actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2016, 11:09
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Zoo van Antwerpen wil rookverbod invoeren

Zoo van Antwerpen wil rookverbod invoeren

Vanmorgen lanceerde Kom op Tegen Kanker de oproep om open semipublieke plaatsen volledig rookvrij te maken, zoals pretparken en treinperrons. De Zoo van Antwerpen kan zich daarin terugvinden en mikt op een rookvrije dierentuin deze zomer.

We rekenen op verantwoordelijkheidszin

MARC MICHILS, KOM OP TEGEN KANKER
"We willen de Zoo van Antwerpen en Planckendael rookvrij maken, maar wel met toegewezen rookzones waar rokers welkom zijn." De dierentuin streeft ernaar om de nieuwe maatregel tegen de zomer in te voeren.
Club Brugge bewijst alvast dat een voetbalstadion zonder sigaretten geen utopie is. Het rookverbod is er in Brugge zonder problemen ingevoerd, zo meent Vincent Mannaert, de CEO van Club Brugge. "Zelf hebben we daar nauwelijks acht klachten over ontvangen, op een totaal van 22.000 abonnees", stelde hij bij de voorstelling van het actieplan van Kom op tegen Kanker in Leuven.

Voortrekkersrol

We willen een voortrekkersrol spelen om het rookverbod ook in andere stadions ingang te laten vinden. Die maatregel is momenteel al bij twee Belgische profclubs van kracht. Club Brugge heeft bij de start van het seizoen 2014/15 als eerste Belgische eersteklasser een rookverbod in zijn stadion ingesteld, een voorbeeld dat later gevolgd werd door Anderlecht. Vincent Mannaert hoopt nu dat de andere profclubs zullen volgen. "We willen een voortrekkersrol spelen om het rookverbod ook in andere stadions ingang te laten vinden", zo liet hij optekenen.
Volgens hem leidt de invoering van zo'n verbod nauwelijks tot problemen, zolang de maatregel door de club maar goed gecommuniceerd en opgevolgd wordt. "We hebben er bij Club Brugge veel publiciteit aan gegeven en hebben een sensibiliseringsactie opgezet waarbij ook de spelers betrokken werden", zo spreekt hij uit eigen ervaring. "We hebben er ook bewust voor gekozen om er geen anti-verhaal van te maken, maar er wel een campagne van te maken vóór iets: een rookvrij stadion."

Acht klachten

Mannaert erkent dat hij met Club Brugge niet voor een juridisch waterdichte oplossing gekozen heeft om het rookverbod in het Jan Breydelstadion door te voeren. Maar grote problemen heeft dat volgens hem nog niet opgeleverd. "We hebben welgeteld acht klachten ontvangen van mensen die toch wilden roken. Op een totaal van 22.000 abonnees lijkt me dat behoorlijk mee te vallen", zo klinkt het. "We merken bovendien dat er tot zelfcorrectie wordt overgegaan. Mensen spreken rokers zelf aan op hun gedrag." De invoering van een rookverbod is voor die organisaties enkel een kwestie van moed.

MARC MICHILS, KOM OP TEGEN KANKER
"De invoering van een rookverbod is voor die organisaties enkel een kwestie van moed. We gaan deze instanties nu vragen om hun verantwoordelijkheid te nemen, om de voorbeeldfunctie die ze hebben op te pikken", zegt Marc Michils, algemeen directeur van Kom op tegen Kanker.
"We geloven fundamenteel dat bedrijven niet enkel gaan voor financieel, maar ook voor maatschappelijk gewin", klinkt het. "Ze worden daar bovendien niet slechter van, want het gaat om maatregelen die op termijn uiteindelijk toch eens ingevoerd moeten worden. Dat is een maatschappelijke tendens die onomkeerbaar is."

Bron: http://www.demorgen.be/lifestyle/zo...oeren-b5c85cca/

Eigen mening:

Als niet-roker is het voor mij makkelijk om aan te halen dat ik me absoluut voeg achter het stoppen met roken. Echter moet ik mijn visie ook nuanceren want er zijn veel rokers. Ik zou het kunnen begrijpen wanneer zij zich aangevallen voelen wanneer ze een “Jij bent niet welkom” – gevoel krijgen wanneer zowel de Zoo als stations deze beslissing nemen. Toch vind ik het een goed initiatief. Ze voorzien ook rookzones voor rokers die op bezoek komen. Daarbij gaan ze niet radicaal alles rookvrij maken maar willen ze het beeld veranderen. Het gaat hier voor mij niet om de rokers in een hokje te steken en hen dan te bekijken als “rokers”. Wel zie ik dit als een toegeving: ze willen het rookvrij maken, maar ze zien in dat ze dit niet helemaal kunnen verbieden in een park. Net zoals bij de voetbalstadions denk ik dat het van belang is om het niet te duiden als anti-campagne tegen roken, die zijn er al. Echter is het belangrijk om je doel weer te geven: een rookvrij park. Als je daaraan nog goede argumenten kan koppelen, dan denk ik dat je wel sympathie kan verwerven bij zowel rokers als niet – rokers. Hierbij wil ik geen onderscheid maken tussen deze twee mensen want we verschillen niet echt van elkaar. Hoewel ik tegen roken ben, ga ik niet akkoord met het feit dat dit een actie uit moed zou zijn. Nooit eerder heb ik gehoord van de plannen om het rookvrij te maken. Nu willen ze mee een voorbeeldfunctie vervullen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een goede zaak, maar ze moeten het doen voor hun eigen omgeving en niet om een soort status aan te maken dat zij het al wel doen en anderen nog niet. Wel sluit ik me aan bij de mening dat dit soort dingen een maatschappelijke trend is. Hoe langer, hoe meer worden mensen gevoeliger aan rokers op bepaalde plaatsen. Als niet – roker kan ik dit enkel toejuichen, hoewel we de rokers ook niet mogen wegjagen. Er zijn ook veel plekken waar het me niet stoort. Meer dan preventie of bewustmaking kunnen we niet doen: roken blijft een eigen keuze die, al een geluk, niet strafbaar is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.