actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 15:15
V*ncent De Haes V*ncent De Haes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 27
Binnenkort iedereen verplicht winterbanden?

Moeten we net als in Duitsland en Luxemburg winterbanden verplichten? Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) is er alvast een groot voorstander van. Dat vertelt hij in een interview in de Waalse krant La Meuse.


Voor alle duidelijkheid, winterbanden zijn nog niet verplicht. Wathelet heeft wel aan het BIVV gevraagd om er over na te denken. Wathelet zelf is een grote fan van de winterbanden: 'Het is echt een groot verschil voor de bestuurder'.

Grote vraag blijft natuurlijk de hoge prijs van de banden, die niet voor iedereen betaalbaar, maar ook daar valt een mouw aan te passen volgens de Staatssecretaris: 'We werken aan een piste om de factuur te verlagen voor de automobilisten, bijvoorbeeld via de verzekeringen', aldus Wathelet in La Meuse.

'Ik wil vooral een oplossing die zowel naar kosten als naar veiligheid werkt', aldus de Staatssecretaris nog.

Bron:
De Standaard
4/12/2012
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121204_034

Eigen mening: Winterbanden zijn inderdaad veel veiliger in het verkeer bij gladde wegen. Het blijft alleen de vraag, hoe men ze voor iedereen betaalbaar kan maken. Als men moet kiezen tussen winterbanden, kouw of honger lijden is de keuze snel gemaakt. De weersomstandigheden kan men ook niet lang op voorhand voorspellen, zodat men een investering doet die misschien niet nodig was. De vraag is ook hoe men gaat controleren of iedereen winterbanden heeft. Men heeft al jaren het systeem van de autokeuring en dit is nog steeds niet waterdicht. Het is volgens mij dan ook beter om iedereen de vrije keuze te laten om winterbanden aan te kopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2012, 17:20
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Volgens mij kunnen ze het niet maken om net zoals in Duitsland de winterbanden verplicht te maken. Dit omdat vele mensen slechts korte afstanden afleggen met de auto. Winterbanden laten leggen is dan ook een onnodige kost. Wel ben ik voorstander voor het promoten van winterbanden. Dit omdat het effectief veiliger is wanneer je door weer en wind (en in dit geval ook sneeuw en ijs) lange afstanden moet afleggen om op je werk te geraken. Daarom pleit ik ervoor dat de keuze om al dan niet winterbanden te leggen aan de persoon in kwestie zelf over te laten, deze kan namelijk het beste de risico's van winterbanden inschatten. Zij zelf kunnen de overweging maken of ze deze het geld wel waard vinden voor de afstanden die ze dagelijks afleggen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2012, 21:26
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Ik ben een absolute voorstander van dit voorstel! Zoals Jesse al zegt, is er een verschil in klimaat tussen België en bijvoorbeeld Duitsland. Bij winterbanden denken de meeste mensen echter aan dikke laag sneeuw waar winterbanden zeer geschikt voor zijn. Maar het is niet zo dat als er geen sneeuw ligt, het niet gevaarlijk kan zijn op de baan. Soms ziet de baan er heel normaal en veilig uit, maar wanneer het ’s nachts gevroren heeft en het is wat vochtig kan het enorm gevaarlijk zijn. Gezien in de winter de temperatuur regelmatig onder nul zakt in België, zijn winterbanden dus zeker niet nutteloos. Het is zelfs zo dat onder de 7 graden winterbanden effectiever zijn dan zomerbanden, zeker niet verwaarloosbaar! Er werd hier gezegd dat sommige mensen kleine afstanden doen en het dan dus niet nodig is, daar ben ik het niet mee eens. Je stapt in de wagen en op dat moment breng je zowel jezelf als anderen in gevaar als je niet voorzien bent op temperaturen onder nul. Het nadeel aan dit alles is inderdaad het kostenplaatje. Anderzijds zijn winterbanden daarom niet duurder, ze gaan langer mee. Toch ben ik ook van mening dat veiligheid te belangrijk is om te verwaarlozen omwille van de kostprijs. Wat Vincent zegt is waar, als mensen moeten kiezen tussen honger lijden en winterbanden is de keuze snel gemaakt. Ik veronderstel wel dat mensen die honger lijden zich geen auto gaan aanschaffen en zich verplaatsen met het openbaar vervoer of met de fiets. Misschien is dit een manier om het openbaar vervoer te ‘promoten’?
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th December 2012, 21:54
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Wat zijn de voordelen van winterbanden?

- Sterk verbeterde grip bij temperaturen onder de 7°C
- Minder kans op aquaplaning door effectieve waterafvoer
- Betere wegligging in bochten
- Kortere remweg
- ...

Winterbanden zijn niet enkel handig bij temperaturen onder het vriespunt. Om deze reden vind ik het dan ook vreemd dat niemand dit al vermeld heeft. Daarnaast lijkt het me zo dat je op veiligheid niet mag besparen. Hoe meer je op de weg komt hoe meer bescherming je kan gebruiken maar een argument als "winterbanden zijn niet nodig als je enkel kleine afstanden aflegt" lijkt me niet echt logisch. Vanaf je op de openbare weg kom je in contact met potentieel gevaarlijke situaties. Waarom zou je "rond de kerktoren" geen ongeval kunnen hebben?
Daarbij kan je dit argument counteren met het feit dat de banden ook langer zullen meegaan wanneer ze minder gebruikt worden. Hierdoor zullen deze mensen minder snel nieuwe banden moeten kopen en op termijn minder geld moeten investeren.
Al bij al zal het een aanpassing zijn voor mensen die geen winterbanden hebben maar ik vind het een positief voorstel.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th December 2012, 10:37
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik volg de mening van Bart en ben zelf ook wel overtuigd van de voordelen van winterbanden. Omdat ik er over denk om er zelf ook aan te kopen heb ik hier en daar wat gaan lezen over winterbanden. De voordelen zijn alom bekend maar ik wil de nadelen toch ook even vermelden (als waarschuwing weliswaar).

Winterbanden zijn de laatste jaren een 'hype' en de marketing speelt daar natuurlijk gretig op in. Als grote nadeel komt natuurlijk de investering, dus gaan ze goedkope winterbanden op de markt brengen maar .... hieronder een stukje uit een artikel van Test Aankoop van 12 oktober 2012
Citaat:
Een aantal modellen uit onze selectie bleek namelijk ronduit slecht in bepaalde omstandigheden, vooral op een natte ondergrond. Op de weg kan dat tot (levens)gevaarlijke situaties leiden. De banden in kwestie hebben wij uitgesloten op basis van onze tests. Meer nog, we vinden dat ze simpelweg van de markt moeten worden gehaald"


Ik kan niet begrijpen dat daar dan geen controle op bestaat! Ze spelen hier wel met mensenlevens!

Op andere sites wordt er ook aangehaald dat het een vals gevoel van veiligheid kan teweegbrengen: mensen denken dat ze met winterbanden niet kunnen slippen en gaan sneller rijden. Dit geldt natuurlijk alleen maar voor mensen zonder verstand.

Dat je auto meer zou verbruiken met winterbanden, is natuurlijk ook een nadeel maar weegt volgens mij toch niet door op veiligheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.