actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2011, 13:21
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Banken overwegen duurder elektronisch bankieren

Banken overwegen duurder elektronisch bankieren

Bankieren dreigt binnenkort duurder te worden. De banken onderzoeken hoe zij de bankentaks en andere stijgende kosten kunnen doorrekenen aan hun klanten. Duurder elektronisch bankieren is een denkspoor.

Volgens de topman van Febelfin (de topman van de federatie van de financiële sector) kampt de banksector niet alleen met de bankentaks, maar ook met zwakkere winstmarges. En dus bezinnen zij zich over manieren om de marges groter te maken, zo zegt Michel Vermaercke aan De Morgen.

Vermaercke heeft het onder meer over het elektronisch betalingsverkeer. Op dat vlak is ons land niet alleen één van de goedkoopste landen in Europa, maar ook één van de meest geavanceerde. Daar zit dus nog marge op. En dus, zegt Vermaercke, zullen er 'wellicht kosten aangerekend worden op dat betalingsverkeer.'

Daarnaast zorgt de lagere rente er natuurlijk ook voor dat de eerste banken al de rente op de spaarboekjes verlagen. Zo kondigde ING aan dat de getrouwheidspremie op dat boekje vrijdag een kwart procent verlaagt.

Een verhoging van de rentevoeten voor woonkredieten is ook nakend.

Bron

http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20111207_010

Commentaar

Door verhoging van taksen door de overheid om het begrotingstekort te verlagen en andere stijgende kosten, zijn bankiers nu nieuwe methoden aan het uitdokteren om de kosten door te rekenen aan de klanten. De banken proberen het nadeel dat ze ondervinden door te rekenen aan hun klanten om hun winstmarges op peil te houden.

Michel Vermaercke, de topman van de federatie van de financiële sector, haalt ook aan dat de banken zwakkere winstmarges kennen. Als je weet dat we nog altijd in een financiële crisis zitten is het naar mijn aanvoelen niet meer dan logisch dat een onderneming in de financiële sector lagere winstmarges heeft. Enerzijds vind ik zwakkere winstmarges aanhalen om het doorrekenen van de extra kosten aan de klanten te verantwoorden een zwak argument. Anderzijds is een bank een commerciële onderneming die winst als hoofddoel heeft. Vanuit die optiek versta ik de keuze van de banken.

Om de kosten door te rekenen op elektronisch betalingsverkeer vind ik een spijtige zaak. Elektronisch betalingsverkeer wordt meer en meer gepromoot, denk maar aan het elektronisch betalingsverkeer op school.

Tegelijkertijd wordt ook de rente en de getrouwheidspremie op de spaarboekjes verlaagd waardoor de spaarder een lagere opbrengst heeft van het geld dat vaststaat en ter beschikking wordt gesteld van de bank. Daar komt dan mogelijk een grotere kost bij elektronisch betalingsverkeer bij. Een grotere kost voor de klant en een kleinere opbrengst.

De banken willen hun winstmarges terug verhogen wordt gezegd. Misschien kunnen ze eens kijken naar hun loonkost… De topmannen bij banken verdienen onwaarschijnlijk veel geld, dat kunnen de banken misschien ook eens belichten.

Wat bij mij nog het ergst van al is, is dat een tijd geleden de banken geld kregen van de staat om het kopje boven water te houden. Dat geld kwam van de bevolking en nu gaan diezelfde banken hun kosten aan de bevolking doorrekenen.

Net nu ben ik ook naar het nieuws aan het kijken en ik hoor net dat overmorgen de maatregel al van kracht zou gaan...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2011, 19:46
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Je moet de banken één ding aangeven: ze hebben enorm veel lef. Zij storten ons allemaal in een crisis. Wij helpen hen er allemaal bovenop. Zij verdienen nu iets minder, door eigen fouten. Wij kunnen er nog eens voor betalen. Sluitende logica als je een bankdirecteur bent, ongetwijfeld. Ik snap er dan weer geen snars van. Winstmaximalisatie heet dat dan zeker. Het zijn dit soort zaken waardoor ik mijn vertrouwen in het huidige systeem helemaal ben verloren. Het zijn dit soort ongehoorde maatregelen om winst te realiseren, die heel de maatschappij naar een rijk-armkloof aan het sturen zijn waar we nooit meer over raken. Ik walg hier van en ik lach met de respectabele bankdirecteur. Van mij krijgt die mens geen grijntje respect meer. Ik denk dat ik mijn geld terug in een sok onder mijn matras ga steken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2011, 19:40
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Elektronisch bankieren wordt duurder

Ik snap de banken echt niet meer. Willen ze op deze manier het vertrouwen van hun klanten winnen? En wij brave burgers zorgden er dan nog deels voor dat de staat kon helpen door een steentje bij te dragen. Als dit dan onze dank is, wel "merci" dan!

Normaal zou ik dit ook vanuit het standpunt van de bank moeten bekijken en proberen het te begrijpen. Maar dat lukt me nu echt niet. Ik zie echt niet in waarom dit nodig is. Volgens mij is het hoog tijd dat de banken nadenken over een andere methode. Bovendien moeten ze ook maar eens beseffen dat het zo niet langer kan, want daar staan ze volgens mij niet eens bij stil.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2011, 20:33
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ik vind de woordkeuze van Jens zeer geslaagd, de banken hebben inderdaad lef! De ‘financieel adviseurs' beleggen de zuurverdiende centen van de werkende mens. Loopt dit goed, dan worden er hoge bonussen uitgekeerd. De spaarder merkt hier in mijn ogen veel te weinig van in zijn portemonnee. Loopt het mis, dan klopt de ondertussen bijna failliete bank aan bij de overheid. De overheid redt de bank, natuurlijk met geld van alweer de hardwerkende mens. Tot daar kan ik enigszins nog begrijpen wat er gebeurd, ik keur het absoluut niet goed, maar anders zouden er enorm veel spaarders hun centen kwijt zijn.
Hetgeen ik nu lees slaat me echt met verstomming. De hoge dames en heren van de banken spelen met ons geld en verpesten dit. Wij, zie de belastingbetalers, betalen hiervoor. Maar moeten we dan ook nog gaan betalen om ervoor te zorgen dat hun winst gegarandeerd blijft, alstublieft zeg!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.