actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2015, 11:43
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Slechts 1 pv voor discriminatie in 8 jaar

Slechts 1 pv voor discriminatie in 8 jaar

Sinds de invoering van de antidiscriminatiewet in 2007 heeft de sociale inspectie welgeteld één proces-verbaal opgemaakt wegens discriminatie op de arbeidsmarkt. Dat bleek woensdag tijdens een hoorzitting in het parlement, zo bericht De Morgen. 'We zitten met een groot probleem', vindt Vincent Van Quickenborne (Open VLD).

Sinds 2007 geldt in België een nieuwe antidiscriminatiewet. Daardoor kun je worden veroordeeld als je discrimineert op basis van het ras, de afkomst of de huidskleur van een persoon. Op de arbeidsmarkt controleert de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) op discriminatie. Maar daar blijkt zelden een strafrechtelijke vervolging uit voort te komen.

'Onze wet bestaat al acht jaar. Toch is tot nu toe niemand veroordeeld. Dan zitten we met een groot probleem', zegt Vincent Van Quickenborne (Open VLD), voorzitter van de Kamercommissie Sociale Zaken.

Bron: De Standaard, 5 maart 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150305_01563129

Mening: Waarom hebben we een antidiscriminatiewet opgesteld als discriminatie niet bestraft wordt? Dat is de vraag die ik me stel bij het lezen van dit artikel. Ik kan me niet inbeelden dat sinds die wet bestaat er niet meer gediscrimineerd wordt volgens het ras, afkomst of huidskleur van een persoon. Die wet is opgesteld met een reden, maar waarom houden we ons er niet aan? Waarom worden mensen die discrimineren niet bestraft? We zien nog steeds dat het voor mensen van een afkomst moeilijk is om aan een job te raken. Ik vind dan ook dat mensen die in deze tijd nog discrimineren bestraft moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2015, 14:48
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
1 pv voor discriminatie in 8 jaar

Net zoals Elke zei is het moeilijk te geloven dat er na het invoeren van deze wet niet meer gediscrimineerd wordt. Wat volgens mij een reden kan zijn is dat gediscrimineerde mensen het niet durven zeggen omdat discriminerende gezagvoerders/bazen/werkgevers ermee dreigen dat ze er in geval van klagen voor zullen zorgen dat ze elders nooit aangenomen zullen worden doordat ze een 'slecht woordje' zullen doen. Natuurlijk is dit onmogelijk, maar mensen zijn bang. Mensen die gediscrimineerd worden voelen zich sowieso al onzekerder dan andere mensen en willen elk risico vermijden. Daarom geloven ze meestal ook alles wat hen verteld wordt, ook al weten ze diep vanbinnen heel goed dat de baas dit enkel zegt om hen bang te maken.
Je kan er als werkgever gewoonweg niet meer omheen. De meeste werkzoekenden zijn mensen van andere origine. Deze mensen worden meestal in een slecht daglicht gesteld en dat is volgens mij de reden waarom werkgevers aarzelen om hen aan te nemen. Toch moeten werkgevers beseffen dat de meeste mensen van andere origine echt hun best willen doen en echt werken. Het is niet omdat enkelen onder hen 'het uithangen' en lui zijn dat iedereen zo is. Er zijn ook Belgische werknemers die het kunnen uithangen en lui kunnen zijn. Ik vind dat iedereen een kans verdient om zich te bewijzen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.