actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2016, 12:34
Keersmaekers Rik Keersmaekers Rik is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Retie
Posts: 13
Roep om strengere aanpak huiselijk geweld

Elke dag lopen in ons land 110 klachten over huiselijk geweld binnen bij de politie. Toch kregen de voorbije drie jaar amper 103 daders een tijdelijk huisverbod opgelegd. In één op de drie gevallen werd dat verbod ook nog eens overtreden, schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag.

Liefst 40.000 slachtoffers hebben vorig jaar een klacht ingediend over huiselijk geweld; blijkt uit het antwoord van justitieminister Koen Geens (CD&V) op parlementaire vragen van Kristien Van Vaerenbergh (N-VA) en Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). 'Maar wat blijkt? Dat jaarlijks slechts 34 plegers van intrafamiliaal geweld een tijdelijk huis- en contactverbod krijgen opgelegd', hekelt Lahaye-Battheu.

Nochtans kunnen parketten er door een wet uit 2012 onmiddellijk voor zorgen dat een dader tien dagen thuis weg moet blijven en dat hij in die periode ook geen contact mag hebben met de slachtoffers, althans als hij een ernstig gevaar vormt voor zijn huisgenoten. 'Maar veel magistraten weten nog altijd niet dat die wet bestaat', aldus Lahaye-Battheu.

Geseponeerd

Bovendien zijn er grote regionale verschillen. 'In sommige arrondissementen wordt het huisverbod af en toe toegepast, in andere nauwelijks', voegt Kristien Van Vaerenbergh eraan toe. 'Daar komt nog eens bij dat een op de drie plegers dat tijdelijk huisverbod negeert. In twee op de drie gevallen werden die dossiers van overtreding geseponeerd.'*
De parlementsleden vragen dat justitieminister Geens de wet dringend meer bekendheid geeft bij de parketten in ons land.

Mijn mening: Ik vind dat dit zeker moet aangepakt worden. Dat zoiets vandaag de dag nog gebeurt vind ik schandalig. Ik snap het zelfs niet. Dat slechts 34 plegers per jaar worden bestraft, tegenover 40.000 meldingen over huiselijk geweld, is beschamend. Ik hoop dat dit dringend word opgelost en dat in de toekomst niet zomaar alle dossiers geseponeerd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.