actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2013, 09:36
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
"Hogere slaagcijfers via oriëntatieproef in secundair"

"Hogere slaagcijfers via oriëntatieproef in secundair"

Bijna 6 op de 10 studenten slagen niet in het eerste jaar van de universiteit. Dat blijkt uit slaagcijfers van de 5 Vlaamse universiteiten, die zij voor het eerst hebben vrijgegeven. De rectoren maken zich zorgen en vragen maatregelen. Een oriëntatieproef in het secundair zou volgens de Leuvense rector Rik Torfs en de Gentse rector Paul Van Cauwenberge soelaas kunnen bieden.
beluister
Torfs: "Wakker schudden of doen afhaken"
Van Cauwenberge: "Dan weten ze waar ze aan toe zijn"
Van de 15.366 eerstejaarsstudenten in het academiejaar 2011-2012 slaagden 8.543 studenten niet voor hun eerste jaar bachelor. Vier universiteiten leggen slaagpercentages tussen 40 en 41,97 procent voor (UHasselt en VUB 40 procent, KUL 41 procent, UGent 41,97 procent). De Universiteit Antwerpen (UA) vormt een uitzondering met een slaagcijfer van 62,83 procent. Uiteindelijk haalt zo'n 75 procent wel een diploma, maar gebeurt dat met een of meerdere jaren vertraging.


VRT
Volgens de Gentse rector Van Cauwenberge zijn er verschillende redenen voor de lage slaagcijfers in het eerste jaar. "Ofwel doen de studenten het zichzelf aan en studeren ze niet voldoende, ofwel kiezen studenten verkeerd en hebben ze niet het talent of onvoldoende vooropleiding", legt hij uit in "De ochtend". Zijn Leuvense collega Rik Torfs (kleine foto) sluit zich daarbij aan. "Veel jongeren zijn niet voorbereid of ongemotiveerd en niet op de hoogte van de mogelijke struikelblokken die op hun weg liggen", legt hij uit aan Radio 2 Vlaams-Brabant.

In De Morgen gebruikt Van Cauwenberge dan ook forse taal: "Soms is de kans op slagen maar 2 procent, eigenlijk zouden we die studenten moeten weigeren." In ieder geval is hij voorstander van een oriëntatieproef in het secundair onderwijs. "Met zo'n proef in het voorlaatste jaar van het secundair kunnen we een evaluatie bieden aan de leerlingen en hen adviseren welke richting ze beter al dan niet volgen."

Ook Torfs is voorstander van zo'n oriëntatieproef, al wil hij zich niet vastpinnen op het voorlaatste jaar van het secundair. "Dat kan zowel in het middelbaar als bij de intrede van de universiteit", denkt hij. "Maar in ieder geval kan zo'n proef studenten voor wie de universiteit te hoog gegrepen is, op tijd doen afhaken. Anderen zullen dan weer wakker worden geschud en extra inspanningen leveren om toch het vereiste niveau te halen."

Beide rectoren zijn van oordeel dat zo'n proef verplicht moet zijn, maar niet bindend. "In ons democratisch systeem moet men de keuze blijven hebben, maar dan weten de studenten waar ze aan toe zijn en ligt de verantwoordelijkheid bij hen", klinkt het.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...orientatieproef

Mening: Wanneer meer dan de helft van de studenten zijn of haar eerste jaar niet haalt, is er naar mijn mening toch iets mis. Ik weet uit ervaring dat dit in vele gevallen inderdaad aan de student zelf ligt: er wordt te veel gefeest, te weinig naar de les gegaan of de richting is te zwaar of sluit niet aan bij de interesses van de student. Toch vind ik het vreemd dat er enkel over de student gerept wordt in dit artikel: is het niet minstens interessant om ook na te denken of de universiteit zelf hier misschien voor iets tussen zit ? Misschien is er weinig begeleiding in het eerste jaar, of zijn sommige zaken nog onduidelijk. Als ik leraar ben, en 60 procent van mijn klas buist, zou ik zeker ook eens nadenken over mijn eigen manier van werken..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.