanderen de deuren sluiten, gesloopt worden of een andere bestemming krijgen. Dat blijkt uit een bevraging van Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA) bij alle kerkbesturen, waarover De Standaard vandaag bericht.

Al jarenlang lopen de 1.800 parochiekerken in Vlaanderen leeg. Nog maar 5 procent van de Vlamingen gaat wekelijks naar de kerk. "Omdat dat aantal in de toekomst nog meer zal dalen, vrezen we dat veel kerken op termijn leeg komen te staan. En dat willen we absoluut vermij*den, want leegstand werkt ver*val in de hand", aldus Vlaams minister van Binnenlands Be*stuur Geert Bourgeois (N*VA).

De minister vroeg aan alle kerkbesturen een meerjarenplan op te stellen. Uit de bevraging blijkt dat heel binnenkort twaalf kerken in Vlaanderen de deur sluiten. Voor in totaal veertig kerken wordt die optie dan weer zeer ernstig overwogen. Ook geven 41 kerkfabrieken aan dat ze hun kerk in grote mate gaan openstellen voor andere activiteiten. Die optie wordt door 90 kerkbesturen zeer ernstig overwogen. Het is daarnaast niet uitgesloten dat er kerken gesloopt worden, zolang ze niet als monument erkend zijn.

Bourgeois stelt hij subsidies ter beschikking om de kerken open te stellen voor andere activiteiten. "Want ik wil absoluut vermijden dat ons kerkpatrimonium verkommert doordat het gebouw niet of nog amper wordt gebruikt voor erediensten."

Beperkingen
De Bisschoppenconferentie van België begrijpt dat het onmogelijk is om alle kerken te behouden, maar oordeelt dat niet iedere nevenactiviteit kan. "Er zal tel*kens moeten worden nagegaan of die nevenactiviteit verzoen*baar is met de blijvende bestem*ming van het gebouw voor de rooms-*katholieke eredienst", klinkt het.

Daarnaast zullen er over enkele jaren ook nog maximaal 400 parochies zijn. Er zijn namelijk te weinig pastoors en te weinig gelovigen voor alle kerken, waardoor de momenteel 1.800 parochies zich genoodzaakt zien samen te smelten.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...-bedreigd.dhtml

Mening:
Ik vind het eerlijk gezegd niet echt verrassend nieuws. Ik denk niet dat er nog echt veel 'echte' katholieken zijn in België. Of dit nu echt goed of slecht nieuws is weet ik niet goed. Het is wel positief dat men deze kerkgronden kan gaan gebruiken voor iets anders en als ze worden afgebroken kan men natuurlijk weer wat meer huizen bouwen. Langs de andere kant zijn het natuurlijk wel mooie gebouwen die toch voor sommigen nog steeds belangrijk zijn. Sommige kerken en kathedralen zijn ook goed voor toerisme. Dus het lijkt me wel een goed idee dat men verschillende kerken gaat afbreken of gebruiken voor andere doeleinden. Maar dat men toch een paar grote laten staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.