actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2017, 21:08
Sam J*nssen Sam J*nssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Gierle
Posts: 11
Honderden IS-strijders en hun families kregen gewapende aftocht uit Raqqa dankzij geh

Zo'n 250 IS-strijders en 3.500 familieleden hebben, dankzij een geheime deal, Raqqa kunnen verlaten onder het oog van de door de VS geleide coalitie en de Koerdische strijdkrachten die de Syrische stad in hun controle hebben. Dat heeft de BBC ontdekt.

Een gewapend konvooi met enkele van de beruchtste IS-leden, tientallen buitenlandse strijders en massa's wapens en munitie verliet midden oktober de Syrische stad Raqqa, de hoofdstad van het zelfverklaarde kalifaat. De stoet was zes tot zeven kilometer lang en bestond uit vijftig vrachtwagens, dertien bussen en meer dan honderd voertuigen van IS, zo vertelden getuigen aan de BBC.

De deal werd geregeld door plaatselijke functionarissen, na vier maanden van felle gevechten die de stad verwoestten. De bedoeling was de strijd tot een einde te brengen en de levens van Arabische, Koerdische en andere strijdkrachten te sparen die tegen IS vechten.

Maar dankzij de deal konden honderden IS-strijders de stad ontvluchten. Velen van hen hebben zich intussen verspreid over heel Syrië; sommigen geraakten zelfs tot in Turkije.


Zwijggeld


Het was de bedoeling dat de deal geheim zou blijven. Noch de coalitie tegen IS, noch de Syrische Democratische Strijdkrachten gaven aanvankelijk hun aandeel toe. Tientallen vrachtwagenchauffeurs die aan het konvooi deelnamen, ontvingen duizenden dollars zwijggeld.

De BBC sprak echter met tientallen mensen die getuige waren van het konvooi of er zelf aan deelnamen, en met de mannen die de deal onderhandelden. Hiermee geconfronteerd heeft de coalitie haar rol toegegeven. In totaal mochten zo'n 250 IS-strijders en 3.500 familieleden Raqqa verlaten.

"We wilden niet dat er iemand vertrok", zegt kolonel Ryan Dillon, woordvoerder van de westerse coalitie tegen IS. "Maar dit gaat terug tot het hart van onze strategie: 'door, met en via' lokale leiders op het terrein. Het komt aan op de Syriërs. Zij zijn degenen die vechten en sterven, zij mogen de beslissingen nemen met betrekking tot de operaties."

bron: https://www.demorgen.be/buitenland/...-deal-b6648d61/
datum: 13/11/2017

mening: Na het lezen van dit artikel begrijp ik nog steeds niet waarom ze IS-strijders hebben laten gaan. In het artikel staat dat een deel van de ergste IS-strijders op deze manier zijn kunnen ontsnappen. Niet alleen zijn ze ontsnapt, ze hebben ook nog is hun wapens en munitie mogen meenemen! Syrië heeft deze beslissing genomen om hun manschappen te sparen, dat kan ik begrijpen. Maar met die wapens kan IS in europa nog veel slachtoffers maken. Ik denk dat als ze deze strijders gevangen hadden genomen, IS plots een pak minder macht zou hebben. In mijn ogen kan dit dus echt niet. En dan is er nog de kwestie van het zwijggeld, vanwaar is dat gekomen? Heeft IS dat betaald aan de chauffeurs of heeft de coalitie dat geld neergeteld? In mijn vorige post over IS had ik gezegd hoe goed ik het vond dat ze IS aan het terugdrijven waren tot in de woestijngebieden maar op deze manieren kan deze oorlog nog lang blijven duren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.