actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2015, 14:31
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
België mag vijf jaar lang gratis geld lenen

België heeft maandag overheidsobligaties op vijf jaar uitgegeven aan negatieve rentes. Dat betekent dat de kopers van de obligaties ermee instemmen dat ze het uitgeleende bedrag niet volledig terugkrijgen.

België leende 1,043 miljard euro, aan een negatieve rente van -0,056 procent. ‘Een historisch moment’, aldus Jean Deboutte, directeur bij het Agentschap van de Schuld.

Het is niet voor het eerst dat België aan negatieve rentes leent. Dat was al herhaaldelijk het geval voor uitgiftes op twaalf maanden, maar nu dus ook voor uitgiftes van OLO’s met een looptijd van vijf jaar.

Er werd daarnaast 1,76 miljard euro opgehaald met een uitgifte van obligaties op tien jaar, aan een rente van 0,343 procent. Ook dat is het laagste rendement ooit.

Kopers

De lage rentes op overheidspapier in Europa zijn het gevolg van het aankoopbeleid van de Europese Centrale Bank, in een poging de economie aan te zwengelen. De opkopers zijn dan ook institutionele beleggers, in het bijzonder de centrale banken.

Institutionele beleggers zoals banken hebben ook weinig alternatieven om hun geld te plaatsen. Soms zijn ze ook verplicht een bepaalde ratio aan overheidspapier in hun portefeuille aan te houden. Er wordt ook nog overheidspapier gekocht in de hoop dat de rentes nog zullen zakken, en ze dan de nu aangekochte papieren kunnen verkopen. In dat geval kunnen ze alsnog winst maken.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150420_01638775

Mijn mening: De staat verkoopt obligaties aan banken met negatieve rente. Op het eerste zicht lijkt dit een goede deal te zijn voor de staat. Met dit geld kan de staat onderwijs, wegenwerken en de gezondheidssector financieren. Binnen vijf jaar moeten ze dit bedrag echter terugbetalen aan een lager tarief.
Ik vraag me af of dit verlies niet ten koste zal gaan van de werkende Belg. De institutionele instelling (de bank in de dit geval), zal dit verlies moeten recupereren. Zal cliënteel meer bankkosten en hogere rentes moeten betalen om dit verlies te compenseren?
Deze tijdelijke oplossing kent zeker voordelen, maar ik betwijfel of dit op lange termijn de juiste oplossing is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.