actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2008, 10:29
Ellen Brosens Ellen Brosens is offline
Ellen Brosens
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Turnhout
Posts: 43
Koning praat vanmiddag verder, ook sp.a wil gehoord worden

Koning Albert zet pas na de middag zijn consultatieronde verder. Er wordt nog steeds vermoed dat de koning een snelle doorstartregering op de been wil brengen. Ondertussen vindt sp.a het merkwaardig dat de oppositie nog steeds niet gehoord is door de koning.
De vorst liet ook weten zijn kerstboodschap uit te stellen tot 24 december om zich ten volle te concentreren op de politieke crisis.

Snelle doorstart
Omdat de koning tot hiertoe enkel met leden van de ontslagnemende regering sprak, wordt nog altijd vermoed dat er een doorstart komt met dezelfde meerderheid. De meerderheidspartijen pleiten zelf ook voor dit scenario. Vraag is dan wie de ontslagnemende premier Leterme zal vervangen.
Vrijdag kwamen Leterme en de voorzitters van de meerderheidspartijen bij de koning, gisteren sprak de vorst met ontslagnemend minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) en de voorzitters van Kamer en Senaat, Herman Van Rompuy en Armand De Decker.

Verkiezingen
CD&V heeft al te kennen gegeven dat ze niet te vinden zijn voor nieuwe verkiezingen en dat ze snel een nieuwe regering willen. Liefst ziet de partij dat die regering de hele termijn uitdoet, dus tot de federale verkiezingen in 2011.

De andere meerderheidspartijen zien dat niet zitten. Open VLD en de Franstalige partijen PS, MR en CDH pleiten net voor samenvallende verkiezingen in juni. Ze vrezen immers voor te weinig cohesie binnen de huidige coalitie.

De oppositiepartijen, waaronder sp.a roepen ook op om snel verkiezingen uit te schrijven. Een overgangsregering met weer dezelfde politici die het voorbije anderhalf jaar bewezen dat ze er niets van terecht brengen, kan volgens sp.a-voorzitster Caroline Gennez niet en meedoen in een regering van nationale eenheid is ook geen optie.

Ongehoord
Voormalig sp.a-voorzitter Johan Vande Lanotte vindt het ongehoord dat de koning nog geen enkel oppositielid heeft gehoord. "We zitten met een fundamentele institutionele crisis. Dan is het in een democratische rechtstaat toch normaal dat men naast de meerderheidspartijen ook de oppositiepartijen hoort", vertelt Vande Lanotte aan Radio 1.

"Ik vind het merkwaardig dat de oppositie gewoon opzij gezet wordt. Er zijn wel andere meningen dan die van CD&V en Open Vld. Die hebben ook maar één bekommernis. Dat is zo vlug mogelijk herbeginnen en de macht houden", aldus Vande Lanotte.

bron: www.gva.be

Eigen mening

Ik vind het schandalig wat er allemaal aan het gebeuren is. Hoe kan het nu zover gekomen zijn? De regering van nu lijkt net een bende klein kinderen. Wat ik dan niet vind kunnen is dat ze alles maar op Leterme (en de rest van de partij ) afschuiven, dat is altijd het gemakkelijkste. Ik vind dat ze allemaal evenveel schuld hebben aan de regeringsflop die er nu is. Leterme doet zijn best maar hij heeft gewoon een moeilijk jaar gehad ook. Ze werken elkaar ook altijd tegen en dan verschiet men er van dat het zo uitdraaid.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2008, 22:48
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
In dit geval heeft de S.Pa gewoonweg stemmen geroken, net als vele andere partijen. Alleen de CD&V lijkt hier te verliezen en dat weten alle andere partijen ook. Men wil gewoon van de commotie profiteren.

Het blijft echter perfect mogelijk om met de huidige meerderheid een nieuwe regering te vormen, waarin dan geen Leterme of Vandeurzen meer inzitten. Het zou ook zonder Reynders 'moeten', maar onze gladjanus himself kan zich er wel weer uitwerken me dunkt...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st December 2008, 23:04
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Orgineel gepost door Ellen Brosens
... Wat ik dan niet vind kunnen is dat ze alles maar op Leterme (en de rest van de partij ) afschuiven, dat is altijd het gemakkelijkste. Ik vind dat ze allemaal evenveel schuld hebben aan de regeringsflop die er nu is. Leterme doet zijn best maar hij heeft gewoon een moeilijk jaar gehad ook. Ze werken elkaar ook altijd tegen en dan verschiet men er van dat het zo uitdraait.


De nacht dat Fortis 'gered' werd zat Leterme heus niet alleen te vergaderen... En Leterme was wel de laatste die het communautaire aspect wilde laten mislukken... De begroting is heus niet alleen door Leterme gemaakt... Laat staan dat Leterme tegen de werknemers en werkgevers gezegd heeft dat ze maar genoeg geld moesten vragen... Ellen, ik denk dat je gelijk hebt. Maar los daarvan: Leterme is en blijft verantwoordelijk voor zijn regering. Ontslag indienen is een correcte handeling geweest.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.