actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd January 2013, 10:21
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
15.000 rokers willen sigaret definitief doven

15.000 rokers willen sigaret definitief doven


Het aantal rokers dat wil stoppen en daarvoor een beroep deed op Tabakstop is vorig jaar opnieuw gestegen. Tabakstop kreeg in totaal 15.025 oproepen van rokers, 6 procent meer dan in 2011. In dat jaar steeg het aantal oproepen zelfs met 66 procent door de nieuwe antirookwet.


"De geslaagde radiocampagne waarbij een begeleidingsgesprek nagebootst wordt, heeft onze dienst meer bekendheid gegeven, aldus tabakologe Christine Plets van Tabakstop, een initiatief van de Stichting tegen Kanker, in een krant van De Persgroep.

Ook de de financiële crisis en de aangekondigde accijnsverhoging op sigaretten hebben volgens haar een rol gespeeld.

"Nog meer prijsverhogingen nodig"

Maar effectief stoppen blijkt nog altijd moeilijk. "Van de 15.025 oproepen waren er uiteindelijk 'slechts' 620 bellers die effectief met stopbegeleiding startten, al is ook dat een stijging van 49 procent tegenover 2011, toen er 416 intensieve begeleidingen waren", legt Plets uit.

"De meeste andere bellers vroegen algemene informatie of hadden specifieke vragen die niet meteen leidden tot een begeleiding."

Gemiddeld stoppen vier op de tien rokers die Tabakstop gebeld hebben ook effectief met roken. Maar dat cijfer moet nog naar omhoog.

"We hadden veel liever een nog grotere accijnsverhoging gehad dan 1 cent per sigaret. Dan pas zou het ontradend effect massaal voelbaar worden. 20 cent per 19 stuks is te weinig om mensen écht te doen nadenken", besluit Plets.

"Studies van de Wereldbank wijzen uit dat een verhoging met 10 procent nodig is om effect te hebben. Pas als een pakje plots een halve euro méér kost, zullen rokers dat voelen en nog sneller stoppen. De prijs voor sigaretten ligt in ons land ook een pak lager dan in onze buurlanden."

Info: www.tabakstop.be of 0800/111.00

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...tief-doven.aspx

Eigen mening:
Enkele dagen geleden postte ik een ander artikel in verband met roken: "Britse overheid lanceert harde antirookcampagne" . In dit artikel was te lezen dat ze in Groot-Brittannië een filmpje hebben gemaakt waarin er een tumor groeit op een sigaret. Dit filmpje zou een positief effect hebben en mensen kunnen overtuigen om te stoppen met roken.
Het artikel dat ik nu post toont aan dat men ook in België iets doet om de rokers te overtuigen hiermee te stoppen. Ook al kiest men hier voor een andere aanpak, het blijkt toch te werken. Als is het, zoals overigens werd aangehaald in het artikel, niet zeker dat deze stijging van telefoontjes naar de Tabakslijn te wijten is aan de 'reclameboodschappen' maar kan ook de economische crisis en een grotere accijnsverhoging hier een grote rol in spelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd January 2013, 13:58
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Het is zo cliché als weet ik wat, maar ik zal het toch maar aanhalen: waarom blijft de overheid de sigaretten duurder maken in plaats van ze gewoon af te schaffen?

Dat de tabakindustrie een grote bron van inkomsten is voor de overheid is alom bekend, maar tegelijkertijd willen ze dat de rokers er mee ophouden. Maak die sigaretten dan toch ineens belachelijk duur, bijvorbeeld tien Euro voor een pakje. De meeste mensen zullen dan ook daadwerkelijk minderen of stoppen en diegenen die toch een pakje kopen, compenseren dan het verlies dat geleden is door de stoppers.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd January 2013, 16:49
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Mathi, drink jij al eens graag een pintje? Dat is nochtans ook helemaal niet nodig en brengt ook risico's met zich mee.
Zullen we dat dan ook ineens afschaffen? Of maken we er ook 10 euro per pint van?
Ik denk niet dat het 'afschaffen' van tabak een optie is.

Roken is ongezond, maar rokers zijn zich daar ook van bewust. Zolang zij willen roken, en daarmee de economie willen sponseren, moeten zij toch zelf kunnen beslissen of zij dat willen?
Ik ben zelf roker en heb niet meteen veel problemen met de verhoging van de prijs van tabak. Het is inderdaad ongezond en ik snap dat ze mensen willen ontmoedigen om nog sigaretten te kopen. Dat de overheid geld verdient aan rokers, vind ik op zich ook nog niet eens zo storend. Het geld moet ergens van komen, dus ik heb liever dat ze de taksen op een 'luxeproduct' als sigaretten verhogen dan bijvoorbeeld meer door te rekenen op benzine (wat iedereen nodig heeft).

Dat terzijde, ik vind het wel erg positief dat het nieuwe reclamespotje van tabakstop werkt!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.