actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2012, 08:52
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Thumbs down Misbruik Amerikaanse scouts!

VS-scouts staken duizenden gevallen van kindermisbruik in de doofpot

vrijdag 19 oktober 2012 om 03u34


De Amerikaanse scouts hebben decennialang seksueel misbruik binnen hun organisatie verborgen gehouden. 1200 leiders zouden zich aan kinderen vergrepen hebben.

Een en ander blijkt uit duizenden pagina's van vertrouwelijke archieven, die donderdag door de advocaten van slachtoffers vrijgegeven zijn. Een rechtbank besliste dat dat moest.

Duizenden slachtoffers

Uit de 14.500 pagina's vertrouwelijke documenten blijkt dat een 1.200-tal scoutsleiders tussen 1965 en 1985 vermoedelijk seksueel misbruik pleegden.

"Uit de dossiers blijkt het lijden van duizenden scouts", zei advocaat Paul Mones. Elke volwassene tegen wie een dossier opgemaakt werd, zou gemiddeld 5 tot 25 kinderen misbruikt hebben.

"We weten dat er duizenden slachtoffers zijn en dat de meesten van hen nooit iets zullen zeggen", aldus nog de advocaat.

Onvoldoende gereageerd

De leider van de Boy Scouts of America, Wayne Perry, heeft opnieuw zijn excuses overgemaakt aan de slachtoffers na het vrijgeven van de dossiers.

"Er zijn situaties geweest waarbinnen bepaalde personen hun positie gebruikt hebben om kinderen te misbruiken. In bepaalde gevallen was ons antwoord op die incidenten en waren onze inspanningen om de jongeren te beschermen duidelijk onvoldoende of onjuist." (Belga/TV)

Mijn mening:

Misbruik bij scouts. Gezinnen sturen hun kinderen naar de jeugdbeweging, want dat is goed voor hun sociale omgang. Ze sturen hun (b)engeltjes naar de scouts, want daar zouden ze wel vrienden maken. En dan merk je na jaren dat je kind daar misbruikt wordt. Ik denk dat je vooral eerst jezelf verwijt. Waarom hebben we toegelaten dat hij naar de jeugdbeweging ging? Waarom hebben we hem laten gaan? Hadden we het niet kunnen zien aankomen?

Daarna komt de verontwaardiging. Waar kan je je kinderen tegenwoordig nog gerust laten heen gaan? Je blijft als ouder dikwijls onwetend en bang achter. Overal loert tegenwoordig ‘gevaar’. En vaak kunnen kinderen er niets aan doen. Een dronken bestuurder, iemand die drugs in het drinken van een ander doet, … . Het kan dan wel zijn dat jongeren moet leren met vallen en opstaan. En dat het onvermijdelijk is dat ze met zulke dingen in contact komen.

Toch van misbruik wordt niemand sterker en niemand wordt er al zeker niet beter van. Een jeugdbeweging moet iets zijn waar een kind zich goed voelt. Het moet een plek zijn waar je al eens een blauwe plek oploopt om dan terug recht te staan en door te gaan. Je moet er plezier maken met je vrienden. Als je nu ook hier niet meer veilig bent, dan vraag ik me toch af waar het met onze wereld naar toe gaat!
Of zoals Alex Agnew het verwoorde: Ni goe bezig, ni goe bezig, ni goe bezig!!!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2012, 10:20
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind dit ook erg schokkend nieuws. Een jeugdbeweging zou normaal inderdaad een veilige omgeving moeten zijn voor kinderen, een plaats waar kinderen zich kunnen uitleven en zichzelf kunnen zijn zonder zich ergens druk over te hoeven maken. Wat mij vooral verbaast is dat men dit tientallen jaren verborgen wist te houden! In zulke gevallen moet men volgens mij veel vlugger ingrijpen in plaats van het te laten aanslepen.
Tot slot wil ik nog de opmerking maken dat dit nieuws wel een domper zet op een dag als vandaag: de dag van de jeugdbeweging...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2012, 11:28
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Wat is dit toch tegenwoordig allemaal met die berichten over misbruiken. Je begint je stilaan af te vragen, waar zijn kinderen nog veilig? Bij een dokter, jeugdbeweging,... tegenwoordig zijn ze nergens meer veilig. En natuurlijk is dit niet overal zo. Jeugdbewegingen zullen waarschijnlijk in meer dan 95% wel veilig zijn, maar vertrouw je dat als ouder zelf nog wel? Het gaat nog gebeuren dat niemand zijn kind ergens naartoe wil sturen, uit vrees dat... Iets wat ik meer dan logisch vind, want we worden meer en meer geconfronteerd met personen die misbruik maken van hun machtspositie. Maar langs de andere kant is het wel erg voor bijvoorbeeld jeugdbewegingen waar helemaal niets mis mee is. Het zou fijn zijn als het eindelijk eens het laatste bericht is dat we te horen krijgen over misbruik en verkrachtingen bij kinderen en jongeren, maar we weten allemaal dat dit spijtig genoeg niet het laatste artikel over dit onderwerp gaat zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st March 2013, 10:51
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Jeugdbewegingen moeten 100 % veilig zijn!

Even een reactie op Jorina. Je zegt dat jeugdbewegingen waarschijnlijk nog wel veilig zijn, in 95 % van de gevallen. DIT IS TE WEINIG!!! Dit cijfer zou 100 % moeten zijn! Ik ken ouders die elke week hun kind naar de jeugdbeweging sturen, moeten deze ouders dan elke week bang zijn? Bang zijn dat hun kind toch bij die 5 % gaat zitten?
Jeugdbewegingen moeten een veilige haven zijn voor kinderen en jongeren. Een groot deel van de jongeren hun persoonlijkheid wordt daar ook gevormd. Daar bij hun vrienden worden deze jongeren gevormd! Laat dit dan ook, alsjeblieft, een veilige omgeving zijn waar die persoonlijkheid ontwikkelt kan worden.
Ik hoop, uit de grond van mijn hart, dat we in de toekomst geen gevallen van misbruiken meer moeten aanhoren of lezen. Ik vind dit zo schrijnend. Ik heb hier geen andere woorden voor!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st March 2013, 13:34
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Ik denk niet dat je uit dit één bericht moet concluderen dat kinderen vandaag de dag nergens meer veilig zijn. Het gaat hier ook om feiten uit 1965 - 1985. Ik ben zelf jaren graag naar een jeugdbeweging geweest en ik zal mijn kinderen later ook aanmoedigen om dit ook te doen. De kans is klein dat vandaag de dag dezelfde situatie zich voordoet. Als je bij alles de vraag zou stellen 'is er geen kans op gevaar?'... dan kan je niets meer doen. Het is nu aan onze generatie om ervoor te zorgen dat er terug vertrouwen komt in de maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.