actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2017, 18:06
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Belg brengt steeds meer van zijn werktijd ziek door

Werknemers presteren gemiddeld net geen 71 procent van de werktijd. De overige tijd gaat op aan vakantie, feestdagen en ziekte. Het aandeel van de factor ziekte wordt wel steeds groter. Dat blijkt uit een onderzoek van het sociaal verzekeringsfonds Acerta.

In de meeste ondernemingen bedraagt de gemiddelde voltijdse arbeidsduur 38 uur per week. Als iedereen die werkt die uren ook effectief zou presteren, komt dat neer op 100 procent. Van de wekelijkse arbeidsduur die een werknemer theoretisch zou moeten presteren, werkt hij of zij effectief maar 71 procent. Of minder dan drie vierde van de mogelijke theoretische arbeidstijd.

Acerta bekeek de cijfers van vijf jaar (2012-2016) en van een subset van 240.000 werknemers. Daaruit blijkt dat de effectieve arbeidstijd als percentage van de theoretische arbeidstijd daalt. In 2012 bedroeg het percentage effectief gewerkte uren nog 71,53 procent. Jaarlijks is er een lichte daling. En in 2016 bedroeg het percentage nog 70,84 procent.
Een op de drie werkafwezigheden zijn aan vakantie of het genieten van een feestdag toe te schrijven. Daarnaast zijn er de dagen van arbeidsduurvermindering die toegekend worden om de gemiddelde arbeidsduur op jaarbasis te verlagen. Het betreft ongeveer 4 procent van het totale aantal werkbare dagen in de onderneming.
De tweede belangrijkste reden voor niet-werken is ongeval en ziekte. 'Een op de vier keer is dat de reden waarom iemand niet werkt', zegt Peter Tuybens, director van Acerta. 'En helaas blijft dat aandeel met de jaren stijgen: van een kleine 1 op 4 (24,9 procent) in 2012 zaten we in 2016 al aan een ruime 1 op 4 (27,8 procent). Dat is een zorg. Het is de logica zelf dat de focus daarop komt te liggen, en dan vooral bij preventie.'
Naast vakantie en ziekte -samen goed voor 70 procent van de afwezigheden- zijn er nog een reeks 'verloven', zoals bijvoorbeeld ouderschapsverlof, het tijdskrediet en het educatief verlof. Samen zijn die goed voor 11,1 procent.

Bron: www.knack.be; 25/04/2017; Belga
Eigen mening:
Dit artikel vond ik heel interessant. Voor zowel ik als ieder van ons is dit een interessant artikel. Dat steeds meer mensen ziek thuis zitten is volgens mij het gevolg van en mentaliteitsverandering. Vroeger gingen mensen bij een kleine verkoudheid gewoon nog werken terwijl men nu soms sneller naar de dokter durft stappen.
Wat ik in het artikel minder terug vind is het aandeel van de verschillende 'verloven'. Ouderschapsverlof, educatief verlof, ... in deze tijd bestaan er zo veel systemen dat ik het allemaal eigenlijk niet meer goed snap. Men kan , of zo lijkt het toch voor mij, tegenwoordig zo makkelijk voor een lange periode verlof nemen dat steeds meer mensen hier dan ook gebruik van zullen maken.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 25th April 2017 om 18:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.