actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 08:27
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Vlaamse Vereniging van Studenten hekelt tweejarige master

Vlaamse Vereniging van Studenten hekelt tweejarige master

maandag 07 november 2011 om 19u11

De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) is ontevreden over de manier waarop de invoering van tweejarige masteropleidingen wordt aangepakt.

De VVS stelt dat er kansen blijven liggen om de tweejarige master kwaliteitsvol uit te bouwen en hekelt onder meer dat studenten die nu al aan hun studies zijn begonnen in 2014 met een onverwachte studieduurverlenging worden geconfronteerd.

De vereniging waarschuwt voor de sociale impact van zo'n studieduurverlening, die extra kosten met zich meebrengt. De VVS pleit voor een rollende invoeringen van de tweejarige master vanaf 2015 én voor een goede communicatie daarrond. "Vaak weten studenten niet wat hun te wachten staat en er is onvoldoende onderzoek verricht naar de gevolgen. Zowel voor de student die een extra jaar op kot moet, als voor de instelling die studenten nu een jaar langer moet begeleiden zonder hiervoor extra financiering te ontvangen", legt de VVS uit.

Acties

De VVS zegt de dossiers van de universiteiten grondig te hebben bekeken en oordeelt dat de uitwerking "niet overal even optimaal" is. "VVS ziet een meerwaarde in de tweejarige master wanneer die kwaliteitsvol ingevuld wordt met bijvoorbeeld een goed stage- en internationaal beleid. Uit de dossiers blijkt echter dat dit te vaak als een gemakkelijkheidsoplossing gezien wordt."

Verder vreest VVS dat het gebrek aan extra financiering zal leiden tot een beknibbeling op het aanbod van keuzevakken. De studenten plannen publieke acties om hun stem kracht bij te zetten. (Belga/TE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/vlaamse-vereniging-van-studenten-hekelt-tweejarige-master/article-4000002853165.htm

Mening: Dat er studieduurverlenging is, is inderdaad nadelig voor de studenten. Zo studeren zij later af en dit moet natuurlijk ook allemaal gefinancierd worden. De financiering gebeurd niet enkel door de ouders, maar ook de overheid heeft hier baad bij dat er geen studieduurverlenging is. Ik denk dus inderdaad dat er nog eens goed moet gekeken worden naar de kwaliteit tweejarige master. Dit artikel is relevant, omdat wij in het hoger onderwijs zitten en wij ook de mogelijkheid hebben om door te stromen naar een tweejarige masteropleiding.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2011, 12:08
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik ben ook van mening dat we eerst eens alle voor- en nadelen op een rijtje moeten zetten voor we overhaaste beslissingen nemen. Een jaartje extra studeren betekent niet enkel een jaar langer in de lessen zitten, het heeft ook gevolgen op andere domeinen.
Eerst en vooral is het ook een extra jaar inschrijvingsgeld en cursussen zoals al werd aangehaald, het is naïef en zelfs egoïstisch om aan te nemen dat dit er wel even bij kan. Daarnaast wordt er ook een jaar van de loopbaan weggenomen. In plaats van al op de arbeidsmarkt te kunnen klimmen, moet er nog een extra jaar geïnvesteerd worden. Mensen denken hier misschien niet zo op na, maar ik wel. De gemiddelde loopbaan bedraagt nu al 40 jaar, als we studenten nog langer laten studeren, moeten zij ook langer werken.
Ik snap heus dat de universiteiten en hogescholen hun pakket willen uitbreiden om de capaciteiten van hun studenten uit te breiden, maar ik vraag me af of dit niet op een andere manier kan. Misschien kunnen ze eerst een filter op het huidige pakket stellen, leerstof die eigenlijk niet echt van doen is, te schrappen, en zo plaats te maken voor die essentiële kennis die er nog niet in zit. Ik denk dat we zo al een hele stap verder zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.