actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2014, 09:38
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Papieren 'Klasse' bedreigd door Vlaamse besparingen

Papieren 'Klasse' bedreigd door Vlaamse besparingen

Het maandblad Klasse dreigt in de toekomst enkel nog online te verschijnen. Dat is het gevolg van een van de besparingsmaatregelen van de nieuwe Vlaamse regering. Het onderwijstijdschrift zal het vanaf 2015 met 1,8 miljoen euro minder moeten doen, wat exact overeenkomt met de druk- en distributiekosten.

"Ik kan niet anders dan besluiten dat we enkel nog digitaal zullen verschijnen", zegt hoofdredacteur Pieter Lesaffer.
De verschillende edities van Klasse, respectievelijk gericht op leerkrachten, ouders en leerlingen, bereiken maandelijks 1,2 miljoen mensen. De logistiek is een immense operatie, maar wel een die noodzakelijk is, vindt Lesaffer. "Het hoort bij ons democratische project dat we onderwijsinformatie voor iedereen op een laagdrempelige manier ter beschikking stellen."

Botte bijl
Voor ouders van kansarme kinderen is Klasse vaak een belangrijke bron van informatie. "We willen ondersteunend werken en naast basisinfo ook inspirerende verhalen van andere ouders aanbrengen", zegt Lesaffer. Die mensen beschikken niet altijd over een computer. Ook wordt de drempel hoger als ze zelf actief op zoek moeten gaan naar de website van Klasse, terwijl ze het blad nu bijna letterlijk in handen geduwd krijgen.
Dat Lesaffer en zijn redactie niet op voorhand geconsulteerd werden door de Vlaamse regering vindt hij "niet oké". Volgende week zal hij overleg plegen met de nieuwe onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). Hij hoopt op "een meer inhoudelijk debat, waarbij de besparingen niet met de botte bijl worden uitgevoerd, maar met een visie die strookt met het project van Klasse".

Bron: De Morgen, 11/08/'14 (07u02), Roel Wauters, http://www.demorgen.be/dm/nl/16340/...sparingen.dhtml

Mening:
De Klasse enkel nog op het internet. Dit vind ik niet zo praktisch, ik lees liever iets dat ik kan vastnemen (boeken, kranten, tijdschriften,...) in plaats van op het beeld van je computer te lezen.
In het boekje (Klasse) kan je zaken aanduiden die voor jou belangrijk zijn, dit gaat niet wanneer ze enkel op het internet staan.
Telkens wanneer er in de agora een nieuwe Klasse lag, probeerde ik deze mee te nemen. Regelmatig stonden hier wel interessante zaken in die als toekomstige leerkracht nuttig kunnen zijn.
Je kan de Klasse nu nog steeds op het internet vinden, maar ik geef toe dat ik deze niet zo snel in mijn vrije tijd zal gaan opzoeken. Net zoals ouders die de Klasse niet meer van hun kind vanuit de school gaan krijgen, gaan volgens mij niet gauw de artikels op het internet opzoeken misschien weten ze niet eens dat je Klasse op het internet kan terugvinden. Hierbij gaat de maatschappij er maar van uit dat alle ouders thuis een computer met internet hebben.

Laatst aangepast door I*e Voordeckers : 11th August 2014 om 10:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th August 2014, 11:53
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
'Klasse' nu enkel digitaal?

Hoewel de vorige reactie eerder een negatieve bijklank heeft denk ik dat we er ook het positieve in moeten zien. Scholen geven 'Klasse' mee aan de leerlingen zodat ze het thuis kunnen lezen, het is ook een handige brochure voor ouders. 'Klasse' help ouders bij vragen die ze hebben in verband met het schoolleven van hun kinderen. Het is naďef om te denken dat iedereen 'Klasse' leest. Er zijn veel leerlingen en ouders die het niet eens opendoen. Dit is jammer, want deze exemplaren zijn zonder nut vervaardigd. Het lijkt mij een goed plan om hier iets aan te doen. Dit komt nu ter sprake naar aanleiding van de nodige besparingen die de regering oplegt. Het voorstel om 'Klasse' enkel digitaal beschikbaar te maken vind ik eerlijk gezegd een te grote stap. Mij lijkt het beter om in het begin van het schooljaar een rondvraag te doen. Leerlingen die 'Klasse' effectief lezen (en/of hun ouders) krijgen het nog mee naar huis en leerlingen die aangeven het niet te lezen niet. Op die manier wordt er geld bespaard, maar heeft het geen nefaste gevolgen voor 'Klasse'. Naarmate de tijd vordert kan stilletjes aan overgestapt worden naar een volledige digitalisering van 'Klasse'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.