actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2016, 18:09
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Geldzaken: wat wil generatie Y?

Een coole sfeer op het werk en van het leven genieten. Geen stress en ruimte voor eigen projecten. En… alles moet kunnen, vinden de jongeren van ‘Generatie Y’, geboren tussen 1980 en eind jaren 90. Maar hoe benaderen ze hun financiën? Een stand van zaken.

Andere tijden, andere zeden… Millennials hebben, in tegenstelling tot voorgaande generaties, minder hoge financiële ambities dan hun ouders. Voor bijna een derde van de groep is de mogelijkheid om regelmatig op reis te kunnen een maatstaf voor financieel succes, zo blijkt uit onderzoek door Keytrade Bank. Van de ondervraagden die jonger zijn dan 25 jaar vond maar liefst 42% dat reizen een bepalend aspect is van financieel succes. Voor hen is reizen dan ook de belangrijkste uitgavenpost (13,4%), op gelijke hoogte met de woonlasten.

Maar hoe bekostigen ze al dat rondreizen dan wel? Het is immers geen sinecure om op dezelfde voet te leven als je ouders, zonder over dezelfde middelen te beschikken. Een op de vier ondervraagden lost dat op door nog een paar jaartjes bij papa en mama te blijven inwonen. Die genieten vanzelfsprekend een hogere levensstandaard, zoals blijkt uit de groter dan gemiddelde uitgaven voor kleding (+85%), technologie (+68%) en vrije tijd (+104%).

Gemiddeld 395 europer maand sparen

Uit dezelfde enquête blijkt ook dat Millennials gemiddeld € 395 per maand sparen. Dat is een behoorlijk bedrag, afgezet tegen een gemiddeld maandsalaris van € 1.883.

Een deel van dat spaargeld wordt alvast opzijgelegd voor het pensioen. Maar dat doet lang niet iedereen. Volgens een onderzoek van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) vindt bijna een kwart van de Belgen (24%) zichzelf onvoldoende voorbereid op de oude dag. De FSMA acht de financiële situatie van de 18- tot 25-jarigen zorgwekkend: meer dan de helft (52%) heeft nog geen enkele pensioenvoorziening. Ook Steven De Backer, hoofd Communicatie bij Keytrade Bank, stelt vast dat jongeren weinig belang hechten aan een appeltje voor de dorst. ‘Millennials willen de levensstandaard aanhouden die ze bij hun ouders gewend waren, maar ze volgen niet meer hetzelfde recept om vermogen op te bouwen’, zegt hij. ‘Zo zijn er maar weinig die gebruik maken van de voordelen van het pensioensparen.’

Voor de Belgische beurswaakhond is de conclusie dat iedereen weleens een cursus geldzaken zou kunnen gebruiken. Dat zou zelfs een levenslang leerproces moeten zijn. Reden te over voor de FSMA om door te gaan met haar educatieprogramma Wikifin.

(bron: de metro)

eigen mening:
Ik vind het altijd zeer interessant om te lezen hoe het er financieel aan toe gaat bij andere mensen. Daarom heb ik ook dit artikel gekozen. Op het einde van het artikel staat dat iedereen wel eens een cursus geldzaken kan gebruiken en daar ben ik het volledig mee eens. In onze huidige maatschappij is het zeer belangrijk dat je financieel dingen weet, het kan je vaak geld sparen. Daarbij ook, jongeren zijn vaak veel bezig met geld. Ik herken het bij mezelf, ik reis graag en doe in de grote vakantie wel eens een reis maar 2 reizen op 1 jaar is toch moeilijk. Voor 1 reis moet ik toch al lang voor sparen en daarom ben ik het er wel mee eens met de stelling "wie meerdere keren op reis gaat in 1 jaar heeft financieel succes."
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.