actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2014, 16:12
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 46
665.000 euro moet Vlamingen meer doen bewegen

De Vlaamse overheid maakt 665.000 euro vrij om mensen aan te zetten tot meer beweging.


Onder de noemer 'Liever Actiever' maakt de Vlaamse overheid in totaal 665.000 euro vrij voor de projecten van 41 Vlaamse steden, gemeenten en lokale organisaties die inwoners motiveren om dagelijks meer te bewegen en minder neer te zitten. Dat zegt het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ), de initiatiefnemer van de projectoproep.

'Liever Actiever wil lokale besturen helpen om hun inwoners gezonder te doen leven, door onder andere voldoende te bewegen en niet te lang neer te zitten. Het ondersteunen van lokale besturen is een van de strategieën van het Vlaams actieplan voeding en beweging, dat ons in staat moet stellen om de gezondheidsdoelstelling in 2015 te bereiken', zegt Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V), die het initiatief ondersteunt.
Vereenzaamde ouderen

De deelnemende organisaties schreven een gezondheidsproject uit dat de inwoners van hun stad of gemeente aanzet om dagelijks meer te bewegen en minder te zitten. Bijzondere aandacht ging naar doelgroepen die een groter risico hebben op een inactieve en zittende levensstijl én doelgroepen die moeilijker te bereiken zijn, zoals vereenzaamde ouderen of mensen in armoede.

Het VIGeZ ontving voor 'Liever Actiever' maar liefst 121 kwaliteitsvolle projectaanvragen. Uiteindelijk koos een jury van deskundige en onafhankelijke gezondheidsexperts uit de 121 projectaanvragen 41 projecten. De geselecteerde organisaties krijgen voor het uitwerken van hun project niet alleen middelen van de Vlaamse overheid, maar ook inhoudelijke ondersteuning van het VIGeZ en de Vlaamse Logo's. Elk geselecteerde project kan aan de slag met een budget van minimaal 5.000 euro en maximaal 20.000 euro. Op deze website vindt u een overzicht van alle geselecteerde projecten en contactgegevens.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/6...mal-516909.html

Eigen Mening:

Ik vind het een goed initiatief. De Vlaming leeft veel te ongezond en daarom vind ik elk initiatief omtrent beweging en gezond eten goed. Een gezonde levensstijl is essentieel om sterk van geest en actief te blijven. Daarom vind ik ook dat men meer moet doen om gezond eten goedkoper te maken en fastfood duurder. Mensen zijn makkelijk geneigd om over te schakelen naar een ongezonde levensstijl en dit is zeker niet goed. Men drinkt teveel, men eet slecht en men sport te weinig. Dit zijn 3 dingen waar nog veel aan moet gedaan worden.
08/12/2014 om 15:39

Laatst aangepast door hendrik.v*ndyck : 8th December 2014 om 16:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2014, 16:45
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Ik ben het wel eens met Hendrik. Sommige mensen moeten meer gaan bewegen, ik kan het dan ook alleen maar aanmoedigen dat ze zulke projecten gaan opzetten. Maar ik heb toch wel een kleine bedenking. Ze hebben nu 41 verschillende projecten gekozen die uitgevoerd gaan worden. Misschien hadden ze, om eventueel geld te besparen, 1 project kunnen kiezen en dat laten uitvoeren in verschillende steden? Natuurlijk zijn waarschijnlijk al de projecten wel goede initiatieven, maar misschien kunnen overal hetzelfde project uitwerken en dan om het jaar en ander project uitvoeren. Zo komen toch al de goede projecten aan bod.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2014, 17:50
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
665.000 euro moet Vlamingen meer doen bewegen

Ik begrijp dat men inspanningen wil doen om de gezondheidsdoelstellingen te behalen. Het is zeker belangrijk om in te spelen op de gezondheid van je inwoners. Ik vind zelf ook dat mensen meer moeten bewegen. Doordat de iPad, computer tegenwoordig zo populair en voor alles nodig is, zitten mensen vaak aan hun stoel geketend. Verder denk ik ook dat mensen gemakkelijk voor alles de auto nemen en nooit meer op de fiets stappen. Acties om mensen meer te laten bewegen zijn naar mijn mening dus zeker niet slecht. Wel heb ik bedenkingen bij het budget dat men hiervoor vrijmaakt. Je hoort van alle kanten dat de regering moet besparen. Is het dan niet veel geld dat men hiervoor vrijmaakt? En kan dit niet goedkoper? Ik vraag mij af of er geen goedkopere alternatieven zijn. Het is namelijk ook geen garantie dat de plannen die nu gemaakt zijn effectief gaan werken. Zelf denk ik aan Start To Run. Dat was een aantal jaar terug heel populair. Hetzelfde met de kookboeken van Pascal Naessens, ook een echte hype. Kan men via zulke personen niet proberen goedkoper aan de gezonheid te werken?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2014, 19:09
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik vind het een goed initiatief maar heb ook zo mijn bedenkingen bij dit budget. Mensen moeten ook beseffen dat de staat er niet is om hun leven om te toveren. Gezond zijn is eerst en vooral een keuze waar zowel tijd, geld en moeite in kruipt. Het vergt allereerst maanden om iets te merken van je gezonde inspanningen en ik heb het dan niet over cola zero drinken. Neen, alleen nog water drinken, zelf fruit persen, lopen, fietsen, weerstaan aan zoetigheden, minder achter de computer zitten, ... Dit is niet voor de hand liggend hoor in deze maatschappij. Ik vind het ook jammer maar normaal dat gezond eten meer kost in de winkel. Wie garandeert er trouwens dat mensen hun gezonde leefstijl volhouden, laat staan bereiken, wanneer het project is afgelopen?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th December 2014, 21:26
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
De Vlaamse overheid maakt 665.000 euro vrij om mensen aan te zetten tot meer beweging

Ik denk dat het goed is om te werken aan beweging bij mensen. Het geld dat hierin geďnvesteerd wordt, kan worden terugverdient doordat er minder kwaaltjes ontstaan door overgewicht. Ik denk ook dat deze acties nodig zijn. De subsidies voor sportclubs worden steeds minder, er stoppen dus meer en meer sportclubs omdat ze niet uit de kosten geraken. Mensen kunnen daarom niet meer in die sportclub terecht.
ook voor oudere mensen is het goed om ze te laten sporten. Ouderdomskwaaltjes gaan verminderen. Het is omdat oude mensen zo veel zitten dat ze stijver worden. Blijven ze in beweging dan moet er bijvoorbeeld geen kinesist komen om gewrichten los te maken. Ik zou beweging voor mensen in een rusthuis proberen verplichten. Er zijn veel mensen die wel zouden bewegen als ze naar een zaal gebracht worden. Dit merk ik bij mijn Bomma in het rusthuis. Zij beweegt te weinig maar als de verzorgers haar zouden wegdoen naar de zaal dan zou zij wel bewegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.