actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2011, 15:16
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Tieners fuiven op sterke drank

Tieners fuiven op sterkedrank
Volksgezondheid stelt vast dat verbod niet wordt nageleefd

BRUSSEL - Op bijna de helft van de plaatselijke fuiven wordt toch sterkedrank aan tieners geschonken. Hier iets aan doen wordt de prioriteit voor Volksgezondheid.

Jonge meisjes van 13-14 jaar die stomdronken en schaars gekleed rondlopen op fuiven georganiseerd door de plaatselijke jeugdverenigingen. Voor de controleurs van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid is het niet uitzonderlijk dat ze dat aantreffen. Sinds januari 2010 zijn zij belast met de controle of het alcoholverbod voor min 16-jarigen en het sterkedrankverbod voor min 18-jarigen wel wordt nageleefd. Ze kwamen tot de vaststelling dat dat nog heel vaak niet gebeurt. (zie kader)

‘Het grootste probleem situeert zich bij de plaatselijke fuiven die georganiseerd worden door jeugdverenigingen', zegt Paul Van Den Meerssche, hoofd van de controledienst van de FOD Volksgezondheid.

‘Van de 64 plaatselijke fuiven die gecontroleerd werden, waren er 29 of 45 procent, niet in orde. De controles legden een aantal pijnpunten bloot. De verkopers op dergelijke fuiven zijn vaak zelf nog geen 18 jaar. Ze weten niet of ze aan de kopers mogen vragen om hun leeftijd te bewijzen. En bovendien is er een autoriteitsprobleem: iemand van 16 jaar die aan een 17-jarige moet verbieden om sterkedrank te drinken.'

En dan zijn er nog de drankenproducenten, die vaak plaatselijke fuiven sponsoren en met allerlei promotiemateriaal aanwezig zijn. ‘Klassiek op zulke fuiven is de verkoop van cocktails, breezers, flügels: zoete drankjes op basis van wodka. Het ziet er onschuldig uit, maar het is wel sterkedrank', zegt Van Den Meerssche. ‘Er worden zelfs Flügel-party's georganiseerd, waar ook jongeren van 15-16 jaar aanwezig zijn. Het legt op die jonge tieners ook wel veel druk om dat toch te drinken.'

‘Voor ons zijn die plaatselijke fuiven een prioriteit en we hebben nu een nieuw plan van aanpak', zegt Van Den Meerssche. ‘Wij willen zo veel mogelijk met de organisatoren van fuiven overleggen. Meteen na een controle gaan we rond de tafel zitten. Als zij vinden dat er toch sterkedrank geschonken moet worden, dan moeten ze maatregelen nemen om de verkoop ervan in de hand te houden. Bijvoorbeeld via een bandjessysteem: wie op een fuif aankomt, krijgt een bandje waarop staat dat hij min 16 is, of min 18. Als we later opnieuw controleren, merken we toch een verbetering.'

Binnenkort krijgen alle steden en gemeenten ook een brief over de problematiek. ‘Als er een fuif georganiseerd wordt, moeten gemeenten een tijdelijke vergunning afleveren. Onze boodschap is: als je die machtiging aflevert, ga dan na wie het doelpubliek is. Moet er echt sterkedrank worden geschonken op een honderddagenfuif bijvoorbeeld? Daar komen toch bijna alleen jongeren op af die 18 of jonger zijn. En als dat toch moet, dan moet men ook nakijken of de regels worden gerespecteerd.'

Van Den Meerssche gaat ook zelf mee op pad en is toch behoorlijk ongerust over wat hij allemaal ziet.

‘Onlangs was ik in het Ieperse op een fuif. Ik ben vóór fuiven, het is beter dan dat de tieners in discotheken zitten. Maar ik zag ook daar meisjes van 13-14 jaar stomdronken en schaars gekleed rondlopen. De drempel naar onbeschermde en ongewilde seks wordt daardoor wel heel erg verlaagd.'

Bron: De Standaard Online - 28 februari 2011 (http://www.destandaard.be/artikel/d...ikelid=A136PAKK)

Toelichting:
Ik vind het terecht dat ze de maatregelen willen verscherpen, maar het is heel moeilijk om als organisator van een fuif onderscheid te maken tussen mensen onder of boven 16 jaar. Ik heb het dit weekend zelf ervaren op onze jaarlijkse Chirofuif. Voor het eerst in vele jaren kregen we controle van volksgezondheid. De mensen van volksgezondheid waren op voorhand al langs geweest om uit te leggen waar ze op letten en wat wij kunnen doen om het alcoholverbod na te leven. Het probleem tijdens de fuif zelf was dat wij aan die jongeren niet mochten vragen of ze hun identiteitskaart lieten zien. We moesten dus zelf een beetje gokken hoe oud ze waren of hopen dat ze eerlijk antwoordden wanneer wij hun leeftijd vroegen. Wij werden ook niet verantwoordelijk gesteld als er een oudere vriend voor de jongeren, jonger dan 16, drank kwam vragen. Jongeren die slim waren, konden dus gewoon iemand anders naar de toog sturen om voor hen drank te halen.

De discussie over cocktails vind ik persoonlijk heel moeilijk. Tegenwoordig kan je op elke fuif cocktails krijgen. Als wij dit met onze Chirofuif niet zouden doen, zijn er veel mensen die wegblijven, waardoor we een groot deel van onze inkomsten kwijt zijn. Bovendien verdienen wij aan de cocktails meer dan we aan bier of frisdrank verdienen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2011, 13:32
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Op fuiven van jeugdbewegingen is het bijna onmogelijk om een volledig overzicht te houden van wie wel en wie geen sterke drank mag krijgen. Zoals Lobke vermeldt, sturen de -16 jarigen gewoon een oudere vriend(in) naar de toog. Het is ook zo dat de tieners meestal voor de fuif al een kleine 'preparty' houden en al stomdronken zijn als ze op de fuif aankomen. Is het dan nog steeds de verantwoordelijkheid van de organisatoren?
De samenstelling van een cocktail op een doorsnee chiro- of scoutsfuif is ook niet zoals de samenstelling van cocktails in een café of dergelijke. Het aandeel alcohol is kleiner. Ik zeg niet dat tieners daar niet zat van kunnen worden, maar ik denk dat de cocktails die geschonken worden op een fuif niet het hoofdprobleem zijn. Hoe gemakkelijk kan je als tiener niet aan een fles wodka komen in een nachtwinkel?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st March 2011, 16:45
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Ik ga akkoord met Lobke en Bo. Zelf ben ik geen echte sterkedrank liefhebber. Ik drink wel eens graag een goede cocktail, maar met mate. Ik zal zeker geen alcohol drinken als ik met de wagen ben. Er zijn tegenwoordig heel wat controles en ik zou niet graag tegen de lamp lopen! Ik denk wel dat het moeilijk is om te voorkomen dat minderjarigen alcoholische dranken consumeren. Veel jongeren associëren plezier maken op een fuif met alcohol. Een verbod van sterke drank op fuiven vind ik geen goed idee. Het bandjessysteem is een relatief goed systeem. Toch zijn er enkele nadelen aan verbonden. Het is een extra kost voor de organisatoren van een fuif en via een +18 jarige geraken zij ook wel aan hun drankje. Dus echt waterdicht zal het systeem niet zijn, maar het verbruik van alcoholische dranken door minderjarigen zal wel verminderen. Ik denk dat geen enkele maatregel het gebruik van alcohol bij minderjarigen volledig zal weg krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.